Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Dokáže ÚSTR zahodit ideologii?

Ústav pro studium totalitních režimů vznikl jako pomník antikomunistické paměti prosazované politickou pravicí. A to je problém.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MH
Aha
Aha, už vám rozumím, takže Západ zůstal stát a my jsme ho v letech 1965 až 1969 dohnali a předehnali. A pak?
0 0
možnosti
V

V.Hricák

9. 4. 2014 12:21
A v USTRu
na vás Herman důvěryhodně působil?Můj děda mi kdysi řekl:Sviní se nestáváš,sviní se rodíš.Slušný člověk se narodí a dokáže být slušným až do smrti.Jeho charakter se neprověřuje ve vypjatých situacích,tváří v tvář ozbrojené síle.Ten se projeví naopak,kdy se každý jeden takový dostane do vedení a získá moc.Konfidenty gestapa,a dost možná i STB také nelze házet do jednoho pytle.Asi existuje rozdíl mezi sprostým udavačem,který mnohdy udával z těch nejnižších pohnutek,a člověkem z kterého informace vymlátili,nebo vynutili pohrůžkou dopadů na jeho blízké.Život není černobílý.A lidi nejsou jenom dobří,nebo špatní.
0 0
možnosti
M

Mir

9. 4. 2014 15:54
Ten blábol o svini je fakt nechutný
Nechci urážet Vašeho dědu, ale to je fašismus: nálepkovat někoho jakozlého od narození. To by platilo jedině kdybyste věřil biblickému:"není člověka spravedlivého, který by činil dobře a nehřešil." Ale Vy sezřejmě považujete za charakter od narození. Na způsob nadřazené rasy.
0 0
možnosti
JT

9. 4. 2014 12:15
Ano Stando, my to víme
a proto pochybuji, že lidé v ÚSTR jsou nějací povaleči na teplých místech, není to místo pro karieristy, jsou určitě odhodlaní a přesvědčení pro svojí práci. Totalita se táhne za námi jako smrad a ten je potřeba vyvětrat, to se zatím nestalo a nic nenasvědčuje tomu, že se to chystá.Je něco shnilého ve státě dánském.
0 0
možnosti
M

Mir

9. 4. 2014 17:43
Souhlasím, pane Talacko
ÚSTR vznikl aby zadokumentoval všechny sviňárny, ale i liskoustatečnost i malost, než se vše zrelativizuje a zapomene. Teď by muchtěli vnutit, aby psal o všem možném z té doby. Na to jsou snad jinéinstituce. Osobně rád poslouchám v ČRo Paměť národa.
0 0
možnosti
KE

Křivohubý Edward

9. 4. 2014 11:07
A ČEMU SE DIVÍTE ?
Jestliže v tomto státě vládne - tedy fakticky - v pozadí - PRODAVAČ Z LAHŮDKÁŘSTVÍ U PAUKERTŮ RITTIG, který dostal za totáče 9 let natvrdo za MAŇASE ve výši 760 000 Kč a nyní létá soukromým tryskáčem za 100 milionů, sofistikovaně dokáže vykrádat městské akciovky, či STÁTNÍ LESY, či Roman Janoušek, či Dalík, tak se nedivte názorům obyčejných lidí ! DNEŠNÍ ZPRÁVY -- Úřad vlády dostal obří pokutu za postup při ozvučení českého předsednictví EU ! Za akci byl zodpovědný odéesácký zmrd SÁŠA VONDRA, místo toho, aby už někde dosmrtně kutal uran v dolech a snažil se odčinit tyto nehorázné zlodějny, je tento " KŘIVOHUBÝ ZMRD " velvyslancem v Izraeli ! NO TAK CO CHCETE VLASTNĚ ŘEŠIT ! ! ! ! !
0 0
možnosti
LN
"Nenadávej na zrcadlo, když máš křivou hubu!"
No, Úřad vlády ČR má roční rozpočet 700 mil. a dostal pokutu 500 mil., tak to jej určitě přivede k bankrotu... Evidentní nesmysl! :-PSaša Vondra pod touto kauzou podepsán není.Křivohubé lháře utopit v septiku!
0 0
možnosti
M

Martinn

9. 4. 2014 10:27
Antikomunisté jsou horší komunistů, což je primitivně logické...
Otravu léčí větší otravou a právě proto působí ještě větší škody. Pokud tedy antikomunisté (straničtí bolševici) založí podobný útvar jsou výsledky zřejmé: naprosto zbytečné, fanatické až škodlivé texty podobající se stalinistické knihovně. (Není vše jenom černé a lze najít i publikace ke čtení, ale těch autorů je na prstech jedné ruky...)Já bych ocenil, po 70ti letech, vydání seznamu spolupracovníků a konfidentů Gestapa. Uvědomme si, že v současnosti kritizovaný poválečný komusimus tyhle lidi využíval. Logicky správné je tedy postupovat od kompletní a úplné historie Protektorátu. Zamlčování téhle část historie hluboce chybí v celkovém kontextu působení Gestapa na našem území. Nejen za války, ale i po ní. Připravovaný souhrn představitelů nacistické moci je pouze souhrn o lidech, kteří jsou již známí. Přesto díky za něj.PS.Český komunismus nezačal po WW2 jak je uvedeno v článku. Šmeralovo (8.5.1941 v Moskvě) pojetí marxismu je jiné. Sovětské poručníkování zavedli gottwaldovci, kteří zavírali i české komunisty...
0 0
možnosti
ZM

10. 4. 2014 5:58
s druhou částí souhlas
přes množství litaratury, podrobnější pohled na nám historii chybí. Je absurdní, že ústav "studující totalitní režim" má v popisu práce jen malý časový výsek, totalita v nejrůznějšách formách, funguje vertikálně i horizintálně průběžně. Transformace jedné v druhou (viz zmíněný nacismus-komunismus) je téma stejně zajímavé, snad i užitečnější, než popis konkrétní totality v době jejího vrcholu.Užitečné třeba pro odstranění mýtu, že revolučním svržením "totality" nastane demokratické blaho - viz dekoncentrace (a místy utužení) totalit po arabském jaru. Libye je dnes pro život průměrného Libyjce větší prúšvih, než pod centrální samovládou zeleného magora. Vaše úvodní tvrzení, že ÚSTR založili straničtí bolševici je chybné. Chybou bylo, že hned prvým ředitelem se stal býv.svazák Žáček, který - pravda, se i na jeho konečném vzniku podílel. Ale idea je rozumná a primárně od "stranických bolševiků" není. A propos - kdyby ÚSTR neřešil jen holý "komunismus", ale i transformaci jedné totality v druhou, mohl by nám třeba objasnit přerod člověka živícího se za Slovenského štátu něčím tak odporným, jakým byla arizace židovského majetku v komunistu. Dcerka tohoto soudruha (což bych jí nevyčítal) neschopná reflektovat svého otce (to jí vyčítám velmi), dnes v Blavě jako velvyslankyne reprezentuje Českou republiku. I Vás, i mne.
0 0
možnosti
JT

9. 4. 2014 8:14
Pan Houda dobře ví
do čeho se pustil svým článkem, který hlavně připomíná, že kostlivec totalitního režimu je stále ve skříni. Totalita nebyla jen StB, to byla jen všeobecně známá instituce, každý věděl, že existuje a každý, kdo měl jen trochu špatné svědomí vůči totalitě si dával pozor. Ta pravá totalita byla jinde, byla v celkovém systému kontroly občanů, od jejich narození až do smrti. Byl to system školství, pracovní povinnosti, rekreace, povinné vojenské služby, zájmových spolků a vlastně i domovů důchodců. Všude měl občan svůj kádrový materiál, který byl tajný a shromažďoval vše, co se v jeho životě stalo. A to je právě ten kostlivec, který ještě nevypadl. Tam hraje i důležitou roli období nacizmu a okupace, kadrové materiály gestapa a kolaborantských organisací. Co o tom víme, vlastně vůbec nic. Pár všeobecně známých kolaborantů bylo popraveno, nebo umláceno a konec. Je vůbec zmapováno tzv. osvobození Sovětským svazem, jak navazovalo NKVD a KGM kontakty vlastně hned v roce 1945, kdy už v květnu byli zatýkáni ruští předváleční emigranti a mizeli neznámo kam. A tohle všechno se táhlo dál a dál až do roku 1968, který vzešel jak blesk z čistého nebe, aby vzápění nastala opět hluboká totalita normalizace. V ní se zrodila třeba Akce Norbert, co o ní vědí občané, vědí vůbec, že měla být spuštěna v listopadu 1989. Vědí vůbec občané že Akce Norbert připravovala okamžitou internaci cca 9000 předem vytypovaných občanů do koncentračních táborů k likvidaci ? Víme vůbec, kde měly tábory být, kdo v nich měl velet a pracovat ?To co jsem napsal je jen na okraj, proč vlastně máme ÚSTR, a proč zkoumáme, jestli není zbytečný a nepracuje. Zbytečný vůbec není, právě pro zkoumání toho a dalšího, o čem jsem se zmínil. Zda pracuje je věc jiná, má vůbec možnost něco zkoumat, má přístup ke všem dokumentům a archivům a má vůbec podporu vlády a parlametu ? Nemá se jeho činnost postupně jen rozplynout a zmizet, jako paměť občanů ?
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 11:30
Milý Jiří souhlasím s Tebou StB byla jen špičkou ledovce
totality. Totalita je v našem myšlení nás všech i v Tvém. To je jako rozdíl mezi člověkem z bohaté rodiny a novodobým zbohatlíkem. Nikdo nemůže překročit svůj stín. To je zákon. Rozdíl mezi rokem 1945 a 1989 je následující:1) 1945 komunisté se dlouhodobě připravovali na převzetí moci, v podstatě převzali protektorátní systém veřejné správy včetně názorné agitace kde se zamenilo slovo řiše slovem vlast a mír. V protektorátu se vše muselo dělat pro říši po roce 1945 pro vlast a mír. 2) v roce 1989 disidenti zpanikařili a nevěděli co dělat, když jim KSČ dala na na zlatém podnose moc. Přečtěte si : Jak pukaly ledy, Michal Horáček, Kosmas. Nakonec je zachránil komunista Čalfa. Místo aby to udělali jako komunisté v roce 1945 -48 začali experimentovat. Viz na vnitru triumvirát Čalfa, Čarnogurský , Komárek potom Sacher. Privatizace Klaus , Ježek atd. Co nám k těmto věcem řekl USTR nic. Pan Schneider se pokusil, ale bzy toho nechal. Kniha p. Růžka o tajných službách potvrzuje jen má slova o bezradnosti nových elit. Pro mě je jediným výsledkem USTRu popularizace západních vojáků, díky za to . Zase to ale udělali pouze ideově. Měl jsem mezi nima dobrého souseda, který bojoval již ve 40 roce o Francii. A ono to bylo všelijaké. Jiří souhlasím s Tebou že USTR by nebyl zbytečný kdyby pracoval a nestal se objektem politického boje. Co se v USTRu stalo nechápu. Bohužel pan Herman na mě moc důvěryhodně nepusobí po jeho odchodu z USTRu.
0 0
možnosti
KV
ÚSTR nás stojí
kolem 150 milionů ročně. Smysl a užitek celého umělého útvaru vzešlého jen na přání fanatických hrdinů disentu (zhryzených opadávajícím zájmem o jejich hrdinství) a pravičáků, kteří se pod závojem antikomunismu snaží zahalit tragické výsledky "nové doby", je nevýznamný. Dopad na společnost, mimo pár stovek "kavárenských intelektuálních elit", je asi jako stopadesáti milionová dotace na propagaci České ryby. O době minulé mají lidé kteří ji prožili každý svou pravdu a není náhodou, že se většinově rozchází s výplody badatelů ÚSTR.Teprve až dokáže stát zajistit, aby každý jednotlivec bez ohledu na jeho umístnění v žebříčku společenských tříd, respektoval a dodržoval soubor povinností a byla mu zaručena jeho práva, potom může ukazovat na špatnost předchozího režimu. Stát má problémy, zlodějiny, korupce, nedbalost, populační exploze vrstvy nepřispůsobivých, podivný rozptyl výroků soudů, kriminalita, chudoba velké části důchodců, nedostatek financí na léčbu dětí, prostě desítky daleko důležitějších problémů než neustále probírané a medializované problémy kolem tohoto obskurního ústavu. Pane Houdo díky za alespoň trochu odlišný a střízlivý náhled, sice se mnohým nebude líbit, ale v záplavě jednostranných pohledů je osvěžující.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

9. 4. 2014 12:31
Povedená bilance.
K bodu vnímání socialistické minulosti bych jenom dodal,že paradoxně ti,kteří se v oné době měli násobně lépe než dnes, zpravidla ani nechodí volit,nebo nevolí komunisty.I když právě od nich bych to očekával.
0 0
možnosti
S6

Starý 68

9. 4. 2014 7:47
potěšení
Co lze čekat od pracovníků, kteří ani po létech dobře placené praxe - úmyslně píši ne práce, nerozlišují osobní svazky spolupracovníků a zájmových osob. Hledají aluminiový klíček na světle, protože ve tmě není vidět. Mimo zajímavostí publikovaných pro zahraniční zpravodajské služby afrických států (protože naši protivníci i spolubojovníci to znají) nic nového neobjevili. K rozšíření mých znalostí nepřispěli, ale rád bych s dověděl pro čí potěšení jsou placeni.
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 7:19
Plně souhlasím , jste asi jeden z mála těch šťastnějších
který si uvědomuje , že současný stav ohrožuje všechny, jak ty šťastnější tak i ty méně šťastné. Ještě k tomu přidám můj pohled na sociálno. Ano je spousta lenochů a leplů kteří se na sociálnu snaží přiživit jejich eliminace je věcí systému. Na druhé straně schopnosti jsou darem od Boha /genetika/ proto ti co ho dostanou by měli vhodně podpořit ty méně šťastné co ty schopnosti nedostali.
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 7:05
Vážený pane Gustave Sázele co vyzkoumal USTR z období
1939-1945 kromě toho, že dělal propagandu západnímu odboji. Kolik odkryl konfidentů gestapa kteří se stali funkcionáři KSČ, ale i jiných pol. stran i agenty KGB atd. Do toho nikdo nemá odvahu protože by to zasáhlo až současné prominenty. Popularizaci západního odboje mohou dělat umělci školy i ústavy AV. Vidíte jak dopadly Lety. Vážený pane Sázele co kdybyste se místo virtuální Ruské propagandy zaměřil na reálnou činnost našich "ctihodných" poslanců , kteří si nepřejí šťourat se v minulosti, protože máslo teče po hlavách levice i pravice. A jsme u podstaty politiky volí voliči a národ nevyměníte. Možná kdyby bádali ústavy AV tak by si toho nikdo nevšiml a my bychom dostali výsledky. USTR je pro všechny červeným hadrem na býka a tak se jenom bojuje a skutek utek. A politici si mnou ruce a užiteční idioti se masírují.
0 0
možnosti
GS

Gustav Sázel

9. 4. 2014 14:19
Asi se poněkud míjíme.
V mém příspěvku v žádném případě nešlo o ruskou propagandu - četl jste jej povrchně či jej nepochopil. Upozornil jsem na to, že chci-li psát o ÚSTRu jako celku, nemohu se zaměřit jen na jednu složku jeho činnosti a nezmínit se i o té druhé. O Rusku jsem psal kriticky jako o imperialistické zemi (ovšem ne ve smyslu leninském), která si na nás stále činí nároky (kam jednou stoupne holínka ruského vojáka, to je ruské území).Máte pravdu v tom, že obecný zájem na otevření archivů není z důvodů, o nichž píšete - po generálním pardonu nacistickým udavačům a kolaborantům, který komunisté vyhásili, pokud tito vstoupí do rodné strany, má mnoho čecháčků kostlivce ve skříni - v mém rodném městě figuroval kdysi jako kovaný soudruh jistý Bartoš, na kterého v 68. prasklo, že byl udavač a má na svědomí vypálení jedné valašské vesnice. Soudruzi jej v uklidili jinam, roznesla se fáma, že zemřel (aby jej nikdo nehledal), a nechali jej v klidu dožít.
0 0
možnosti