Pondělí 10. srpna 2020svátek má Vavřinec 30 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Obrana chce koupit menší letadlo pro politiky. Mělo by umět přepravit až 19 pasažérů

Dvoumotorový proudový dopravní letoun CL-601, který v současnosti používá... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dvoumotorový proudový dopravní letoun CL-601, který v současnosti používá... | foto: Armáda ČR

Praha Ministerstvo obrany chce koupit malé dopravní letadlo pro přepravu ústavních a vládních představitelů. Zakázku úřad plánuje vypsat v září. Podle předběžného oznámení zveřejněného ve věstníku veřejných zakázek by stroj mohl stát asi 578 milionů korun bez DPH.

„Malý dopravní letoun bude pořízen z důvodu naléhavé potřeby zajistit přepravu vládních a ústavních činitelů,“ uvedl k zakázce mluvčí ministerstva Jiří Caletka. Letadlo by mělo být kategorie Business jet a má být schopno na delší vzdálenost přepravit 14 až 19 lidí.

Úřad v předběžné poptávce uvedl, že letoun by měl být vybaven nejméně čtyřmi křesly u stolku a alespoň šesti místy na spaní. Obrana chce koupit stroj nový, nebo vyrobený po roce 2012, který by měl nalétáno méně než 4000 letových hodin. Jeho maximální vzletová hmotnost by měla být do 42 500 kilogramů.

Ministerstvo obrany předpokládá, že vyhlásí veřejnou zakázku v září tohoto roku, uvedl Caletka. Technické, provozní a výkonové požadavky, které ministerstvo obrany stanovilo, nyní podle něj splňují desítky typů dostupných letounů.

Armádní letectvo bude nový stroj využívat hlavně k přepravě politiků. Ústavní činitelé teď létají na zahraniční cesty především dvojicí airbusů A-319CJ. Jeden z nich je schopen přepravit asi 120 cestujících, druhý kolem 40. Nejvyšší vzletová hmotnost by měla být 75 500 kilogramů. Dolet strojů je podle počtu cestujících 3700 až 8890 kilometrů, uvádí armáda na svém webu.

K přepravě politiků armáda také používá dvoumotorový stroj CL-601 Challenger pro 19 cestujících s maximální vzletovou hmotností asi 20 500 kilogramů. K dispozici má také letouny JAK-40 pro až 28 lidí, kterým ale končí jejich životnost. Konec služby se blíží i challengeru. Bývalý ministr obrany Martin Stropnický (ANO) v roce 2017 řekl, že jeho udržení ve službě by si vyžádalo velké náklady.

K dopravním účelům mohou české vzdušné síly využívat také čtyři vrtulové stroje CASA, které mohou s maximální vzletovou hmotností asi 23 000 kilogramů přepravit až 66 vojáků, nebo stroje L-410 s nejvyšší vzletovou hmotností 6400 kilogramů. Ministerstvo obrany nedávno seznámilo vládu se záměrem nakoupit dva nové transportní letouny CASA C-295MW asi za 2,3 miliardy korun bez DPH.

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...