Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Slyšte, slyšte storku vostrou

Česko

Pod názvem Šavle uvádí mezinárodní centrum současného umění MeetFactory inscenaci, kterou „volně podle románu“ Královnina šavle mladé polské autorky Doroty Masłowské napsal a režíroval Jan Horák.

Královnina šavle je román experimentující především s jazykem. Svým rytmem a stavbou transformuje styl řeči dnešní mládeže. Umně přitom kombinuje rytmizovaný projev hiphopových zpěváků a rádoby vznešeného, ve skutečnosti ovšem naprosto vyprázdněného, mudrování pop kultury. Touto formou popisuje Masłowská život na varšavském sídlišti Praga, kam se přestěhovala poté, co v pouhých dvaceti letech zazářila svou prvotinou Červená a bílá.

Inscenaci v MeetFactory označují její autoři, spolurežiséři Jan Horák a Martin Pěchouček, jako „formálně minimalistickou obrazovou kompozici“. Z románu vydaného u nás v kongeniálním překladu Báry Gregorové vybírají dvě relativně ohraničené dějové linie – příběh popové hvězdičky Staníka, který jedné silvestrovské noci možná zavraždil (pravdu se nedozvíme) svého manažera, a historku ze života ošklivky Patricie Cantzové, která je k Staníkovi vyslána, aby s ním udělal rozhovor. Jakoby nahodile, až chaoticky, jsou pak tyto „příběhy“ čas od času narušovány autorskými vstupy samotné Masłowské.

Text vyžaduje od všech tří herců (Halka Třešňáková, Kajetán Písařovic a Dominika Hojerová) maximální soustředění a cit pro přesně rytmizovaný a odstíněný přednes. Většinu času sedí na jedné ze tří postelí a vedou monology. Inscenace je v tomto ohledu opravdu velmi minimalistická. Výrazněji pohybové jsou za celou dobu tak dvě nebo tři scény a také dialogy či prolínající se monology by bylo lze spočítat na prstech jedné ruky. Prim hraje v inscenaci Halka Třešňáková, která je v první části (Staníkův Silvestr) nejprve jakousi vypravěčkou – je to také ona, kdo i jindy promlouvá za autorku – a později vyšetřovatelkou a v druhé části pak Patricií.

Je tahounkou inscenace, zcela zjevně určuje její rytmus a s nadhledem zvládá jak humornější až parodické polohy, tak sentimentálnější, ne-li přímo tragické momenty osudu Patricie, vysmívané dívky, kterou se Staník nejprve pokusí zneužít a následně ji obviní se svého vlastního sexuálního selhání. Svou schopnost vládnout jevišti dává Třešňáková nejvíce na odiv ve scéně výslechu, jež se jediná odehrává mimo ony postele a využívá světelného obrazu Richarda Loskota, totiž rozměrného závěsu na horizontu evokujícího rozsvícené noční sídliště. Třešňáková před ním rázuje, přesně recituje text a zároveň jej komentuje, vystupuje z role a hned se do ní zas vrací, reaguje na spoluhráče i diváky... Je to přesný a zároveň uvolněný výkon, jaký nebývá tak často k vidění.

Šavle neposkytne divákům příležitost seznámit se s románem Doroty Masłowské. Pro nezasvěceného může být dokonce drobně matoucí. Je však, především díky Třešňákové, uhrančivá a podmanivá svým rytmem a náladou a lze o ní říci, že představuje překvapivě moderní variantu divadla poezie.

***

Šavle

Volně podle románu Královnina šavle Doroty Masłowské Překlad: Bára Gregorová Scénář a režie: Jan Horák Scénografie: Michal Pěchouček MeetFactory, Praha, premiéra 3. 10. 2010

O autorovi| JAKUB ŠKORPIL, Autor je redaktorem Světa a divadla

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...