Změny v soustavě oborů je možné najít v informačním systému www.infoabsolvent.cz. Staré obory lze poznat podle jejich osmimístného kódu (za lomítkem mají tři číslice, např. obor Strojník požární techniky s kódem 23-45-M/003). Kódy oborů nové soustavy jsou sedmimístné (za lomítkem mají číslice pouze dvě, např. 63-41-M/02 pro obor Obchodní akademie). „Pro snadnější rozlišení uvádíme nové obory vždy modrým písmem,“ informuje Jiří Vojtěch z Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV).
Další změna se týká počtu oborů v nové soustavě. Místo dřívějších zhruba 600 oborů bude asi 300 nových oborů. To znamená, že mnohé obory staré soustavy již nenajdeme, protože byly sloučeny s jinými a často se také název oboru změnil. Velká část škol nazvala svůj vzdělávací program (osnovy) shodně s názvem oboru, např. pro obor Zedník má i vzdělávací program jménem Zedník. Značný počet škol má však název školního programu odlišný, např. pokud tím chce škola zdůraznit zaměření přípravy v oboru.
Například dřívější obor Obkladač byl začleněn do nového oboru Zedník. Většina škol, které tento obor vyučovaly, nazvala svůj školní vzdělávací program Obkladač. Jiný příklad je, když škola chce v názvu podtrhnout své výchovné směřování, například v maturitním oboru Ekologie a životní prostředí škola nazvala svůj vzdělávací program Mysli globálně, jednej lokálně.
Pro výběr je důležité navštívit vytypované školy a seznámit se s jejich vybavením i atmosférou. Při volbě oboru může hodně pomoci, když si zájemce prostuduje podrobnější charakteristiku studia, včetně předmětů, které se v něm vyučují. Důležité je také vědět, jaké mají absolventi možnosti uplatnění.
Tyto i další informace najdete na www.infoabsolvent.cz. Radu kromě výchovného poradce na škole poskytne i Centrum kariérového poradenství NÚOV. tel. 274 869 698, 724 652 241, e-mail poradna@nuov.cz
***
Změny názvů
Příklady u oborů s vyučením Zámečník byl přejmenován na Strojní mechanik, Automechanik je nyní Mechanik opravář motorových vozidel, Elektrikář – slaboproud je připravován v oboru Elektrikář, obory Číšník – servírka, Kuchař, Kuchař-číšník jsou spojeny do oboru Kuchař-číšník. Příklady u oborů s maturitou Silniční doprava se nyní jmenuje Dopravní prostředky (23 Strojírenství), IT obory jsou začleněny v novém oboru Informační technologie (18 Informatické obory), Slaboproudá i silnoproudá elektrotechnika jsou nově začleněny do oboru Elektrotechnika. Pozemní stavitelství je začleněno do oboru Stavebnictví, Kuchař, Číšník je nyní připravován v oboru Gastronomie, Kosmetička má nový název Kosmetické služby.
zdroj: NÚOV
Tabulka
Změny počtu studentů v odborném školství
v posledních dvou letech
Počty studentů, kteří nastoupili do 1. ročníku denního studia
vyučení
oborové zaměření 2008/2009 2009/2010 změna v %
stavebnictví 4 424 5 085 14,94 %
strojírenství 9 136 8 191 -10,34 %
elektrotechnika 2 652 2 685 1,24 %
potravinářství 2 075 2 235 7,71 %
zpracování dřeva 2 481 2 473 -0,32 %
zemědělství 3 315 3 455 4,22 %
gastronomie 10 041 9 836 -2,04 %
obchod 2 706 2 708 0,07 %
kadeřnické služby 2 674 2 791 4,38 %
ostatní 2 408 2 378 -1,25 %
celkem 41 912 41 837 -0,18 %
vyučení s maturitou
oborové zaměření 2008/2009 2009/2010 změna
strojírenství a opravárenství 3 302 2 913 -11,78 %
elektrotechnika 2 159 1 943 -10,00 %
gastronomie 781 1 008 29,07 %
obchod 1 391 1 234 -11,29 %
kosmetické služby 1 167 1 094 -6,26 %
ostatní 1 673 1 479 -11,60 %
celkem 10 473 9 671 -7,66 %
maturita na odborné škole
oborové zaměření 2008/2009 2009/2010 změna
stavebnictví 3 395 3 318 -2,27 %
strojírenství 3 983 3 349 -15,92 %
elektrotechnika 2 914 2 958 1,51 %
informační technologie 4 435 4 506 1,60 %
doprava a logistika 1 193 1 276 6,96%
zemědělství 2 339 2 343 0,17 %
zdravotnictví 3 581 3 353 -6,37 %
ekonomika a podnikání 12 468 11 662 -6,46 %
hotelnictví a cestovní ruch 4 429 4 663 5,28 %
právo a veřejná správa 2 491 2 679 7,55 %
pedagogika a sociální péče 2 600 2 739 5,35 %
obecně odborná příprava (lycea) 6 705 5 998 -10,54%
umělecké obory 2 056 2 140 4,09 %
ostatní 3 641 3 343 -8,18 %
celkem 56 230 54 327 -3,38 %
Poznámka: uvedeny jsou agregované údaje za skupiny příbuzných oborů, v nichž je vyšší
počet žáků; tyto skupiny neodpovídají oficiálnímu tabulkovému členění na obory
Změny počtu studentů ve středním školství v posledních dvou letech
celkový přehled změny v počtu studentů
typ vzdělání 2008/2009 2009/2010 změna v %
vyučení 41 912 41 837 -0,18 %
vyučení s maturitou 10 473 9 671 -7,66 %
maturita odborné škole na 56 230 54 327 -3,38 %
maturita gymnáziu na 25 994 24 707 -4,95 %
celkem 134 609 130 542 -3,02 %
změny v rozložení zájmu podle typu vzdělání
2008/2009 2009/2010 změna relativní v %
31,14 % 32,05 % 0,91 %
7,78 % 7,41 % -0,37 %
41,77 % 41,62 % -0,16 %
19,31 % 18,93 % -0,38 %
Jak správně číst tabulky V tabulkách jsou zaznamenány počty žáků v prvních ročnících (u gymnázií jde o 1. ročníky čtyřletých, 3. ročníky šestiletých a 5. ročníky osmiletých gymnázií - jde o zachycení věkové skupiny žáků, kteří by v daný moment ukončili základní školu - pozn. redakce). Uvedeny jsou převážně agregované počty za ty skupiny příbuzných oborů vzdělání, v nichž je vyšší počet žáků. Z údajů je patrné, že přes meziroční pokles počtu žáků v prvních ročnících středních škol o cca 3 % nedochází oproti mnohým obavám k zásadní změně rozložení žáků v jednotlivých typech vzdělání -v relativních hodnotách nejvíce poklesl počet žáků na gymnáziích (i když nevýznamně, o pouhých 0,38 %), naopak v tzv. učebních oborech došlo přes meziroční absolutní pokles počtu žáků ve vztahu k celkovému počtu žáků všech typů vzdělání meziročně k relativnímu nárůstu o 0,91 %. Byť nelze z uvedených hodnot vyvozovat žádné dlouhodobé trendy, jde o signál relativizující obavy z poklesu počtu žáků na učebních oborech -některé předpovědi očekávají velmi dramatický pokles počtu žáků v horizontu tří let, kdy vlivem demografického poklesu nastoupí do prvních ročníků o cca 30 tisíc žáků méně než nyní, což se prý má projevit právě zejména ve snížení počtu zájemců o učební obory. Relace žáků nastupujících do jednotlivých typů vzdělání se tedy v posledních letech nijak zásadně a skokově nemění - jinými slovy, pokles populace se vcelku rovnoměrně promítá do oborů všech kategorií, tedy učebních i maturitních.
Tabulky a komentář připravil Jan Peška Národní ústav odborného vzdělávání