Diskuze
Lekce z Afriky
Děkujeme za pochopení.
Jirka
Nechci brat iluze,
ale co se tyce chude Afriky, Mugabe a Kaddafi jsou nejsilnejsi osobnosti. Jsou to hajzlove, ale Afrika nic lepsiho v cele nektereho statu nema.
Bejkovec
..neni rozdilu mezi mocnyma tohoto sveta.Afrika ci Evropa?..
Vy se divite?Ja ne!!Nebot pozvali ty same jako jsou oni.Mugabe a Gadafi?Neni rozdilu,nebot stejnym zpusobem jako oni se obohacuje na ukor svych obcanu i prevazna vetsina politiku v Evrope.Nevidim zadny rozdil,mezi nimi,lzou lidem stejne jako ,Topolanek,Cunek,delaji natlak jako Vondra(radar),lide stejni a pod knutou novodobe diktatury a otrokarstvi,se obohacuji 1000 nasobnymy platy a gazemi,nez u delnickych profesi.Zdimani prostych lidi,jak v Africe tak i Evrope.Zadny rozdil.
Muki
Kipling "Bremeno belochovo" genius basnika preklenul staleti
To bělochů je břímě: /své syny vyšlete, /ať v cizích krajích slouží /těm, jimž prý pány jste;/ ať obranný jsou pancíř/ divochům divných ras,/z nichž každý plaše zírá, /půl děcko a půl ďas. /To bělochů je břímě: /svou pýchu nedat znát; /mít nervy ze železa; /a třeba tisíckrát, /vždy opakovat znovu, /že spásu dá jen klid; /zisk hledat pro jiného; /a za jiné se dřít./ To bělochů je břímě:/ boj věčně podnikat,/ vyhlásit zápas moru/ a nasycovat hlad;/ a válka-li se končí,/ v níž o věc míru jde,/ pohanů blud a tupost/ vše v niveč uvede! / To bělochů je břímě:/ ne králů doprovod, /však všední metařina/ a nevolníků pot./ Zde přístav – nevkročíš tam,/ však dej zaň život svůj! / Zde silnice: ne sobě/ ji krví dobuduj! /To bělochů je břímě: /to dávná jejich mzda:/od těch, jimž neseš dobro, /jen zášť, jen úhona; /a pokřik těch, jež zvolna /uvádíš k světlu dne: „Chcem zpátky k nevolnictví/a k egyptské své tmě!“ /To bělochů je břímě ;/ k mdlobě se nesmíš znát, /ni frází o svobodě /svou mdlobu zastírat. /Ať tak, ať onak jednáš, /ten dusný, chmurný lid /tím vším chce jen tvým bohům /a tobě přitížit./To bělochů je břímě: /je navždy po dětství, /je veta po předčasném /a levném vítězství: /teď nevděčné jdi dílo /vždyť muž jsi! – podniknout, /k moudrosti zraj a předstup /před sobě rovných soud
Jirka
Ziji uz spoustu let na jihu Afriky,
myslim si, ze se tedy mohu docela zasvecene vyjadrit k problemu. Vec je v tom, ze cernosi jsou podstatne jini nez my. Maji jinou kulturu a zcela jiny pristup k reseni ruznych problemu nez my. Bezny cernoch se ani nesnazi resit budoucnost vzdalenejsi nez tyden nebo mesic. Minulost se na jejich kulture i zpusobu mysleni podepsala vyraznym zpusobem.
Mnoho cernochu vzpomina na nadvladu cernochu s nostalgii a okamzite by chtelit vratit stare "dobre" casy. Tenkrat, kdyz byli v majetku bilych se nemuseli o nic starat. Bili pro ne zajistovali uplne vse. Po cernochovi se pozadovala jenom prace a tu museji odvadet i dnes. Nyni, kdy uz jsou svobodni se to projevuje pouze jedinym zpusobem. A to tim, ze se musi kazdy z nich o sebe postarat sam. V mnoha pripadech je to ukol nad jejich sily. Dodnes je bezne, ze cernoch, kdyz onemocni prijde za svym zamestnavatelem a nahlasi mu, ze je nemocny. Ocekava (tak, jak to fungovalo v minulosti), ze beloch vse okamzite zaridi, zavola doktora a zaplati nebo jinak sjedna napravu. Ale dnes to uz tak nefunguje, cernoch si musi sveho lekare zajistit a zaplatit sam. A to se netyka pouze zdravotnictvi, ale tento zpusob chovani se promita do vsech oblasti zivota.
Prakticky jsem se nesetkal s cernochem, mimo podnikatele a politiky, kteri by si neprali, aby se stare casy, kdy nekomu patrili a nekomu na nich zalezelo, vratili.
slon75
Re: Ziji uz spoustu let na jihu Afriky,
Přesto si myslím, že dát lidem svobodu a riskovat jistou dobu jejich dezorientaci a chaos je cesta vpřed.
Když bylo ve Spojených státech zrušeno otroctví, otroci se také často vraceli ke svým pánům, protože neuměli samostatně naložit se svým životem. Dneska - již po 150 letech - jsou černoši z převážné části plně zařazeni do všech sfér života.
J.Lomu
Autorovi, který si říká Afrikanista
Vy mi chcete opravdu namluvit, že např. běžný Gambijec, Džibouťan nebo Kamerunec si přeje, aby za něho žvanili Mugabe s Kaddáfím? Tak to asi nebude, hošánku, to je jako bys tvrdil, že Češi jako Slovani souhlasí s tím, aby za ně vystupoval Lukašenko.
Autorka Jana je taky mimo mísu. Řeč je především o dostupu zboží, nikoliv pravoních sil. Zboží, které je vyprodukováno v Africe, je často jen polotovar, nebo ještě spíš nějaké to ovoce, a přesto je nuceno doplácet na společnou zemědělskou politiku EU (CAP). Nemluvíme tady o uvolňování migrace, ale tuhého socialismu, kterým je CAP, a umožnění schopným lidem si trochu vydělat a nedostávat se do spirály závislosti na pomoci zvenčí, k čemuž je CAP přímo nutí.
Jana
Re: Autorovi, který si říká Afrikanista
je jasné, že pokud by se zpracovatelský průmysl afrických zemědělských produktů přesunul z USA a Evropy do Afriky,
tak to způsobí obrovský třesk na pracovním trhu
Jana
třetí svět válcuje USA
pohádky o nedostatku (pracovníků) slouží zájmům univerzit, finančním agenturám, zaměstnavatelům a imigračním právníkům na úkor amerických studentů, kteří naivně studují profese bez možnosti uplatnění. Původně to byly dělnické profese, pracovníci ve výrobní sféře, kteří byli zrazeni americkými korporacemi a politiky. Nyní přicházejí na řadu profese bílých límečků a inteligence. Ekonom Alan Blinder z Princeton University odhaduje, že v Americe je v ohrožení 30 až 40 milionů vysoce kvalifikovaných profesí, kterým nenávratně hrozí outsourcing.
Předpovídám, a data o platech z BLS to naznačují, že v průběhu 20 let bude mít Amerika pouze pracovní síly Třetího světa zabývající se domácími službami které nelze vyvést.
a v Evropě se to začíná projevovat také, jednou se nám ra "rovnoprávnost" vymstí
Afrikanista
Za to
kdo mluví nebo bude muvit za Afriku, rozhodují Afričané. Petráčka se ptát nebudou. Tím spíše ne, že má jen černo-bílé vidění a o obou zmíněných zemích vlastně ví jen ze zahraničníhio (izraelského?) tisku. To je na vyslovování konečných soudů tuze málo. .