Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Děti učitelům důvěřují. A škola je i baví

Česko

PRAHA Být vzdělaný a „stát se někým“. To jsou nejčastější důvody, které uváděly děti v anketě na otázku, proč chodí do školy. Zanedbatelné ale není ani procento těch, kteří do školy chodí hlavně kvůli kamarádům (23 %) nebo těch, kteří studium považují jen za povinnost (17 %).

„Důvody, proč chodit do školy, se liší hlavně podle věku. Například potřebu získat kvalifikaci zdůrazňují především mladí lidé ve věku od 14 do 17 let,“ vysvětlila Žaneta Zábranská ze společnosti Factum Invenio, která průzkum pro UNICEF dělala.

Učitele a vedení škol by zřejmě potěšila i další zpráva: přes sedmdesát procent žáků totiž tvrdí, že má s učiteli dobré vztahy. Pro téměř třetinu dětí je lehké nebo dokonce velmi lehké mluvit s pedagogy o svých problémech či potřebách. „To je dobrá zpráva. Komunikace je důležitá, a to hlavně v rodině a pak ve škole,“ uvedla ředitelka českého výboru pro UNICEF Pavla Gomba.

Důvodem snadné komunikace jsou vzájemně dobré vztahy učitelů s žáky a víra dětí, že učitelé pomohou, pochopí a poradí. Naopak nesnadnou komunikaci přiznávají děti, které nemají odvahu mluvit a stydí se. „Nedůvěra vůči učiteli se vyskytuje jen v omezené míře,“ upřesnila Zábranská.

Pokud by dítě mohlo rodičům a učitelům říct, co si doopravdy o škole myslí, pak by čtyřicet procent řeklo, že je se školou spokojeno a že je baví. Dvacet procent by pak řeklo pravý opak. „Těmto dětem se ve škole nelíbí, připadá jim nudná a nerady se učí,“ říká Žaneta Zábranská.

Přestože většina dětí uvedla, že má s učiteli dobré vztahy, našli se i kritici kantorů. Devatenáct procent žáků uvedlo, že jsou učitelé nespravedliví, nadržují a špatně učí.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...