Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Praha rozjíždí projekty za miliardy: dopravní terminály i „Václavák“ s tramvajemi

Nová vizualizace rekonstrukce Václavského náměstí s tramvajovou tratí vedenou po boku ulice. (21. 10. 2019) foto: Jakub Cigler architekti

Konec smělých vizí jen v pestrobarevných obrázcích. Do klíčových pražských stavebních záměrů letos půjdou desítky miliard korun. Stavaři promění horní konec Václavského náměstí, novou tvář získávají páteřní nádraží a mosty. Začne také mnoho let očekávaná výstavba části městského okruhu na východě metropole.
  11:19

„Zahájíme stavební práce na několika zásadních projektech. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ představil plány Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.

Jde o desítku klíčových staveb ze sféry dopravní infrastruktury či veřejných prostranství, a to i těch, na nichž se město podílí ve spolupráci se státem. Investice dosahují 50 miliard korun. „Po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli hlavního města velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ řekl ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Ondřej Boháč.

„Václavák“ i s tramvajemi

Zelenější, s tramvajemi a více místy pro chodce i cyklisty. Tak promění horní část Václavského náměstí očekávaná rekonstrukce. „Ta začne letos s datem dokončení roku 2026. S celkovými náklady počítáme ve výši 1,2 miliardy korun,“ shrnul Petr Hlaváček.

Spodní část centrálního bulváru prošla proměnou před více než rokem. „O revitalizaci Václavského náměstí usiluji různými formami v podstatě od roku 1990,“ řekl k tomu architekt Jakub Cigler.

Naopak obnova dvou dalších pozoruhodných náměstí, Malostranského a Palachova, se dál odkládá kvůli různým problémům. „Na Malostranské náměstí není výběrové řízení. Jednání ohledně Palachova náměstí je složité kvůli garážím,“ popsal situaci Hlaváček.

Posuzované „déčko“

V září Kloknerův ústav dokončí posudek, který ÚOHS nechal zpracovat k posouzení nabídky sdružení PVM v tendru na druhou část linky část metra D. Dokument se stane jedním z podkladů pro opětovné vyhodnocení nabídky.

„Výsledkem je, že se nebude opakovat výběrové řízení, ale bude se znovu rozhodovat,“ dodal k dalšímu osudu stavby „déčka“ Hlaváček. Zmíněný třicetimiliardový tendr nedávno zpochybnil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Okruh je blíž

„Letos budeme mít stavební povolení na úsek 511 městského okruhu. Pracovat začneme příští rok,“ popsal náměstek další z klíčových staveb. Jedná se o část komunikace na jihovýchodě u Běchovic. Součástí 12,6 km dlouhého úseku za 15,7 miliardy korun se stanou mj. dva tunely, čtyři mimoúrovňové křižovatky či pět mostů.

„Po svém dokončení propojí devět komunikací dálničního typu směřujících z Prahy a spojujících ji s okolními regiony,“ uvedl Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic. Pro Pražany má dostavba další přínosy. „Dokončení zásadně sníží intenzitu dopravy na Štěrboholské radiále a Jižní spojce. Umožní také zahájit práce na zahloubení Spořilovské spojky,“ dodal Petr Hlaváček.

Nový terminál promění severovýchod metropole

Podfinancovaná oblast
Za tu odborníci považují severovýchodní část metropole. Změnit by to měla i nová, ekologická čtvrť v rozvojovém území Letňany–Kbely. Posouzením letos projde územní studie. Již loni IPR inicioval veřejné diskuse o změně severovýchodní části města a nasbíral již 500 podnětů. K řešení dopravních problémů v Letňanech, Ďáblicích a v širším okolí poslouží i uvažovaný dopravní terminál Sever. Ten pomůže propojit regionální železnici v této oblasti s plánovanou vysokorychlostní tratí (VRT).

Železniční uzel Praha (ŽUP)
Před prázdninami chtějí zástupci IPR a magistrátu představit další posun ve výstavbě ŽUP. Ten převede pod hlavní nádraží trať od letiště dál na jihovýchod.

Terminály na železnicích

Od začátku roku stavaři mění klíčová nádraží, Masarykovo a Smíchovské, ale i další železniční trasy. Také na tom se hlavní město podílí. „Důležité je i tangenciální propojení, vznik nové ulice přes Masarykovo nádraží,“ shrnují zástupci města důležité body výstavby. Zmíněná nová spojnice zjednoduší cestu od ulice Na Florenci k Hybernské, Opletalově a Dlážděné. Zásadní přestavba rozšíří počet staničních kolejí na devět. Umožní spojení s letištěm a usnadní cestování na vytížených linkách do středních Čech.

Proměna „Masaryčky“ vyjde na 3,4 miliardy korun a potrvá do roku 2027. Na trati z Masarykova nádraží stavaři budují novou trať a nádraží na trase mezi Bubny a Výstavištěm. Doplní ji nová výstavba na brownfieldu a filharmonie.

V moderní terminál za miliardy korun dělníci proměňují také smíchovské nádraží. Na letošní výstavbu perónů a dalších prvků napřesrok naváže městská výstavba v okolí komplexu.

Naopak další zdržení nabírá obnova železničního mostu pod Vyšehradem. O její podobu se úporně přou Správa železnic a ochranáři památek. Aktuálně je po dohodě s UNESCO třeba vypracovat nový posudek, tzv. HIA – tedy o posouzení dopadu na historické dědictví. „Nikdo takový dokument u nás ještě nedělal. Je na to metodika vypracovaná angličtině,“ dodal k tomu Petr Hlaváček.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!