Úterý 30. května 2023, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Diskuse k článku

Budou děti rozumět světu, když jim zapovíme Archiméda či Newtona?

Zatímco prosperita zemí stále více závisí na rozvoji technologií založených na matematice a dalších přírodních věd, české ministerstvo školství přichází s redukcí výuky mimo jiné fyziky a chemie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M23i85r12o15s69l14a74v 33F87r58a93n63k 6803924511578

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:05
Foto

M26i17r82o46s28l74a56v 52F86r65a11n36k 6603144861338

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:05
Foto

M64i82r80o60s35l69a15v 49F40r65a82n97k 6783104681568

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:05
Foto

M11i21r35o73s89l37a71v 48F39r58a28n14k 6123474711838

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:05
Foto

M71i70r97o97s22l90a31v 56F11r42a15n61k 6913574731858

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:04
Foto

M54i34r49o77s23l43a37v 20F42r30a75n51k 6113464921928

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

0/0
16.3.2021 8:04
Foto

V97l36a17d11i70m44í20r 88J78e71t56m31a20r 2557806846413

celá ta nepovedená taškařice je jen pokračováním "biomasy" nebo přesněji "olovem", které zůstalo v zadnici našeho školství. je až neuvěřitelné, co za exoty se dostává do nejvyšších pater školství a s jakou dávkou prostoty a hlouposti se každý den setkáváme.

jen namátkou, včera jsem se setkal s názorem, že je třeba podpořit programy na rehabilitaci žáků, neboť ti jsou vystaveni stresu, krom jiného i z nedostatku tělocviku. pokud vím, jsem technik, na základních školách mají žáci maximálně dvě hodiny tělocviku týdně. nyní již rok nechodí do školy a po většinu času se ani neučí. Takže suma sumárum mohou se věnovat tělocviku dvě hodiny denně. stačí jim na to prostor 2x2 metu a otevřené okno!

podobné blbosti se ve školství šíří ze všech stran. bývalá ministryně, co utekla před zásahovou jednotkou a skrývala se osm a čtyřicet hodin na neznámém místě a která s nenuceností sobě vlastní leze do médií kde se dá, navrhuje, aby absolventi učebních oborů po třech létech učení skládali tzv. mistrovs

0/0
16.3.2021 7:53
Foto

V17l57a22d32i15m58í36r 70J86e79t69m55a14r 2987946226673

celá ta nepovedená taškařice je jen pokračováním "biomasy" nebo přesněji "olovem", které zůstalo v zadnici našeho školství. je až neuvěřitelné, co za exoty se dostává do nejvyšších pater školství a s jakou dávkou prostoty a hlouposti se každý den setkáváme.

jen namátkou, včera jsem se setkal s názorem, že je třeba podpořit programy na rehabilitaci žáků, neboť ti jsou vystaveni stresu, krom jiného i z nedostatku tělocviku. pokud vím, jsem technik, na základních školách mají žáci maximálně dvě hodiny tělocviku týdně. nyní již rok nechodí do školy a po většinu času se ani neučí. Takže suma sumárum mohou se věnovat tělocviku dvě hodiny denně. stačí jim na to prostor 2x2 metu a otevřené okno!

podobné blbosti se ve školství šíří ze všech stran. bývalá ministryně, co utekla před zásahovou jednotkou a skrývala se osm a čtyřicet hodin na neznámém místě a která s nenuceností sobě vlastní leze do médií kde se dá, navrhuje, aby absolventi učebních oborů po třech létech učení skládali tzv. mistrovs

0/0
16.3.2021 7:53
Foto

L92a31d65i83s34l19a24v 59P98í50s86a15ř10í85k 9493891193936

To je nápad pro autory: napište fyziku, matiku a chemii jako text do té hudby, co mladí pořád mají ve sluchátkách, třeba se chytnou. Výuka by měla být přizpůsobená době.8-o

0/0
15.3.2021 14:01
Foto

L88a79d70i92s76l80a40v 83P64í49s43a73ř71í60k 9193511623586

To je nápad pro autory: napište fyziku, matiku a chemii jako text do té hudby, co mladí pořád mají ve sluchátkách, třeba se chytnou. Výuka by měla být přizpůsobená době.

0/0
15.3.2021 14:00
Foto

D29a57n81a 48Š96u71m16o18v49á 1645869924309

Víte jaký vtip koluje na netu mezi mladými? "Kámo, jak ti jde 2. Newtonův zákon? Ale dnes přece máme fyziku a ne právo!" A ani se tomu nikdo moc nesměje. Tam jsme to dotáhli, a velká část destrukce přišla po sametu. A to nastupuje doba pozitronických mozků a umělé inteligence. Takhle naše děti těm, co opravdu umí, budou dělat jen námezdní dělníky - což už se dnes děje, anebo v horším případě otroky, když pán bude tyran.

0/0
14.3.2021 6:18
Foto

L64i94b15o16r 41V95e10l53i84s53e50k 6538738262347

Taky derivace a integrální počet na gymnasiu, v letech sedmdesátých, pan profesor Janda, stará škola, budiž mu země lehká. Dodnes z toho čerpám.

0/0
14.3.2021 5:24
Foto

L77i36b95o57r 33V89e70l61i21s49e81k 6988858682407

Taky derivace a integrální počet na gymnasiu, v letech sedmdesátých, pan profesor Janda, stará škola, budiž mu země lehká. Dodnes z toho čerpám.

0/0
14.3.2021 5:24
Foto

J75a96r70o29s77l78a66v 53K76o54u61t14s43k14ý 2403938329541

Čtěte Bibli,tam to všechno je!!;-D!!

0/0
13.3.2021 9:50
Foto

V81á40c23l67a38v 69B39o92k 3423923652584

No, spis v jednom spisku starém asi 150 let se o tom píše, dokonce jako o programu. Nějak se to tomu začíná podobat... ale je to jistě jen náhoda. že ano.

0/0
13.3.2021 17:22
Foto

P96e24t84r 53Č76e53c82h 5540471549209

Samuelova kniha nám povídá, jak na Žida přišla veliká bída. Jak ti bídní Filištíni válku vést nebyli líní až potkali Davida!

0/0
13.3.2021 17:52
Foto

J81a28r12o71s85l36a57v 79K55o58u53t14s38k27ý 2173678119891

R^;-D!!

0/0
14.3.2021 8:21
Foto

P84e46t72r 86Č28e57c47h 5290891369869

Zdá se, že pan Baltus má pravdu. Systém výuky, takový jaký se u nás praktikoval posledních 100 let byl docela dobrý a výsledky našeho vědění o tom nemálo napovídají. Podléhání přitroublým názorům různých ministrů školství je jen ke škodě věci samé. Výuka totiž není obtížná, obtížná je jen práce s línými žáky a studenty, kteří místo toho, aby se snažili věci obecné pochopit, jsou vychováváni k tomu, aby si věci hledali na internetu a věřili jim. Jde o to, že školství a výuku není třeba vůbec jakkoliv reformovat, je třeba jej rozvíjet. A to je nemalý rozdíl.

0/0
13.3.2021 9:40
Foto

B21o77h16u36s29l40a49v 35R97u53d65o84l22f 8206988522195

Už jsme jim zapověděli filosofii jako neužitečnou nepraktickou nauku. Tak čemu se dnes divíme?

Pokud věříme tomu, že hlavním problémem lidstva je jeho nedostatečný technologický pokrok a příliš pomalý pokrok v informatice, tak je nutné, aby co nejvíc lidí studovalo informatiku.

Pokud si ale myslíme, že hlavním problémem lidstva je to, že neví co se sebou, že sebou necháme manipulovat, orientujeme se na pohodlí, na zážitky, na budování ega, na vnější dojem, na zkratkovitou komunikaci, měli bychom toho změnit (zejména sami na sobě) hodně. A věnovat se hledání moudrosti, zklidnění, nestranného pohledu na svět.

Proti matematice, fyzice a chemii opravdu nic nemám. Vystudoval jsem teoretickou fyziku a živím se jako kryptolog. Ale hlavní lidské problémy nevidím v nedostatečných technologiích a v nedostatečném poznání přírody. Vidím je v nedostatečném poznání sama sebe, v nedostatečné schopnosti rozpoznat manipulaci, v příliš snadném podlehnutí nenávisti k někomu, kdo se provinil jen jiným náz

0/0
12.3.2021 17:04
Foto

B56o35h69u84s80l64a62v 18R47u94d10o54l33f 8656468312925

Dokončení: ... v příliš snadném podlehnutí nenávisti k někomu, kdo se provinil jen jiným názorem, v příliš ochotném umlčování lidí s jinými názory, v příliš ochotném odsuzování bez důkazů.

Děti by se měly vychovávat k lásce k moudrosti, k samostatnému kritickému myšlení, k osobní odvaze (ale nikoliv k bezohlednosti), k zájmu o tento svět a ke snaze ho co nejadekvátněji chápat.

0/0
12.3.2021 17:08
Foto

P44e80t47r 76Č18e86c66h 5420131459289

Hlavním problémem lidstva, kterým je třeba se zabývat je pouze přelidnění planetzy Země. Pokud toto nepochopíme, my homo non sapiens,brzy vyhyneme a budeme nahraženi jiným živočišným druhem. Nahradí nás sama příroda. Tedy, pokud ji sami nezničíme .

0/0
13.3.2021 9:43
Foto

I60v60o 76P28a14t37t71a 9632650122390

Jistě, myslete globálně, ALE jednejte lokálně. Lokálně hromadně vymíráme! Za posledních 25 let schází v NAŠICH rodinách každé třetí dítě. Celkem chybí jeden a čtvrt milionu dětí do VYROVNANÉ populační bilance. Důvod? Převzetí daňové a sociální legislativy od vymírajícího Německa k 1. 1. 1993 vládou V. Klause za účelem sjednocení našich zákonů se zákony EU v rámci přístupových rozhovorů.

0/0
14.3.2021 12:49
Foto

P23e53t28r 81Č45e48c79h 5730861289639

"Jistě, myslete globálně, ALE jednejte lokálně". Nesmysl! Je třeba myslet i jednat stejně a to zejména lokálně. My lokálně jednáme v globálním smyslu, ikdyž si to snad ani neuvědomujeme. A nejsme sami. Kazí nám to ovšem Asie a zejména Afrika, společně s jižní Amerikou. A my, hlupáci, tam ještě posíláme peníze na t.zv. pomoc potřebným. Tady je třeba začít, aby si ti "potřební" uvědomili, že dělání dětí, když je nedokáží uživit, není tím pravým, ořechovým.

0/0
15.3.2021 8:31
Foto

I29v74o 28P15a42t47t48a 9122520762280

Kdybyste přestal za každou cenu, tj. NESMYSLNĚ oponovat, tak byste měl šanci na rozumný dialog. To "myslete globálně, jednejte lokálně" plně platí i na Váš poslední příspěvek. Důkaz, cituji: Tady je třeba začít, aby si ti "potřební" uvědomili, že dělání dětí, když je nedokáží uživit, není tím pravým, ořechovým. Shrnutí: To, co ordinujete globálně, zapomínáte ordinovat lokálně.

0/0
15.3.2021 8:43
Foto

V43á56c86l27a81v 49Č95e93c81h64t89i14c66k92ý 9585360516288

Fyzika je základ všeho. Tvrdit, že Newtonovy zákony jsou složité, může jen b.b. Co vyroste z další generace, pokud nebudou mít základní znalosti fyziky? Ignoranti sušící zvířata v mikrovlnkách apod.....

0/0
12.3.2021 14:56
Foto

J61a39r58d98a 96C40e11r10v98e94n33k25a 9620591627944

ani slovo o quantum fyzice, která vládne nyní ve vsem fysikálním: chips. laser, GPS , astrofyzika, atd atd. Je to možný?

0/0
12.3.2021 14:30
Foto

H20a70n94a 27D66o40s76t91á45l97o38v70á 1609214820214

Kdysi jsem měla ráda sci-fi, četla jsem jich tuny. A ne málo bylo o tom, že je zakázána věda... Tohle by ani Orwell nevymyslel. Zato se zakládají školy, kde se neříká "hoch a dívka" ani "maminka a tatínek"...

0/0
12.3.2021 13:41
Foto

B95o83h89u47š 68H43a58v55e26l 7800502117698

Raději mrskat větné členy a jiné důležitosti. Asi

Matematik, programátor a člověk v důchodu

0/0
12.3.2021 13:06
Foto

H66a11n40a 51D71o82s86t41á33l61o31v61á 1659624970114

Od toho se taky upouští.

0/0
12.3.2021 13:42
Foto

J40u48r86a21j 22V28á78c68l25a36v75í21k 1486119840895

Osobně tvrdím, že v oblasti fyziky a matematiky by se středoškolská výuka měla ještě podstatně rozšířit. V matematice by středoškoláci měli zvládnout derivace (v úrovni pochopení významu a základního použití) a ve fyzice by žáci měli zvládnout termodynamiku a vlnovou mechaniku (na úrovni základních pojmů a jejich pochopení). Pokud tvrdíme, že je svět poznatelný, potom jsou tyto znalosti nezbytné pro správné chápání světa i jevů okolo.

0/0
12.3.2021 11:59