Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Dokáže ÚSTR zahodit ideologii?

Ústav pro studium totalitních režimů vznikl jako pomník antikomunistické paměti prosazované politickou pravicí. A to je problém.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MP

Michal Palivoda

9. 4. 2014 6:44
Základní problém českého komunismu je otázka, byl totalitou
nebo modernisací?Pokud na něj pohlédneme bez ideologie, uvidíme urbanisaci a modernisaci české /čs./společnosti, která se ve velmi krátké době z převážně agrární změnila v industriální. Budeme-li sledovat třeba svobodu pohybu, najdeme podstatné zhoršení za první republiky a dramatické zlepšení v 60.letech minulého století, kdy se do většiny tzv. socialistických zemí dalo cestovat na občanský průkaz a bez víza. Co se týče fungování státní správy/samosprávu zlikvidoval Edvard Beneš v roce 1945/ také jistým způsobem fungovala a oproti dnešní měla nezanedbatelnou výhodu v její předvídatelnosti. Každý dopředu věděl, jak úřad rozhodne a v takovém systému se žije lépe. To se týká také soudnictví. Za bolševika Rittig seděl, zatímco za Klause se stal miliardářem, ačkoliv porušoval zákony v obou režimech. Horník z Paskova, a nejen on, to takhle vidí. Už Sokrates mínil, že i špatné zákony se mají dodržovat, co se týče totality, vyřešili tuto otázku němečtí právní vědci po válce tesí, že se nemají respektovat zákony terpve tehdy, když se dostanou do nesnesitelného rozporu s morálkou a lidskými a občanskými právy. A minulý režim si dodržování zákonů dokázal vynutit a tato schopnost je všem funkčním státům vlastní.Minulý režim nebyl v řadě ohledů ani tak totalitním jako sociálním. Třeba rodinná politika byla naprosto špičková. Spoření mladých, novomanželské půjčky, to byla podpora rodiny v dnešních cenách dosahující řádu statisíců a tak do pěti let téměř každá rodina získala byt, což byla další dotace. Dnes se púo mladých chce, aby si platili studia a na bydlení si bralio hypotéky. Tehdy rodina v prvních pěti letech dostala dotaci v dnešních cenách mezi 2-3 mil.Kč, dnes by si tutéž částku měla vypůjčit a ještě splácet školné. V cashflow to dělá nějakých 5 mega v neprospěch dnešního režimu.Problém současného režimu není jeho asociálnost, ale antisociálnost. Peníze, o které rodiny přišly, ale neslouží k zlepšení zdravotnictví nebo k opravě rozmlácených silnic. Jsou v kapsách Rittigů a jim podobným. Za těchto okolností je 37% podpora novému režimu velkým úspěchem.Abych předešel útokům negramotných blbců, já sám patřím spíš k těm vítězům. Nikdy bych neměl dům a luxusní chalupu, a nejezdil mercedesem a manželka v BMW. Jenže kdyby tady panoval ordnung a spravedlnost, jezdil bych v Bentleyi a měl jachtu. Jenže mne stát připravil o většinu peněz a poškodil opakovaně moje investice. A vadí mi, že jsme si v roce 89 mysleli, že se líp budou mít všichni, Místo toho je 17% lidí v chudobě nebo na její hranici a já si na rozdíl od většiny uvědomuji, že to je obrovský problém, který ohrožuje i nás, co se nám daří líp.A pár slov k ÚSTR. To je jen trafika pro rodiny Bendů, Bratinků a dalších, ústav nemající žádnou odbornou úroveń. Je to jen ideologický nástroj vládnoucích kleptokratů, sloužící k odůvodběbí jejich mnocenských nároků. Můj názor-okamžitě rozehnat.
0 0
možnosti
MH
Modernisace?
Člověk může změnit jméno, styl ho však prozradí. Takže Zákone o nestátních zdravotnických zařízeních, vy jste si opravdu nevšiml, že tam, kde neměli komunismus (a fašismus, ten jste onehdá taky vydával za modernisaci), modernizovali, urbanizovali atd. mnohem více, rychleji a bez vraždění a krádeží?Na zbytek nebudu radši reagovat, snad jen: o jaké svobodě pohybu mluvíte? O tom, že jsme nesměli do pět kilometrů vzdáleného Polska? Že jsme nesměli do Jugoslávie? Na Západ? Dokonce ani do SSSR.
0 0
možnosti
GS

Gustav Sázel

9. 4. 2014 6:23
Text ignoruje fakt,
že ÚSTR zkoumá také dobu nacistické totality - je tedy v důsledku tohoto zamlčení nevyvážený až manipulativní. To za prvé.Za druhé - jak by se autor sub specie svých výroků o různých typech historické paměti díval na texty, popisující události okupace 1939-1945 očima kolaboranta jako skvělou dobu, kdy se měl dobře? Nebopaměti antisemity etc. "pracujícího" v některém sběrném lágru - mohl židy či cikány mlátit, jak se mu chtělo, panečku, to bylo výborné! Tahle postmoderní relativizace je cestou do pekel.Nelze srovnávat situaci v oblasti bádání o komunistické totalitě v Německu a u nás - tam se nejprve "západní" část naučila vyrovnávat s dědictvím nacismu a pak k sobě přivinula "východ" (nemluvě o tom, že ČR je na rozdíl od SRN stále prioritní zájmovou zónou ruského imperialismu, jenž se v současnosti vrací k modelu ne nepodobnému SSSR a exportu své ideologie) - jestli si toto neuvědomuje vysokoškolský učitel, jen se tak ukazuje neuvěřitelná bída českého školství.Nejprve je zapotřebí rozkrýt hlavní zločiny doby "komunistické", pak může dojít na soustavnou práci s individuální pamětí. Pokud by ovšem mělo být výsledkem rozplizlé konstatování, že každý tu dobu viděl jinak a nelze říct, jestli byla dobrá či špatná, pak by se tito tzv. historici stávali toliko amorálními bezpáteřními kreaturami, parodiemi vzdělanců, monstry bez etické dimenze.
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

9. 4. 2014 6:18
Ideologii? A kterou?
Vědecký komunismus vytvořil Bakalu, Appian a Rittiga. Obchodní partnery. Druhým pilířem je Prospekta Moda CZ, kterou LBM převzala na konci roku 2012 a která se zaměřuje na luxusní módu.Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/bakala-luxury-brand-management-a-rozsireni-mimo-parizskou-pa0-/ekonomika.aspx?c=A140408_215442_ekonomika_ert "Přišel za mnou Otava (spoluvlastník Karbon Investu, pozn. red.) a řekl mi, že vykupují od státu minoritní podíl akcií a potřebují na to financování. Zeptal se mě: Můžeš nám pomoci? A já jsem začal pracovat na financování," vzpomínal Bakala.Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/mf-dnes-bakala-priznal-ze-byl-u-privatizace-okd-od-zacatku-pz6-/domaci.aspx?c=A140403_211747_domaci_vez Patří mezi spoluzakladatele diskusního sdružení Lípa, označovaného někdy za kruh Havlových příznivců.Zdroj: http://www.lidovky.cz/bakala-koupil-na-hradcanech-dum-pro-knihovnu-vaclava-havla-p3a-/zpravy-domov.aspx?c=A100802_143340_ln_domov_ter
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 4:51
Ta za prvé pane Houdo tleskám Vám a volám bravo, dnes je to
desítka / cikány nám ale stále dlužíte, a my máme dobrou paměť, abyste nedopadl jako USTR/Diskutéři mi připadají jako naši politici. USTR je správný vyměňte občany. Je tady USTR pro občany nebo občané pro ustr? Kdo to ví? Pane Houdo máte pravdu pokud USTR nevznikl v roce 91-92 neměl vznikat vůbec. Peníze se meli dát na granty a bylo by to stokrát lepší. Dálší pravdu která likviduje většinu výstupů z USTR je že výstupy jsou dopředu ideologicky určené. Uvedl jste krásný příklad z 60 let kdy všichni byli partyzáni a v koncentrákách seděli jen hrdinové kteří nikdy nezradili. Ti co zradili se vyzmizikovali. Veřejnost to nevzala tehdy a nevezme to ani dnes. Prostě v sumě emigrantů po roce 68 bylo x procent agentů StB to prostě nikdo nemůže popřít. A to samé v domácích disidentech. USTR však chce mluvit jen o těch disidentech, kteří byli hrdinové a o těch druhých mlčí. Když jsme tu probírali p. Sachra byla diskuze téměř nulová. Pan Schneider se neodváží napsat co ví , nezničí si zbytek života. To je ten problém. Pan Sam2 asi nikdy nebyl horníkem tak se nemůže rozhodovat podle hornických kritérií. Když vám není horko, nedýcháte prach oči nemáte zalepené mourem tak se můžete rozhodovat podle "vyšších" lidskoprávních hodnot než horník. Ale když šašci v oblecích v parlamentu odhlasují takové zákony, že pan Bakala může z dolu pro své potřeby vytahnout 40 miliard a pak se na horníky vy...t a není postižitelný , tak se nedivte, že horník se rozhoduje tak jak se rozhoduje. Pan Bakala nemusí ctít lidská práva a morálku o toho se nikdo neotře , ty má ctít jen horník. Kdo je směšně ubožejší horník a nebo ten šašek v obleku? Na právní stát si jen hrajeme , ale všichni šašci se klepou, aby náhodou neporušili pravidla nesmyslného právního státu. Že zdravý selský rozum jde do háje to nikomu nevadí. Na to ale tenhle stát dojede, to musí být každému , kdo má zdravý selský rozum v hlavě jasné. Dojel na to každý stát který takovouhle politiku provozoval, to je zákon vývoje.
0 0
možnosti
S

Sam2

9. 4. 2014 4:06
Paměť
"Proč by měl dnes horník z dolu Paskov akceptovat zrovna tu antikomunistickou paměť? Má k tomu nějaký důvod?" Každý člověk to má stejné - rozhoduje se podle svých hodnot, zda více privileguje osobní prospěch či obecné hodnoty, jako je dodržování lidských práv a svobod.Takže můžou býti 2 horníci z dolu Paskov - jeden bude nostalgický vzpomínat na dobu před rokem 1989, druhý na režimu před rokem 1989 taky nikdy nezapomene - se slovy nikdy více.Je jasné, že v každé společnosti je vždy silnější skupina těch prvních. Ale to neznamená, že jejich pohled je pravdivější. O pravdě a paměti se nehlasuje a nerozhoduje většina. Naštěstí.Ale není to taky (a nesmí být) politický program.Je to osobní hodnota člověka, lidí, společnosti.Pokud je paměť potlačena či pokřivena, společnost má možnost do těchže půšvihu vstoupit opakovaně.Naše společnost si s paměti neuvěřitelně pohrává a relativizuje ji - kdo z toho může těžit a kdo na to může doplatit? Nechám na úvaze každého čtenáře.
0 0
možnosti
K

Křivan

9. 4. 2014 11:23
Ale i o pravdě se sofistikovaně hlasuje.
Před několika léta jsem četl na titulní straně pro mne šokující obrovský titulek Žižka vrah nebo hrdina. Dnes by mne ten titulek už nešokoval i když s ním nesouhlasím.Zkuste Angličanům vzít jejich hrdinu a napsat, Robin Hood vrah nebo hrdina.
0 0
možnosti
J

Jirka13

8. 4. 2014 23:11
Pravda.
"Nelze se divit, že je antikomunistická paměť reprezentovaná ÚSTR v krizi, když může vyhrát cenu televizních diváků TýTý Karel Voříšek, ačkoli se o něm v knize Náměstí Krasnoarmějců 2 pojednávající o normalizaci na pražské filozofické fakultě přesvědčivě tvrdí, že spolupracoval se Státní bezpečností." Měli ho umlátit.
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 5:44
Jirko nezbyde Vám nic jiného,
než vyměnit národ. Politiky asi nejste schopen vyměnit ti jsou dobře zabetonovaní. Viz pan Benda!!!
0 0
možnosti
K

Kiebitz

8. 4. 2014 22:45
Kdo prošel kriminálem, potkal většinou jen nevinné lidi s pamětí
horníka. U vražd je dokonce obvyklé, že pachatel svůj čin vytlačí z vědomí, zapomene a zbyde mu jen pocit, že NĚCO se stalo. Tak mozek chrání sám sebe, tak vědomí pečuje o sebeúctu. O to pilněji tací útočí na pedofily, potřebují někoho slabšího, aby sami nebyli na dně. Ústav zůstal jako kůl v plotě, miliardy tekly jinam, herečky propagovali jiné, mediální marketing i dnes klidně přeznačí ukrajinskou krisi, když vypíchne "opomíjený" aspekt. Nejen ruské investice prosadily naučenou bezmoc. Ne rozvoj potenciálu lidí i země, ale zhovadilý konsumismus ruských bojarů, stejně jako u Tolstoje, který meditoval a spisoval, zatímco děti jeho nevolníků okusovaly krysy v kolíbce. Ovšem disent nemohl skoro nic, neměl předpoklady ani prostor. Jak škvíra, rusové do ní napasovali Klause a ještě mnohem horší. Věru perestrojka, kdy z ideologie se převexlovalo na krimiekonomiku dotací a tunelů. Viz "Havlův dopis", ale televizní divák už zapomněl i číst. Ústav bude záhy ovládnut docela, bude důkazem nezbytnosti kolaborace s okupanty, což bylo normální. Zbyde postoj Mašínů, ale ten není pro každého, zbabštělí zbabělí už mohou vítat vítěze, jistě se odmění nejen vdolkem.
0 0
možnosti
C

Cermans

9. 4. 2014 5:52
Pane Kiebitzi hlásím se do Vašich Husových /Husákových?/
šiků hrdinů. Kdy a kde začne nábor?
0 0
možnosti