Prestižnější pozice a především výrazně vyšší platy. To jsou trumfy, které na rozdíl od státního školství nabízí učitelům soukromá sféra. V Praze, kde je více pracovních příležitostí než zájemců o ně, se lidé s plynnou angličtinou nebo znalostí počítačových technologií do škol o to více nehrnou. Začínají chybět také například učitelé fyziky.
„Sehnat angličtináře je skoro nadlidský úkol, absolventi téměř vůbec nejdou do školství. Pokud víte dlouho předem, že budete učitele jazyka shánět, máte šanci. Nám ale angličtinář onemocněl náhle. A to je problém,“ vysvětlila ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou Renata Schejbalová. Podle ní začínají stejně citelně chybět i učitelé přírodních věd, hlavně fyziky. „Studenti nemají o tento obor zájem a ti, kteří ho vystudují, jdou raději do průmyslu za vyššími platy,“ popsala situaci ve školách Schejbalová.
Ředitelé základních i středních škol jsou často nuceni porušovat i zákon a zaměstnávat učitele bez aprobace nebo pedagogického vzdělání, často jen s maturitou. „Každý, kdo má vysokou školu, si dokáže najít lepší práci než ve školství. Proč by chodil učit, když dostane 14 tisíc korun hrubého, polovinu jeho práce tvoří papírování a byrokracie, nemá k dispozici ani základní vybavení, jako je počítač, a musí se složitě orientovat ve zmateném systému vzdělávacích programů?“ ptá se ředitelka základní školy v Mendelově ulici v Praze 4 Martina Thumsová.
Dříve podle ní táhly absolventy do školství alespoň dva měsíce prázdnin, nyní upřednostňují vyšší plat a méně volna. „Abych učitele nejproblematičtějších předmětů neztratila, dávám jim osobní hodnocení ne za to, jak dobře pracují, ale proto, abych je ve škole vůbec udržela,“ popsala situaci Thumsová.
Podle náměstkyně primátora Marie Kousalíkové, jejímž resortem je školství, mají situaci ve školách pomoci nové granty na letošní školní rok. O granty mohou požádat školy, které zaměstnávají jako učitele cizích jazyků například rodilé mluvčí a chtějí si je udržet. Pokud grant dostanou, budou moci těmto nedostatkovým učitelům finančně přilepšit, a tak je motivovat, aby ve školství zůstali. „Jde nám o to, udržet ve školách kvalifikované učitele, ne jen rodilé mluvčí, kteří ale jazyk neumějí učit,“ vysvětlila Kousalíková.
Pražské děti nemá kdo učit
PRAHA -
Po čem nejvíce touží ředitelé pražských škol? Po angličtinářích, fyzikářích a učitelích informatiky. V metropoli jich chybí desítky.
Ilustrační foto foto: Lidové noviny
Operace Kyjevský štít. Jak může vypadat přímé nasazení NATO na Ukrajině a vedlo by ke 3. světové válce?
Rusko oprášilo kvůli válce na Ukrajině „trať do ztracena“. Do Asie po ní míří stovky milionů tun uhlí
PETRÁČEK: O čem přesně máme jednat s Ruskem? Putin nabízí mír a válečnou hranici s Ukrajinou
Nejistota na stovkách škol. Končící ředitele nemá kdo vystřídat, navíc na ně číhá časovaná bomba
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...