Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vlaky v nitru piškotu či brouka

Česko

Zastřešení nádraží – V dílně designéra brněnského letiště vzniká nový projekt

Nad novým brněnským nádražím by se mohla klenout budova netradičního tvaru. Soukromý investor však její přesnou podobu zatím tají. Ještě není ta pravá chvíle, tvrdí tvůrci projektu.

BRNO Architekt Petr Parolek dal futuristickou tvář odbavovací hale brněnského i karlovarského letiště. Teď se svým ateliérem Parolli připravuje podobně odvážný návrh budovy zastřešující nové brněnské nádraží. A to doslova: nástupiště by měl překlenout několikapatrový objekt. Ekoaktivisté už ale požadují, aby úřady prověřily vliv stavby na životní prostředí.

Sám tvůrce čeká, že brzy dostane rozhodnutí, které se týká právě vlivu na životní prostředí. A že nebude potřeba zpracovávat další, hlubší studie, které požadují například aktivisté z hnutí Děti Země. Podrobně však zatím budovu popsat nechce. „Na zveřejnění jakýchkoli vizualizací je ještě brzy,“ řekl.

Parolek má rád oblé tvary či stavby jako ze sci-fiseriálů. Z dokumentů, které předložil krajskému úřadu, vyplývá, že budova by měla mít půdorys cukrářského piškotu. Ekoaktivisté ji se zohledněním povrchu a navazujících staveb označují za brouka skarabea.

Děti Země: Chceme podrobnou analýzu stavby Zástupci Dětí Země vytvořili prvních dvanáct bodů připomínek, proč by mělo vzniknout podrobné vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. A žádají ho pro obě verze – pro variantu s odsunutým nádražím i s nádražím v centru. To proto, že investoři přestavby brněnského železničního uzlu musejí po rozhodnutí krajského soudu žádat o nové územní rozhodnutí. Miroslav Patrik z Dětí Země mimo jiné pro „skarabea“ žádá porovnání intenzit hluku a emisí výfukových plynů z dopravy či přesnější výpočty intenzit dopravy. Vedoucí odboru životního prostředí krajského úřadu Anna Hubáčková LN potvrdila, že se projektem zabývají. Závěr by měli vydat v tomto týdnu. Železničáři: Je to také možné řešení nádraží Železničáři proti stavbě nejsou. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek LN řekl, že zatím počítali se zastřešením nástupišť klasickými „vlaštovkami“ jako v jiných stanicích. V tuzemsku nádraží v přízemí několikapatrové budovy nikde nemají. „Ten objekt by se vlastně pnul nad všemi nástupišti. Pro nás je podstatný železniční provoz, a o tom musíme jednat. Budova vlastně zastupuje navazující infrastrukturu,“ řekl.

Zatím není jasná cena stavby, projektant nezveřejnil ani investora a úřady to, zda nějaká její část podléhá výběrovému řízení. Stavba by ale musela vyrůst současně s nádražím, tedy kolem roku 2013.

Jaká může být nová budova?

Nová budova by mohla mít půdorys cukrářského piškotu či, po započtení vstupní části, brouka skarabea. Sami tvůrci zatím užívají název Komerční zastřešení osobního nádraží v Brně. Má zabrat 77 500 metrů čtverečních a nad úrovní kolejí mít pět podlaží.

V nich má být 1650 parkovacích míst, ale má tam fungovat i obchodní pasáž, kanceláře, byty či hotel. Část pláště by měla být prosklená, většina ale z měděné krytiny.

Dole by mohly být dokonce autobusové zastávky.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky

Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...