Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Každá tatra má už svého zákazníka. Kopřivnická automobilka utekla hrobníkovi z lopaty a zažívá zlaté časy

Technický základ nového vozu vychází z provozem prověřeného konstrukčního konceptu předchozí generace modelové řady Tatra Tactic (původně označované jako Tatra T 810), která je od roku 2008 zařazena do výzbroje české armády. foto: Tatra Trucks

Nejstarší tuzemská automobilka zažívá dobré období. Kopřivnické Tatře rostou tržby, výroba je na rok vyprodaná. Před deseti lety přitom byl jediný český výrobce těžkých nákladních automobilů zralý na ručník do ringu.
  13:15

Na jaře roku 2013 panovala v kopřivnické továrně skleslá, až odevzdaná nálada. Velká ekonomická krize po pádu banky Lehman Brothers doznívala, ekonomika se rozjížděla. I Tatra měla zakázky, ale po dlouhém období balancování nad propastí krachu ztratila schopnost financovat výrobu.

„Když se v roce 2013 Tatra přebírala, tak tady na place stálo 400 aut, která byla v základní specifikaci a bez zákazníka. Nedůvěra panovala jak od zákazníků, tak i od bank,“ popisuje Denisa Materová, dnes členka dozorčí rady firmy.

Novým generálním ředitelem Tatry bude od dubna Lukáš Andrýsek

Krizi podniku pociťovali i zaměstnanci. „Víc než rok jsme chodili do práce za 80 procent platu, část lidí musela zůstat doma s 60procentní mzdou,“ vzpomíná Radomír Smolka, vedoucí vývoje.

„Děly se tady hrůzostrašné věci. Bylo to na ručník do ringu. Dokonce si pamatuji, že australský dealer Larry Gill poslal objednávku na několik auťáků. Vedení firmy mu sdělilo, že nemá peníze na financování výroby. Gill tedy poslal peníze na výrobu ,svých‘ aut, a stejně mu je továrna nedodala.“

Tatra Trucks

Automobilka tehdy ztrácela kvalifikované zaměstnance. Jen úsek konstrukce opustily mezi léty 2008 a 2010 čtyři desítky odborníků. Prodávaly se stroje i celé firmy, majitelé přišli i o lisovnu s nástrojárnou. Tatra tak ztratila kontrolu nad produkcí hlavního prvku své konstrukční DNA: centrální nosnou rourou.

Ale 15. března 2013 se v exekučním úřadu v Chebu odehrála dražba, která neutěšené poměry v Kopřivnici změnila. Kvůli neschopnosti splácet své závazky skončila firma, kde vyrobili první automobil na českém území, v exekuci. Vítěznou nabídku ve výši 176 milionů korun dala společnost Tatra Development, dnes Tatra Trucks.

V té se spojily dvě významné české podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group a Materovi s holdingem Promet Group. Ti automobilku ovládají dodnes, přičemž podíl CSG je 65 procent a Promet drží zbývajících 35.

Našlápnuto

Noví čeští majitelé museli firmu napojit na penězovody, které roztočily výrobu. A nastartovat obchodní oddělení. Obojí se jim podařilo. Tatra sice od roku 1989 prošla různými turbulencemi, několikrát utekla doslova hrobníkovi z lopaty, ale přesto se v Kopřivnici nikdy nezastavil vývoj, takže před deseti lety měla „zaseto“.

Pro představu: pro civilní zákazníky sjížděl teprve druhým rokem z výroby model Phoenix, moderní zákaznické auto pro 21. století s kabinou DAF, do kterého se montovaly motory a automatické převodovky světových výrobců.

„Měli jsme vyladěnou sedmičkovou řadu pro obranný sektor. Tatra 810 byla v té době zavedena do výroby a továrna měla v ruce kontrakt na tento typ do Saúdské Arábie. Už jsem zmiňoval zájem z Austrálie...,“ popisuje produktovou situaci šéfkonstruktér Radomír Smolka.

Tatra Trucks dosáhla loni tržeb 7,12 miliardy korun, dodala 1 326 vozů

Za posledních deset let automobilka skončila ve ztrátě pouze jednou. „Rok 2018 byl jediným rokem za dekádu pod současnými českými vlastníky, kdy objem prodejů meziročně klesl oproti roku předchozímu. Tatra prodala 841 vozů, propad byl dán především výpadkem zakázek na východních trzích,“ uvedl mluvčí firmy Andrej Čírtek. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) se tehdy propadl na minus 69 milionů korun.

Oba akcionáři vnímají Tatru jako klíčový podnik svých průmyslových impérií. „Tatra představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přinášejí synergické efekty pro další společnosti naší skupiny. Slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV,“ uvádí David Chour, místopředseda představenstva CSG.

Tatrovácké podvozky se tak skrývají třeba v nejnovějších obrněncích dodávaných české armádě: v Titusech. Tatrovka veze v pancéřové nástavbě i přísně utajovaný systém Starkom, který vytváří digitální obranný deštník nad bojištěm.

Dvůr plný nových aut

Návštěvník, který letos na jaře projížděl rozlehlým areálem v Kopřivnici, nejprve musel minout desítky pískově hnědých náklaďáků. Automobilka totiž právě odbavuje zakázku na téměř 900 logistických vozidel pro belgickou armádu, kterou získala ve výběrovém řízení ve spolupráci s firmou DAF a podnikem Tatra Defence Vehicle.

O pár metrů dál krouží na polygonu malá čtyřkolka v hasičských barvách. Jde o součást zakázky na 77 speciálních vozů určených na zdolávání lesních požárů, která míří do Německa. Vývojáři pracují na vodíkovém pohonu i dalších alternativách. V dílnách se staví vůz s autonomním řízením.

„Dnes Tatra nevyrobí ani jedno auto, které by už předem nemělo svého zákazníka. Kapacita je na rok vyprodaná. Výroba jede. Banky jsou Tatře velmi nakloněné. Za mě Tatra využila podané pomocné ruky,“ uzavírá Denisa Materová z rodinného holdingu Promet Group.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!