Nejméně deset důležitých dopravních projektů má ministerstvo dopravy v plánu financovat formou PPP (Public-Private Partnership) projektů, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Ty jsou společně s úvěry od Evropské investiční banky (EIB) jedním ze způsobů, jak vykrýt tlak na úspory ve státním rozpočtu, i když ministr dopravy Martin Kupka (ODS) několikrát deklaroval, že se rozpočtové škrty investičních projektů nedotknou.
Dopravní peklo v Teplicích. Ve městě se sešlo několik oprav hlavních tahů |
I tak byl resort dopravy ve svém rozpočtu nucen obětovat miliardy korun určených na údržbu a opravy dálnic, silnic i železnic.
V následujících letech se tak zřejmě za pomoci soukromého kapitálu budou v Česku budovat nové úseky železničních tratí – například propojení z pražského Veleslavína na Letiště Václava Havla.
Se soukromou účastí se počítá také ve výstavbě nových vysokorychlostních železničních tratí Moravská brána v úseku Hranice na Moravě – Ostrava Svinov a Jižní Morava v úseku Brno–Břeclav–Slovensko, stejně jako u nových úseků dálnic jako například na D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí. Celkové náklady se odhadují na stovky miliard korun. Na další projekty si chce resort dopravy vypůjčit právě u EIB.