Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

2011 bude rokem franšíz

Česko

Jistota známé značky a snazší rozjezd podnikání. To je důvod, proč se letos čeká další příliv nových franšízových společností na český trh.

Budou mezi nimi oděvní firmy i poskytovatelé nových služeb. PRAHA Až okolo 70 společností se chystá vstoupit na český trh jako franšízová síť. Například firma Wittchen nebo slovenský řetězec Mini Pizza chtějí letos rozjet v Česku své podnikání.

Znatelné oživení přitom bylo vidět již v loňském roce. Na českém trhu se objevilo nejvíce franšízových společností od roku 1990. Letos by mohl počet nových konceptů, které do Česka vstoupí, překročit dvě desítky. „Od jara loňského roku hodně rostl zájem a ten stále pokračuje. Je zde vzestupný trend, který bude určitě pokračovat i v letošním roce,“ říká Lenka Nováková z odborného portálu FranchisingInfo.cz.

Také další odborníci čekají, že letos bude franšíz přibývat. „Očekávám, že se letos situace oproti loňsku zlepší,“ řekl Jaroslav Tamchyna, prezident Franchise Clubu.

Důvodů, proč by letošek mohl být rokem franšíz, je několik. „Lituji živnostníka, který se chce na tomto trhu prosadit sám. Pokud chce někdo podnikat v maloobchodě, tak se musí někam zařadit. Například do spotřebního družstva nebo formou franšízy,“ říká Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Tak podnikatel získá přístup k lepším cenám od dodavatelů, zavedenému jménu, marketingu a určité jistotě s velkým partnerem za zády. Kromě toho je snazší získat na rozjezd podnikání i úvěr u bank.

Podle odborníků je přitom na českém trhu, kde nyní působí okolo 150 franšízových systémů, ještě prostor pro nové obory. „Péče o seniory a juniory tu stále ještě chybí i v oblasti franšíz,“ říká Tamchyna. Podobně je zde i prostor pro další, většinou specializované obchody.

Letos by se navíc mohly vrátit i ty společnosti, které na český trh již chtěly vstoupit. „Řadu zahraničních společností, které se do Česka chystaly v minulých letech, zaskočil ekonomický útlum v posledních letech, a proto expanzi přehodnotily na jiné trhy, například asijské,“ vysvětluje Tamchyna. Zahraniční společnosti často chtějí rozjet svá zastoupení rovnou v celém regionu střední a východní Evropy.

Nejen hamburgery, ale i obchody s cennými papíry Využívání licencí na určitý koncept podnikání se rozšiřuje i do dosud neobvyklých oblastí. Nově se do Česka chystají například vzdělávací centra Mathanasium, která nabízejí výuku matematiky. Nebo poradenská společnost ERA, která se zabývá snižování nákladů.

Na konci loňského roku začala přes systém prodeje licencí provozovat dvě své pobočky také UniCredit Bank. „ To je poslední trend, určitě je to výzva pro ostatní banky, tímto způsobem mohou své pobočky provozovat levněji,“ vysvětluje Tamchyna. Podobným směrem se vydala i makléřská společnost Cyrrus, která nabízí licenci za milion korun a půlroční školení. Podobně nabízejí franšízy i jazykové školy.

Přesto zatím nejsilnější pozici mají především firmy v gastronomii. Nejedná se ale jen o řetězce rychlého občerstvení. Například síť restaurací Ambiente se poohlíží po dalších vhodných lokalitách pro svůj koncept lokál. Podobně pivnice a restaurace The Pub, ve kterých si návštěvníci sami čepují pivo, se chystají letos rozšířit svou síť. „Budeme otevírat několik dalších poboček v Česku, ale i v Německu, kde se osvědčil náš pilotní projekt,“ říká Martin Šampalík z The Pub.

Druhou příčku si za gastronomií drží realitní kanceláře, které často fungují ze sta procent přes franšízy. A i ty se chystají dál rozšiřovat své pobočky. Například realitní kanceláře Remax plánují, že letos prodají 25 dalších licencí. Jejich cena se přitom pohybuje v závislosti na lokalitě mezi 270 a 450 tisíci.

Do dvou let by v tuzemsku mohlo působit celkem okolo dvou set systémů. „Zatím tu ještě není trh natolik rozvinutý a v porovnání se zahraničím je zde ještě prostor pro další,“ říká Nováková. U většiny franšízových licencí se vstupní poplatek pohybuje do milionu korun. Vedle toho je ovšem potřeba počítat s dalšími náklady na odpovídající vybavení své provozovny.

***

Co letos chystají zavedené firmy

The Pub

chystá letos otevřít čtyři pobočky v Česku

a až tři pobočky v Německu

Husky CZ

má v plánu otevřít 6 prodejen v tuzemsku,

2 ve Španělsku, 2 v Kanadě, 3 v Ruské federaci

a po jedné prodejně v Estonsku a v Litvě

Remax

plánuje prodat 25 nových licencí

Expreska

chystá 24 nových provozoven v Česku a chce

vstoupit i na slovenský trh

McDonald's ČR

plánuje pokračovat v rozšíření McCafé

Century 21

chce rozšířit svou síť o tři desítky realitních

kanceláří Foto: Archiv / RB

Franšízy - Licence na určitý koncept podnikání se rozšiřují i do neobvyklých oblastí

Příklady společností, které se chystají v letošním roce vstoupit na český trh

Klasickým příkladem franšízy je společnost McDonald’s. Ta v Česku provozuje 32 vlastních restaurací a 49 právě formou franšízy. Kdo si chce otevřít „svůj McDonald“, potřebuje 45 tisíc dolarů jen na nákup franšízové licence.

Franšízové systémy na českém trhu

Nové franšízové systémy na českém trhu

Zastoupení sektorů na trhu franšízingu v ČR

Zastoupení českých a zahraničních franšízových systémů na trhu ČR

Zdroj: Profit System

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!