První publikací Camery obscury byl sborník rozhovorů, esejů, přednášek a dalších režisérových statí Krása je symbolem pravdy (2005). Klíčová kniha obsahovala i rozsáhlý text Zapečetěný čas. Ten teď knižně vychází samostatně.
Jak vysvětluje úvodní stať, Tarkovského text vznikal velmi komplikovaně. Filmař jej začal koncipovat už v roce 1964, finální podoba však zahrnuje i režisérův poslední snímek Oběť (1986). Čtenáři se tak dostává do rukou umělecká konfese, která vznikala prakticky během celé tvůrčí dráhy svého autora.
Tarkovskij se v úvodu odpichuje od reakcí diváků a první kapitolu věnuje svému celovečernímu debutu Ivanovo dětství (1962), další části jsou však věnované obecnějším tématům – podstatě umění a kinematografie, specifikům obrazu ve filmu, odpovědnosti umělce. Autor komentuje tvorbu vlastní i svých kolegů a koná erudované exkurzy i do dalších uměleckých disciplín. Oproti své pověsti „těžkého“ filmaře píše nesmírně čtivě. O stálé aktuálnosti jeho myšlenek svědčí například pasáže o úpadku vkusu.
Zapečetěný čas je doplněný vyčerpávajícím arzenálem příloh, který vedle „povinné“ filmografie obsahuje třeba medailony vybraných osobností, komparaci překladů atd. Překlad Michala Petříčka je stejně precizní, jako je redakční práce Miloše Fryše pečlivá a nedocenitelná.
Knihu, která by neměla chybět v poličce žádného cinefila, lze u nás sehnat pouze prostřednictvím obchodu Terryho ponožky, přidruženého k pražskému kinu Světozor. Naštěstí tak lze učinit i online.