Pondělí 3. června 2024, svátek má Tamara
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Lékárníci hrozí žalobou na stát

Lékárníci podají žalobu na stát, pokud se jim nepodaří prosadit zrušení dvou vyhlášek, které podle nich poškozují lékárníky i pacienty. Obě vydal ministr zdravotnictví David Rath (ČSSD) a začnou platit 15. června.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Drak

3. 6. 2006 6:37
Fotr III

Tomuhle take nerozumim. Mas pravdu v tom ze lide si shani leky po vsech koutech protoze v USA jsou drahe. Tech 100 000 mrtvich v USA je ale jen diky nespravne predepsanym lekum, coz je tez zavisle na nespravne diagnoze. Leky ktere si lide shani sami a ktere je usmrti do toho nejsou zapocitany.

Pro zajimavost, ono je to ve skutecnosti naopak, vetsina z techto leku jsou neucinne, stare, nebo placeba, pouze nalepku maji k nerozeznani. Nedavno se zjistilo ze az 85% vsech leku dopravenych do USA nacerno jsou neco jineho nez maji vyznaceno. Mohl bych ti treba vypravet o levnych lecich napr. v Mexickych lekarnach kde jsou vystaveny v horku 35 Celsia po dlouhe dny (spravne maji byt uschovany v primerene teplote), zatimco lide je skupuji jen protoze jsou "levne".

Dale, lekarnik (v USA) muze a musi zabranit podavani nespravnych leku. Role lekarnika se dneska v USA rapidne meni, podavani nebo michani leku pres pult uz delaji pomocnici bez nejakeho netradicniho vzdelani, zatimco hlavni naplni lekarnika se prave stava kontrola predepsanych leku. Lekarnik se vice a vice zapojuje - klinicky - do nemoci pacientu, a az Walmarty a jine supermarkety prijdou na to ze muzou v klidu platit o hodne mene obycejnemu prodavacovi za pultem co distrubutuje predepsane leky tak jim (lekarnikum) jejich zlata era rychle skonci. Timto mmyslim ty za pultem v supermarketech kteri vydelavaji 120 000 dollaru rocne. To vse prave z vyse uvedenych duvodu (casta smrt).

Jenže od toho je nutno odečíst to, že v USA umírají lidé převážně na léky nepředepsané lékařem a že také v ČR umírají dnes lidé na nesprávné léky. Jednak se k lékům lidé nějak dostanou (ze zahraničí, od známích, nevím) a druhak a to hlavně chybná diagnóza lékařem. Která se bude VŽDY občas stávat. A navíc, i kdyby byl lékárník sebelepším lékárníkem, tak tomuhle nezabrání.

0 0
možnosti

Drak

3. 6. 2006 6:07
Fotr (Odpoved 2)/Otazka

Tomu co jsi napsal nize nerozumim, neprepsal jsi se? Tedy znovu:

25 mg stoji 100 Kc. 50 mg stoji 150 Kc  - tedy, dvojnasobek leku by mel spravne byt dvojnasobek penez, tj. 200 Kc. Ale zakaznik plati jen 150Kc, tedy mene coz je pro nej vyhodnejsi. Tudiz, tim ze kupuje vetsi mnozstvi leku ho to stoji mene (za dvojnasobek leku  plati pouze 50% navic z puvodni ceny). Proc jsi napsal ze by mel platit 200 Kc a tim o 1/3 vice? Neni to naopak? Pokud jsi se neprepsal - proc plati zakaznik 200 Kc za 150 Kc balicek? Kam jde tech 50 Kc? Ma lekarnik pravo odmitnout tohle nevhodne baleni ?

S tim ze lekarnik nema motivaci prodavat vice za mene se da souhlasit, i kdyz logicky vzato pro lekarnika je porad lepsi ziskat e.g. 15 Kc nez 10 Kc. Co CR chybi je prave konkurence, vice lekaren kde jeden prodava "vice a kvalitni za mene penez". Druzi se bud musi prizpusobit nebo krachnou protoze zakaznik pujde k tomu levnejsimu.

Pokud CR chce trzni mechanismus tak si obchodnici musi uvedomit ze v prvni rade je vzdy zakaznik, a ten vzdy hleda vice a kvalitnejsi za mene penez jinak pujde jinam. Tedy obirat nekoho se vyplaci jen kratkodobe.

>>>>>>>>Pokud by balíček s účinnou látkou 25 miligramů v tabletě stál 100 Kč a balíček s účinnou látkou 50 miligramů v tabletě stál 150 Kč, tak pacient - plátce pojištění zaplatí namísto 150Kč, korun 200. Tedy o 1/3 více a zcela zbytečně, pacientovi ta dražší varianta lepší péči něpřinese.

0 0
možnosti

Drak

3. 6. 2006 5:39
Fotr (Odpoved)

Nize se jedna o Darka, ne Draka.

Nicmene, k tve poznamce: rocne v USA zemre 100 000 lidi jen diky nespravnemu predpisu leku.

"nejvíce úmrtí v důsledku nesprávného užívání léků a jejich dostupnosti" Více nežli úmrtí při autonehodách? Více nežli úmrtí z nemocí oběhové soustavy? Atd.

Navíc draku rozlišuj dva případy:

0 0
možnosti

Friday

2. 6. 2006 23:02
Podívejte se na vyhlášky

Kdybyste si snad někdo chtěl ověřit fakta, vyhlášky najdete na stránce Ministerstva vnitra http://www.mvcr.cz - klikněte na Sbírka zákonů.

Původní vyhlášku 255/2003 o správné lékárenské praxi najdete v ročníku 2003, částce 87. Její novelu 220/2006 podepsanou Rathem a platnou od 15. června 2006 najdete v ročníku 2006, částce 73. Uvidíte, že se tato vyhláška týká POUZE LÉKÁREN, a že se v paragrafu 9 změnil odstavec 5. Takže budou povoleny samoobslužné regály pouze v lékárnách, a pouze lékárny také mohou provozovat zásilkovou službu.

Vyhlášku 43/2004, týkající se prodejců vyhrazených léčiv, najdete v ročníku 2004, částce 13. Uvidíte, že v paragrafu 2, odstavci 2 je uveden zákaz samoobslužného i zásilkového výdeje (pro prodejce vyhrazených léčiv). Tuto vyhlášku nikdo nezměnil, zákaz stále trvá. Prodejce vyhrazených léčiv (třeba pumpa, která má licenci prodejce) nemůže dát lék do samoobslužného regálu.

0 0
možnosti

Friday

2. 6. 2006 13:10
Vyhláška umožňuje samoobslužný prodej V LÉKÁRNÁCH

Samoobslužný prodej neznamená "léky u pump". Rathova novela vyhlášky o správné lékárenské praxi umožní lékárníkům dát do lékáren samoobslužné stojany, kde mohou vystavit volně prodejné léky. Nic víc.

Neusnadní získání licence pro prodejce vyhrazených léčiv, (kterými se mohou stát např. pumpy), počet prodejců se tedy náhle nezvýší. Navíc prodejcům vyhrazených léčiv je nadále zakázáno prodávat vyhrazená léčiva samoobslužným nebo zásilkovým způsobem (to stále zakazuje jiná vyhláška 43/2004, kterou Rath nezměnil).

Názor lékárníků, že "rychlý nárůst výdejen léků" (např v malých obcích, kde by se velká lékárna neuživila) poškozuje pacienty, nebudu komentovat.

0 0
možnosti

Friday

2. 6. 2006 13:13
Povinnost INFORMOVATpři samoobslužném výdeji nemizí

Navíc, i při samoobslužném výdeji (poté co si zákazník lékárny vybere volně prodejné léky ze samoobslužného regálu) jsou léky doneseny k pultu (k táře) a lékárník či farmaceutický laborant je POVINEN informovat pacienta o tom, co by neměl kombinovat nebo co by vzhledem ke svému zdravotnímu stavu neměl užívat. Tuto povinnost, popsanou v paragrafu 48, odstavci 6 zákona 79/1997 o léčivech, totiž vyhláška nezrušila.

Takže i při samoobslužném výběru volně prodejného léku se v lékárně dočkáte STEJNÉHO množství informací jako dosud...

0 0
možnosti

Ptarget

2. 6. 2006 12:59
Také nemám rád Rátha ale,

uvítal bych možnost, koupit volně prodejný lék i jinde než v lékárně.Komu z vás už

lékárník podal informaci o léku na bolest hlavy.Mě tedy ne.Tento argument neobstojí.

0 0
možnosti

Jirmásek

2. 6. 2006 15:41
Re: Také nemám rád Rátha ale,

Myslím, že nejde ani tak o lék samotný, ale případné kombinace s jinými (při užívání více léků).

0 0
možnosti

GERGE

2. 6. 2006 11:36
Nejde ani tak o úctu či neúctu k povoláním či závisti.

Jde spíše o pocit nenažranosti a pociz, že si případného pacienta berou jako svoje rukojmí. Pod bojem za pacienta je citít boj za větší peníze pro sebe. Tak ať neotravují lidi, stejně jako vámi vzpomínaní třeba zedníci, popeláři, řidiči, a další. Nemusím moc Ratha, už tam také nebude, ale asi šlápnul ODS na kuří oko a proto ta nenávist. Jako vždy a bohužel i ve zdravotnictví, vůbec nejde o pacienta , ale jen o peníze, ale ne pro pacienty.

0 0
možnosti

Jirmásek

2. 6. 2006 9:55
Z mnoha příspěvků číší neúcta k profesím

lékaře či farmaceuta. Podle těchto lidí je asi i práce zedníka položením cihly, kerá je pomazána maltou. Važme si každé profese a ohodnoťme je tak, jak si každá z nich zaslouží.

A hlavně: nezáviďme. Každý z nás má možnost uplatnit se ve společnosti.

0 0
možnosti

Jo

1. 6. 2006 21:54
Jenom prisnou regulaci bude zajistena prosperita lekarniku.

Moje teticka vylecila vsechny z nachlazeni slepici polevkou.

Tak jsem na ni podal oznameni, ze provozuje medicinu bez licence.

0 0
možnosti

Bianca

1. 6. 2006 22:57
Re: Jenom prisnou regulaci bude zajistena prosperita lekarniku.

Hmmm a jak jste uspel? Nebylo Vam doporuceno vysetreni odbornym lekarem - psychiatrem?

0 0
možnosti

Jirmásek

1. 6. 2006 20:59
Souhlasím s lékárníky.

Díky panu Rathovi bychom se mohli dočkat toho, že by se mezi ponožkami a tlačenkou  mohli lidé přehrabovat v lécích, do prodejny televizorů bychom chodili pro kapra, na Městském úřadě si obstarali hnojivo na kytky...  Inu specializace po Rathovsku.

Jsem znechucen, jakým způsobem se zlehčuje odpovědnost a profesionalita lékárníků. Jak Rath může vůbec dělat ministra?

0 0
možnosti

strejda

1. 6. 2006 23:48
Re: Souhlasím s lékárníky.

Chodím u nás do obchodu. Je takovej velikej. Mají tam živé kapry a další ryby, ponožky, televizory, tlačenku, hnojivo na kytky. Je to moc fajn. Jednou to určitě dorazí i k vám do vsi. Až tam půjdete nakupovat omrkněte, jak to dělají jiní lidé a zkuste to po nich. Zase až tak těžké to není. Zvládla to i Máňa od sousedů a to se o ní říká, že je blbá.

Jinak, co má volný prodej volně prodávaných léků (t.j. léků bez předpisu) společného se zlehčováním profesionality lékárníků. Jsem postarší, ne-li starý pán a pamatuji časy, kdy se zaváděla samoobsluha u benzinových pump. Kecy byly úplně stejně blbé. Strašilo se výbuchy pump, vytečením benzinu. Sodomou a Gomorou. A ono nic. A tak to bude i s léky. C´est la vie.

0 0
možnosti