Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Velikonoce vydělají miliardy

Česko

Lidé ve velkém nakupují dražší luxusní zboží. Do Česka na svátky míří 300 tisíc turistů

PRAHA Vrcholnou událostí první poloviny roku pro hotely, obchody a restaurace jsou Velikonoce. Tržby rostou o desítky procent a jen zahraniční turisté mají tentokrát v Česku od pátku do pondělí utratit přibližně 5,3 miliardy korun.

„Velikonoce jsou velmi významný svátek. Z hlediska prodejů jsou druhé hned po období před Vánocemi. Lidé si chtějí dopřát něco lepšího, na odbyt proto jdou především dražší a luxusnější potraviny,“ řekla mluvčí obchodního řetězce Tesco Jana Matoušková.

Několikanásobně roste zejména poptávka po kvalitním masu, uzeninách, sladkostech a vejcích. Jen v Tesku se počet prodaných vajec během Velikonoc odhaduje na 12 milionů kusů. Až o třetinu se zvyšuje také množství prodaných lihovin a zákazníci se přiklánějí ke kvalitnějšímu tvrdému alkoholu. Tradicí je podle obchodníků koupit si o Velikonocích něco nového na sebe, takže roste i zájem o oblečení.

Velkému zájmu se tradičně těší i hotely, kterým ovšem letošní brzký termín Velikonoc příliš nevyhovuje. „Přestože jsou všechny tři naše hotely plné, tržby jsou nižší, než by mohly být. Naše ceny musí kopírovat sezonu, takže jsou asi o 30 procent nižší než při jiných Velikonocích v půlce dubna,“ uvedl generální ředitel Hotelu Olympik Vlastislav Šos. Kvůli zimní sezoně navíc část potenciálních klientů využije volno spíše k lyžování.

České Velikonoce lákají cizince Složení návštěvníků České republiky je o Velikonocích formováno především křesťanskou povahou svátků. V mnohých zemích zejména katolické jižní Evropy je státním svátkem kromě pondělí i pátek. Evropští občané proto tvoří vzhledem k delšímu víkendu převážnou většinu turistů. Mimoevropské země jako Japonsko tyto svátky neslaví, a tudíž v těchto státech jde o běžné pracovní dny.

„Specifická povaha svátků je určitě znát, asi 80 procent našich klientů pochází ze Španělska, Itálie a Německa. Naproti tomu ruských turistů je méně než obvykle,“ potvrdil Šos. Celkově o Velikonocích dochází k nárůstu zahraničních turistů v Česku asi o třetinu, letos jich má být 300 tisíc.

Zájmu zahraničních návštěvníků se každoročně přizpůsobují i restauratéři, kteří v období Velikonoc často zvyšují ceny až o pětinu. Poptávka v těchto dnech totiž stejně jako na Silvestra převyšuje nabídku. Tržby obchodů se suvenýry a restaurací o Velikonocích stoupnou zejména v centru Prahy o 30 až 50 procent.

„Letos je ale situace trochu jiná. Česká republika je kvůli silnému kurzu koruny pro cizince již poměrně drahou destinací, proto se letos poprvé rozhodly například restaurace na Staroměstském náměstí ceny nezvyšovat,“ uvedl Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří a agentur. Také hotely ceny v drtivé většině nezvyšují, nabídka ubytovacích kapacit totiž převyšuje poptávku.

Autor: