Neděle 14. dubna 2024, svátek má Vincenc
130 let

Lidovky.cz

Kampaň ODS? Překvapení

Česko

  7:33
Praha - Hluché období končí. Od 1. března spustíme kampaň naostro a potom o nás bude i slyšet, říká Jiří Šneberger volební manažer ODS.

Mirek Topolánek foto: Hynek Glos, Lidové noviny

LN Jak si čistě logicky vysvětlujete větu: nezmizel jsem, to se jen zdá?

Vím, že tu větu pronesl náš pan předseda Mirek Topolánek. Asi měl spíš na mysli, že mezi občany jezdí dál, ale že pokud člověk prostě není v médiích, tak se může zdát, že neexistuje.

LN Neměla by se ODS starat spíš o to, aby byly její akce natolik atraktivní, aby se o ně média zajímala, než si na ně stěžovat?

Neznám politickou stranu, která by si občas na média nestěžovala. To je takový folklor, protože každá strana má pocit, že ji média buď neoprávněně kritizují, nebo se jí dostatečně nevěnují. Myslím, že teď proběhlo jakési hluché období, které jsme věnovali finální přípravě kampaně, kterou spustíme 1. března. Takže jsme dělali spíše věci do budoucna, než vydávali tisková prohlášení. Takže možná mohl vzniknout pocit, že pan předseda vymizel z médií. Nicméně to byla jen krátkodobá záležitost týkající se tří nedělí.

LN ODS a jmenovitě Topolánek má ale narozdíl třeba od Jiřího Paroubka takových „hluchých období“ jen za poslední půlrok mnohem více. Čím to je?

Hlavní problém je, v jaké pozici je premiér Jiří Paroubek a v jaké Mirek Topolánek. My nejsme schopni dělat žádné pozitivní kroky ve smyslu, abychom občanům řekli: teď vláda schválila cosi a předkládáme vám, milí občané, tento pozitivní krok. My můžeme představovat jen varianty, které budou řešeny, až budeme u vlády my.

LN Teď tvrdíte, že hodláte s kampaní začít v březnu. Ale na prosincovém kongresu mi Topolánek tvrdil, že to ODS rozbalí hned zkraje roku. Uběhly dva měsíce a nic. To tehdy nemluvil pravdu, nebo se strategie na poslední chvíli změnila?

To si nemyslím. Na kongresu jsme představili grafickou prezentaci a řekli si, že každý měsíc budeme mít nějakou akci. Ale s tím, že nechceme kampaň uspěchat jako v roce 2002 a spíš se budeme snažit využít posledních měsíců, aby byla kampaň intenzivnější.

LN Nejvýraznějším počinem ODS za poslední měsíce byla negativní daň Vlastimila Tlustého, kterou představil na kongresu. Ale právě Tlustý v HN vedení a volební štáb ODS tvrdě zkritizoval za to, že stranu nedostatečně prezentují. Jako příklad uvedl, že jste jím slíbené kolečko pro výpočet úspory na daních do každé rodiny dodnes nedokázali vyrobit. Navíc jich chcete vyrobit jen půl milionu namísto slíbených čtyř milionů...

Já i další lidé z vedení ODS jsme s panem Tlustým vedli diskuzi po článku, který uveřejnil. Vysvětlili jsme mu, že koncept, který máme připravený, s prezentací kolečka počítá, a to na začátku března. Do voleb jsou tři měsíce, tak přece nepošleme kolečka za řádově několik milionů do každé rodiny. Udělejme si jakousi efektivitu koleček do společnosti, mohou se dotisknout. A na to vše je dostatek času. Nelze postupovat jen podle toho, co slíbíme, ale ještě s nějakou efektivitou. Nedělejme z toho větší drama, než je. Vlastimil Tlustý to udělal takhle, my jsme si to vyříkali, já už bych se k tomu nechtěl příliš vracet.

LN Ale na veřejnost nepůsobí dobře, když se představitelé strany pár měsíců před volbami obviňují z nečinnosti...

Je to trochu problém. Ale takových věcí se nikdy nevyvarujete. Je to třeba s chladnou hlavou řešit, nepodléhat panice a nerozhádat se. Proběhla nějaká domluva a myslím, že v tuto chvíli není žádná dramatická situace ohrožující kampaň ODS.

LN Kdo má přesně kampaň ODS na starosti? ODS si přece nenajala žádnou profesionální agenturu jako třeba ČSSD, pro kterou pracuje americká PSB...

To je pravda, my nemáme žádnou agenturu. Já si totiž myslím, že takové jednoduché řešení typu: najmeme si agenturu a máme vyřešenou odbornou možnost na nejvyšší úrovni podle mne úplně nefunguje. My jsme si vybrali odborníky ze všech oborů volební kampaně. A já tvrdím, že žádná agentura - kromě těch nejdražších - vám takový komplexní servis nezajistí. My jdeme touto cestou jednak proto, že to je efektivnější a za druhé proto, že to je lacinější.

LN Ale i lidé z nejbližšího okolí volebního štábu ODS mi jeho fungování popisují jako naprostý chaos. Mluví o střetu několika koncepcí ve smyslu vysvětlování programu versus snaha upoutat jednoduchými hesly na plakátech. Také jsem od lidí blízkých volebnímu štábu zaslechl stížnosti na lidi od Mirka Topolánka jako je Marek Dalík či Martin Schmarz. Vy žádné problémy nevnímáte?

Ne, já tuto tezi víceméně odmítám. Samozřejmě, že volební štáb má nějaký koncept, který realizujeme. Při organizaci kongresu ODS také celá řada lidí říkala, že je špatné, dávat ho do divadla. A nakonec dopadl velmi dobře. Až naši kampaň uvidíte, zjistíte, že výhrady jsou bezpředmětné.

LN Neznervózňuje vás, že se vaši politici občas utrhnou a řeknou věc, kterou do té doby s nikým uvnitř ODS pořádně nevydiskutovali? Tomáš Julínek například slíbil 20 miliard do zdravotnictví a stínový ministr financí Tlustý pak reagoval, že na to nebudou peníze...

Vůbec není důležité, jestli mě to znervózňuje, nebo ne. Když jsem do té kampaně šel, tak jsem i s takovými věcmi počítal. Jsou to politici, občas řeknou věc, která není vydiskutovaná, ale to se děje i v jiných stranách. Od toho jsme politická strana, abychom to později vydiskutovali a zajistili, aby se to neopakovalo. Samozřejmě, že to na lidi nemusí působit dobře. Ale když se podíváme na naši politickou scénu, tak ODS není stranou, která by tyto výroky vymyslela. Tady jsou jiné strany, jejichž politici říkali ještě horší věci.

LN Poslední dobou Modrou šanci čím dál víc upozaďujete, ale konkrétní program ještě sepsaný nemáte. Takže ani politici ODS nemohou vědět, co mohou slibovat. Neměli jste mít program už dávno sepsaný?

My jsme přeci těch deset základních tezí představili na kongresu. Z nich pak bude vycházet dalších pět programových tezí, které budeme představovat postupně.

LN Já se ale ptám na finální verzi programu, kde už bude vyjasněno, jestli bude skutečně nulová daň na potraviny, nebo zda bude Julínek dávat 20 miliard ročně do zdravotnictví...

ODS má vždy problém - a už to začalo Modrou šancí - že jsme vždy představili nějaký program a na něj bylo reagováno tvrdou kritikou z různých stran. A některé části si někteří přivlastnili a pak to vydávali za vlastní úspěch. To je třeba snížení daňových sazeb. Vždyť ještě premiér Špidla neuvažoval o úpravě daňového systému a snižování sazeb. Takže máme oprávněnou obavu, že pokud své cíle zveřejníme příliš brzy, naši protivníci je buď začnou tvrdě kritizovat, nebo je využijí. Takže naše témata nechceme vypouštět příliš brzy, ale zase tak, abychom je stihli vysvětlit veřejnosti. Ale vy mě tímto tlačíte k tomu, abych vám odkryl strategii naší kampaně.

LN To je samozřejmě mým cílem.

To v tuto chvíli udělat nemohu. Zatím ale mám od odborníků, se kterými jsme kampaň konzultovali, ohlasy, že taková kampaň bude na české poměry naprosto nebývalá. Budete překvapeni.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!