Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Rusko křísí komerční leteckou výrobu

Česko

MOSKVA Rusko včera uskutečnilo první testovací let s novým osobním letadlem Superjet-100, které je prvním ruským letounem od roku 1991. Letadlo vyvinul největší ruský výrobce vojenských letadel Suchoj ve spolupráci s americkým Boeingem a firmami z Francie a Itálie a chce s ním konkurovat dvěma předním dodavatelům regionálních letadel - brazilskému Embraeru a kanadskému Bombardieru.

Regionální letoun Superjet-100 může přepravit 75 až 95 osob. Projekt však nabral několik zpoždění. První let se měl uskutečnit již koncem roku 2007, avšak byl několikrát odložen. Nejvíce objednávek na nové letadlo zatím podala ruská letecká společnost Aeroflot.

„Letadlo vzlétlo v 10 hodin moskevského času, letělo hodinu a pak přistálo,“ řekl agentuře Reuters zdroj ze společnosti Suchoj. Ke splnění bezpečnostních kritérií nyní musí letadlo uskutečnit 100 úspěšných letů. Katalogová cena nového letounu je 29 milionů dolarů (asi 466 milionů Kč) a Suchoj doufá, že prodá nejméně 800 těchto letadel. Do roku 2010 hodlá vyrobit 60 až 70 strojů, objednávky má již na 73 letadel.

Aeroflot by měl obdržet prvních 30 letounů do konce letošního roku, kvůli zpoždění se však analytici domnívají, že se firmě Suchoj nepodaří tento plán splnit. Kromě Aeroflotu si 15 letadel objednala regionální ruská letecká společnost Air Union a deset ruská státní leasingová firma Finance Leasing Company. Suchoj také ve spolupráci s italským partnerem Alenia Aeronautica plánuje prodat 500 letadel v zahraničí.

Roční hodnota trhu s letadly pro regionální lety se pohybuje kolem osmi miliard dolarů. Do segmentu regionálních letounů se chystají nastoupit i firmy z Japonska a Číny. Ruská komerční letecká výroba se po pádu Sovětského svazu prakticky zhroutila. Bývalý ruský prezident a současný premiér Vladimir Putin s cílem oživit tento sektor vytvořil státní holdingovou společnost United Aviation Corporation (UAC), kam seskupil všechny letecké výrobce. Jeho součástí je i Suchoj.

Klíčem k úspěchu Superjetu je smlouva s italskou společností Finmeccanica, jejíž dceřiná firma Alenia drží v civilní divizi Suchého 25 procent. Alenia vlastní spolu s firmou EADS, mateřskou společností Airbusu, francouzsko-italského výrobce turbovrtulových motorů ATR a má pro letadla zajišťovat servis a technickou podporu, což je důležité pro získávání zakázek.

***

Suchoj

Superjet v číslech

Rozpětí 27,8 m

Délka 29,8 m

Výška 10,3 m

Superjet-100 by měl nahradit

dosluhující stroje Tupolev

Tu-134 či Jakovlev Jak-42.

Autor: