Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Přežili jsme, abychom svědčili

Česko

Zatím poslední premiérou brněnského Divadla U stolu je pozoruhodná hra Elieho Wiesela, kterého známe spíše jako romanopisce.

Wiesel, který přežil hrůzy šoa a věnoval svůj život po katastrofě snaze pochopit skrze svou literární tvorbu nepochopitelnou hrůzu koncentračních táborů, pokusil se vtělit svou zkušenost i trýznivé pochyby do divadelní hry.

Hra Šamhorodský proces je ve své rafinovanosti prostá – na svátek Purim, který je jedním z nejradostnějších židovských svátků připomínajících vítězství biblické královny Ester a záchranu Židů před pogromem, tři purim-spíleři chtějí hrát v hospodě tradiční divadlo. Hospodský ale chce zhlédnout svůj vlastní soud nad Bohem, jehož viní z nezměrného utrpení svého vyvoleného lidu. Jádrem hry je tak vlastně disputace téměř teologická, která se stává psychodramatem: u soudu je nutno předkládat důkazy, dosvědčit prožité hrůzy. Ti, kdo přežili, pokud vůbec měla jejich záchrana jaký smysl, přežili, aby svědčili. To činí Elie Wiesel celý život a to činí i postavy hry.

Otřásající zážitek Hra stojí a padá se slovem – není tedy divu, že se jí chápe právě František Derfler. Inscenuje ji asketicky – kamenné sklepení CED je tentokrát venkovskou hospodou, jíž dominuje dlouhý stůl, doplněný několika málo židlemi. Kostýmy vycházejí z tradičních, dnes už zkonvenčnělých představ o východoevropských Židech. Celá inscenace je v nejlepším slova smyslu staromódní.

V disputaci o Bohu se výrazně prosadí zejména Ladislav Kolář, Jan Mazák a Viktor Skála, ale ani čerstvé absolventky JAMU Sandra Riedlová a Barbora Jelenová se v obtížných rolích neztrácejí. Drobné problematické okamžiky má inscenace jen tam, kde se Derfler snaží zvnějšku situaci zdramatizovat: není nutné, by ve chvíli, když poprvé zazní osudové „Jste v Šamhorodě!“, jeviště na okamžik potemnělo a zazněl jakýsi monumentální akord. Těchto melodramatických momentů je naštěstí v inscenaci opravdu jenom několik. Spor o smysl utrpení vtahuje totiž diváka natolik, že vnější efekty působí kontraproduktivně. Inscenace, postavená téměř výhradně na hereckých výkonech, na koncentrovaném prožitku dosvědčovaných hrůz, je velmi jednotná a sevřená. Usebranost Derflerem sestaveného ansámblu je vskutku povznášejícím zážitkem, který alespoň částečně vyrovnává existenciální propast otvíranou samotným textem.

Derfler vytvořit tentokrát to, čemu se obyčejně říká „strhující drama“, jde však o zážitek vpravdě otřesný – v tom nejlepším slova smyslu. Aniž je cokoliv z brutalit ilustrováno, intimnost zpovědí svědků strašného masakru je odzbrojující, pohlcuje nás a rozvrací náš pohodlný klid (paralely k různým aktuálním projevům neonacismu nechť si každý již vede sám, málo jich bohužel není).

Publikum na konci tleská jen váhavě – právě proto, že je tak zasaženo. Trpícím svědkům obžaloby, obětem zvůle, opravdu aplaudovat nelze. V tomto ohledu prokázal Derfler velkou citlivost, když zrušil tradiční děkovačku – herci jen na chvíli přijdou a strnou na scéně jako němé memento. Ačkoliv odehráli bezpochyby výborné představení, veselo jim zrovna není. Ale musí to tak být, bez takovýchto svědectví a takovýchto inscenací je naše mravnost v ohrožení.

HODNOCENÍ LN

*****

Elie Wiesel:

Šamhorodský proces

Překlad: Josef Mlejnek

Režie: František Derfler

Scéna: Josef Milfajt

Divadlo U stolu Brno, prem. 15. 5.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...