Úterý 11. června 2024, svátek má Bruno
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ledový test čtyřkolek Škoda

Česko

Škoda Octavia prošla na podzim loňského roku celkovou modernizací. Nejvíce se diskutovalo o pozměněném vzhledu, elegantnějším interiéru a samozřejmě o instalaci nového motoru 1,4 TSI s výkonem 122 koní. To vše bylo umocněno výrazným snížením cen, které na sebe strhlo zřejmě nejvíce pozornosti. Poměrně stranou tak zůstalo jedno velmi důležité vylepšení, kterým byla instalace nejnovější generace pohonu všech kol do modelů označených jednoduše 4215]4.

Jedná se o techniku, která je používána například také u většího modelu Superb, a pracuje na principu elektronicky ovládané spojky Haldex umístěné před diferenciálem zadní nápravy. Nejnovější generace tohoto systému se vyznačuje opět zrychlenějšími reakcemi a především komplexnějším propojením s ostatními elektronickými systémy vozu.

Testy na zamrzlém jezeru Škoda pozvala vybranou skupinu motoristických novinářů na testování tohoto systému do Švédska, kde jsou k této činnosti ideální podmínky. Na zamrzlém jezeře i v běžném provozu jsme testovali s modely Octavia a Superb obutými do pneumatik s hroty, které jsou ve Švédsku povolené. S tímto obutím se trakce na zamrzlé ledové ploše rovná přibližně jízdě se zimními pneumatikami po uježděném sněhu.

Od počátečních generací spojek Haldex se nejnovější provedení liší již při prvním rozjezdu. Elektronika totiž nečeká až na prokluz předních kol, ale samočinně spojku s předstihem sepne, takže se celý systém chová, jako by se jednalo o stálý pohon všech kol a okamžitě zaberou všechna čtyři kola. Při jízdě v různých situacích je zřejmá mnohem rychlejší reakce, než tomu bylo v minulosti, kdy byl tento pohon 4215]4 přínosem především při akceleraci nebo výjezdu na kluzkém povrchu v přímém směru.

Ničím neomezovaná jízda po přibližně kilometrovém okruhu na zamrzlém jezeře ukázala, že nyní dokáže být pohon všech kol mnohem účinnějším pomocníkem také v zatáčkách. Při zapnutém stabilizačním systému obě zařízení účinně spolupracovala a zvyšovala rychlost průjezdu zatáčkou. Jinými slovy: znatelně zvyšovala míru aktivní bezpečnosti.

Po vypnutí systému ESP dokázala jak Octavia, tak také větší Superb poskytnout na kluzkém povrchu opravdové jízdní potěšení. V extrémních situacích při jízdě s vychýlenou zádí sice občas bylo cítit, že „něco“ s pohonem zadních kol pracuje, nicméně rychlost reakcí byla i v těchto do značné míry extrémních situacích skutečně blesková. Pro řízené smyky se jako výhoda ukázalo větší zatížení kol přední nápravy, které na běžných silnicích mírně omezuje ochotu automobilu k zatáčení. Tím se ale dostáváme k hodnocení spíše sportovně laděného automobilu, a tím vozy Škoda s pohonem všech kol nejsou a ani nechtějí být.

Testy v náročných podmínkách ukázaly, že běžní řidiči mají nově k dispozici pohon všech kol, který jim na silnicích se špatnou trakcí dokáže pomoci více, než tomu bylo dříve.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!