Oba projekty jsou podle ministerstva dlouhodobě plánovány a počítají s nimi koncepční materiály. „Jejich nynější zařazení do ‚strategického programu‘ umožnil růst rozpočtu ministerstva obrany. Kromě navýšení programu byl i prodloužen termín jeho platnosti z konce roku 2026 na 2028, aby mohly být nové projekty zrealizovány,“ uvedla obrana.
Nákup transportních letounů není tajemstvím, resort záměr potvrdil minulý rok. „Ministerstvo obrany povede jednání o pořízení dvou kusů těchto letounů (Embraer C-390), přičemž jedním z cílů vyjednávání bude, aby první letoun přistál v ČR již na konci příštího roku,“ prozradila tehdy redakci iDNES.cz Ivana Navrátilová z tiskového oddělení obrany. Na výrobě se podílí i tuzemská společnost AERO Vodochody.
O možném výběru tohoto typu letounu informovala redakce iDNES.cz již v loňském roce v článku, který se zabýval velmi omezenou přepravní kapacitou, která se projevila při urychlené evakuaci vojáků i civilistů z Afghánistánu. Letoun navíc není v Česku žádným nováčkem. Poprvé zde přistál v roce 2016 po světové premiéře.
Miliardy za transportní letadla
Cena, kterou armáda zaplatí, není známá, ale ze zahraničních nákupů je zřejmé, že se bude pohybovat okolo 150 milionů euro za kus (zhruba 3,7 miliardy korun). Právě tolik zaplatilo Rakousko loňský rok a v ceně byla i servisní podpora či náhradní díly a tak dále.
Je velmi pravděpodobné, že s dvojicí transportních letounů obrana zakoupí i nové business jety, jak potvrdil redakci iDNES.cz důvěryhodný zdroj. „Embraer s dvojicí transportních letounů nabídne i své business jety, mělo by se jednat o Phenom 300, případně model Legacy s nízkým náletem. Preferovaná varianta jsou ale nové letouny.“ Vládní letka dvou Airbusů totiž dosluhuje a stroje jsou často poruchové.
Česká republika v roce 2019 objednala ve Spojených státech amerických u společnosti Bell za 14,6 miliardy dvanáct nových vrtulníků - osm víceúčelových UH-1Y Venom a čtyři bojové AH-1Z Viper. Česko ale navíc zdarma získá z USA osm dalších vrtulníků, šest bojových a dva transportní.
Jejich technické zhodnocení, tedy kompletní modernizace a generální oprava, protože jde o starší stroje, spolkne další miliardy. Nové a starší stroje zcela nahradí sovětskou techniku, především vrtulníky Mi-24. Ty armáda darovala Ukrajině.
Z navýšeného rozpočtu vzdušných sil bude profitovat i 24. základna dopravního letectva v Praze-Kbelích. V první řadě bude vybudována prakticky celá nová ranvej, ale i další plochy. „Předmětem zakázky je oprava povrchu vzletové a přistávací dráhy v rozsahu 128 862 metrů čtverečních včetně souvisejících prací, jako je například obnova vodorovného značení,“ řekla redakci iDNES.cz mluvčí obrany Simona Cigánková.
Nová řídící věž i ranvej
Pro představu, armáda potřebuje kompletně zrekonstruovat betonovou plochu, kam by se třikrát vešlo Václavské náměstí. A tím investice do základny dopravního letectva nekončí. Nejnovějším tendrem je pak vybudování nové řídící věže.
„Stávající věž svými rozměry již kapacitně nevyhovuje počtu osob, sil a prostředků k zabezpečení letového provozu. Také nedisponuje potřebnou nemovitou infrastrukturou vhodnou pro umístění plánovaných technologií,“ uvádí armáda v dokumentaci. Věž byla postavena již v roce 1949 a v roce 1996 byla vybudována přístavba. Ale zub času se podepsal a podle armády je stavba nové věže nezbytná.