12. srpna 2008 15:42 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Kaplický postaví rejnoka

Architekt Jan Kaplický představil 12. srpna v Českých Budějovicích projekt Koncertního a kongresového centra Antonína Dvořáka, které by zde mělo vyrůst na místě bývalých kasáren ve čtvrti Čtyři Dvory.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Architekt Jan Kaplický představil 12. srpna v Českých Budějovicích projekt Koncertního a kongresového centra Antonína Dvořáka, které by zde mělo vyrůst na místě bývalých kasáren ve čtvrti Čtyři Dvory. | foto: ČTK

ČESKÉ BUDĚJOVICE Architekt Jan Kaplický se svým týmem Future Systems navrhl pro České Budějovice koncertní síň, která by měla vyrůst na místě bývalých kasáren ve čtvrti Čtyři Dvory. Studie, kterou architekt představil novinářům, počítá se zvlněným černým objektem ve tvaru trojúhelníku. Někomu připomíná rejnoka, další vidí ležící ženu či dokonce předhůří Šumavy.

Nejpodstatnější je, aby prostor vyhovoval akusticky a zároveň byl příjemný muzikantům i publiku, řekl dnes novinářům Kaplický. Ke tvaru stavby ho inspirovala těla živočichů a lidí.

Organická forma má podle něho větší vztah k danému zadání, které označil za jeden z nejtěžších úkolů své kariéry. "Pokud to lidé nazvou rejnokem, nebo krásnou ženou, je to v pořádku. Když začne mít architektura přezdívky, je vše v pořádku," uvedl.

Černou barvu pro plášť objektu vybral také proto, že se do ní oblékají hudebníci i velká část publika. "Je v ní důstojnost," podotkl. Naopak v interiéru nešetřil barvami ani originálními detaily.

Koncertní a kongresové centrum Antonína Dvořáka chce postavit Jihočeská společnost přátel hudby, která v Budějovicích pořádá už 19 let Hudební slavnosti Emy Destinnové. Špičkově vybavená koncertní síň s dostatečnou kapacitou, vyhovující akustikou a důstojným zázemím totiž stotisícovému městu chybí.

Proto společnost Kaplického oslovila, aby navrhl hudební centrum se dvěma sály, přičemž jeden by pojal až tisícovku lidí a ten menší, komornější, asi 400 posluchačů. Sály ponesou jméno Emy Destinnové a Karla Ančerla. Vejít by se měl dovnitř i stočlenný symfonický orchestr s velkým sborem, počítá se také s tanečním parketem. Nejbližší podobná koncertní síň s kvalitní akustikou, která tyto nároky splňuje, je v Berlíně.

Kaplický se radil s mnoha významnými hudebníky, například šéfem a členy České filharmonie, Panochova kvarteta, dirigentem Leošem Svárovským či Jaroslavem Tůmou, který se bude podílet na návrhu nových varhan pro tuto síň. Hodně ho prý zajímalo, jaké potřebují muzikanti zákulisí, aby se v něm cítili dobře a podali na jevišti co nejlepší výkon. Prošel si také koncertní síně v Berlíně či Londýně a studoval parametry dalších slavných sálů. "Pokud se to postaví, svět bude závidět," řekl dnes houslista Bohuslav Matoušek.

Situace v Budějovicích je úplně jiná než v Praze, pro niž tento architekt navrhl budovu Národní knihovny ve tvaru pověstné chobotnice, ale projekt se zpolitizoval a zůstal jen na papíře. V Budějovicích však Kaplický nespatřuje žádnou formální překážku, která by stála stavě koncertní síně v cestě, a ocenil velkou podporu města i kraje.