Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

AVU změnu nepotřebuje

Česko

Akademie výtvarných umění si na konci října zvolila nového rektora, kunsthistorika Jiřího T. Kotalíka. Škola tak má staronové vedení, v této funkci již působil v letech 1997–2003, a rovněž zkušeného teoretika, což část akademické obce vnímá jako krok ke konzervativnímu vývoji.

PRAHA Nový rektor AVU Jiří T. Kotalík se funkce ujme v únoru. Akademický senát jej v tajném hlasování zvolil poměrem hlasů 16 : 5. O post se ještě ucházel vedoucí ateliéru monumentální tvorby Jiří Příhoda. Jiří T. Kotalík v současnosti na AVU šéfuje katedře teorie dějin umění. Už po zveřejnění kandidátů se zvedla diskuze o podobě školy, studenti, někdejší absolventi školy i pedagogové žádali důraznější změny ve vedení, které by směřovaly k většímu otevření instituce.

Objevila se řada otevřených dopisů, pod nimiž byli podepsáni Jiří Černický, Jan Rous, Milena Dopitová a další. Studenti žádají po novém rektorovi především transparentnost v chodu školy, omlazení pedagogického kolektivu a jeho větší mobilitu i návaznost na aktuální světové umělecké tendence včetně spolupráce se zahraničními školami.

* Můžete stručně představit svou vizi školy?

Svou koncepci jsem postavil na realitě mého funkčního období – to znamená na faktech, která jsou dána ekonomickou krizí, chybějícími finančními koncepty v rozpočtu vysokých škol, představami o reformě a transformaci systému, jež jsou pro umělecké školy nebezpečné. A konečně jde i o nerespektování výstupů z umělecké tvůrčí činnosti jako ekvivalentu vědy a výzkumu, což se nepříznivě promítá do financování. Všechno je třeba změnit a udržet status quo. Čili jako hlavní jsem nabízel jakési proplutí peřejí. Možná je to málo, ale situace je taková.

* Rektorem jste byl zvolen potřetí. Co nového škole přinášíte?

Jsem přesvědčen, že základní koncepceAVU je správná a podmínky rozvoje talentů dostačující. Není třeba žádné reformy, ale je nutné systém zavedený po roce 1990 důsledně naplnit. Ze zkušeností z vedení školy v minulosti vím, že je třeba pokusit se o změnu klimatu. Je třeba prosazovat větší participaci akademické obce na chodu školy. Vedoucí ateliéru by měli mít větší podíl na strategii, samozřejmě za aktivní účasti akademického senátu, obce.

* Volbu doprovázely otevřené dopisy osobností, často i kritické k chodu školy. Jak je vnímáte?

Novinkou letošní kampaně byla záplava otevřených dopisů prezentujících názor na proměnu školy a vhodnost kandidátů. To je v pořádku, ale zarazilo mě, že většina těchto hlasů nezazněla z akademické obce, ale z řad absolventů. Neumím si představit, že bych se sám se svými názory angažoval při volbách na jiné vysoké škole. Ctím suverenitu veřejnoprávní instituce a nemohu se ubránit dojmu, že to byla předem trochu vyjednaná kampaň.

* Dalším požadavkem je rychlejší mobilita pedagogů a vypsání konkursů na všechna místa.

Ta je potřebná a je základem ateliérového způsobu výuky. Ale: zažil jsem dvakrát konkursy na všechna místa, jednou v roce 1990 a jednou při vstupu nového vysokoškolského zákona do praxe. Vzpomínám na chaos a procedurální komplikace. Tehdy to bylo nutné a nevyhnutelné, dnes proto nevidím rozumný důvod, pokud nechceme školu programově destabilizovat. Navíc to není ani administrativně možné, rektor není absolutistický vládce školy a je vázán zákoníkem práce.

* Studenti žádají větší transparentnost v chodu školy a soudí, že ateliéry fungují rutinně.

Škole nepochybně chybí větší transparentnost a informovanost. což je důsledkem nefunkčních a formálně vedených webových stránek. Čili tímto směrem se budou po mém nástupu ubírat priority. Je to základ důvěry i normální komunikace. A vlastně i veřejné kontroly, že vedení školy přijímá všechna rozhodnutí s ohledem na jejich optimální prospěch Akademie. Předpokládá to ale aktivní zájem: kdo chce, tak si jistě všechny informace najde.

Autor: