Stejně jako loni se na festivalu v Karlových Varech radovali Seveřané. Vítězem 43.
ročníku a držitelem Křišťálového glóbu se stal dánský snímek Ukrutně šťastni. Šťastni byli i Martha Issová a Jiří Mádl, které porota ocenila za herecké výkony.
KARLOVY VARY - Stylově působivé dánské krimi-drama s lehce westernovou náladou vyprávějící příběh kodaňského policisty převeleného za trest do provinčního městečka, zvítězilo v konkurenci třinácti snímků. Letos mezi nimi byly i dva čeští zástupci – Děti noci Michaely Pavlátové a Karamazovi Petra Zelenky. V hlavní soutěži se ale žádné drama nekonalo. Film Ukrutně šťastni režiséra Henrika Rubena Genze, který si cenu přišel vyzvednout osobně, patřil od začátku mezi favority. „Tento snímek jsem natáčel v krajině svého dětství. A to mi dokazuje, že nemusíte cestovat daleko, abyste to daleko dotáhli. Dobrý příběh můžete natočit i doma na dvorku,“ řekl při přebírání ocenění Genz. Jakéže příběhy se to odehrávají na dánských dvorcích, se budou diváci, kteří nestihli projekci ve Varech, moci podívat v říjnu, kdy snímek do distribuce uvede společnost Cinemart.
Porota vedená režisérem Ivanem Passerem, který na závěr festivalu získal Křišťálový glóbus za celoživotní přínos světovému filmu a jemuž z plátna k pětasedmdesátinám poděkovali jeho novovlnní souputníci, ale přichystala překvapení v kategorii nejlepší mužský herecký výkon. Zatímco herečka Martha Issová patřila za ztvárnění „ztracené“ Ofky v Dětech noci k horkým kandidátkám, ocenění jejího hereckého partnera Jiřího Mádla by si tipnul jen málokdo – i přes to, že svou první charakternější postavu zvládl s přehledem.
Příště to natočím líp Nepříliš nadšený odcházel ze sálu režisér Petr Zelenka, jehož Karamazovi získali zvláštní uznání poroty, uděleno ex-aequo s dílem maďarského režiséra Attily Gigora Pátrání, a cenu Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI. „Omlouvám se, že jsme nedosáhli na medaili. Příště to uděláme líp,“ uvedl z pódia režisér, který tu před šesti lety získal hlavní cenu za film Rok ďábla. „Nedá se pořád vyhrávat,“ řekl po ceremoniálu Zelenka. „Jsem maximalista, jak mám být spokojen? Ale cena FIPRESCI je dobrá. Kdybych skákal do dálky, musel bych přiznat, že jsem prohrál. Takže jestli to bereme sportovně, tak je to porážka, ale taková kulantní, zakulacená.“ Karamazovi původně usilovali o festival v Cannes. To, že se neprosadili, vysvětlil na festivalu režisér tím, že je pro Francouze jeho film příliš inteligentní. Zásadním handicapem prý je, že se na něm nepodílel nikdo z Francie, protože nacionalismus Francouzů nezná mezí, dodal napůl žertem napůl vážně Zelenka. Další cesta Karamazových by ideálně měla, podle Johna Rileyho ze společnosti Cinepol Int., která film reprezentuje v zahraničí, vést na festival v Torontu. Od účasti se pak bude dále odvíjet obchodní strategie. „Jako režisér je Petr Zelenka známý na festivalech, ale mimo střední Evropu obecně příliš ne, proto bude základní strategie prodat film přes fakt, že je natočený podle slavného románu,“ dodal Riley. Jedním z trhů, o které má Riley zájem, je Rusko, kde je podle něj výhodná kombinace Zelenkovy popularity a původu předlohy. Snímek není zcela bez šancí ani na Sundance, který se koná v lednu. Film patřil mezi ty, o něž na festivalu projevil zájem dramaturg programu v Sundance Trevor Groth. Vtomto případě konečné rozhodnutí padne v listopadu.
O svém vítězi opět hlasovali i diváci. Divácky nejoblíbenějším filmem se stal snímek 12 Nikity Michalkova, jenž je volným remakem Dvanácti rozhněvaných mužů. Z festivalových znělek se nejvíce líbila ta s Věrou Chytilovou. Řečí statistik vypadal festival následovně: Uvedeno bylo 235 filmů, z nich 56 ve světové, mezinárodní či evropské premiéře. Během devíti dnů se akreditovalo 10 872 návštěvníků, 477 představení navštívilo 143 781 diváků. Festival uzavřela předpremiéra adaptace muzikálu Mamma Mia!, která stejně jako vítěz zamíří do českých kin. Do distribuce směřuje i animovaný hit z Cannes Valčík s Baširem. Příští ročník festivalu se uskuteční od 3. do 11. července 2009.
***
Ocenění Jiřího Mádla by si i přesto, že svou první charakternější postavu zvládl s přehledem, tipnul jen málokdo...
Tabulka
Ceny 43. ročníku MFF
Karlovy Vary
SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH
HRANÝCH FILMŮ
Křišťálový glóbus
pro nejlepší film
Ukrutně šťastni (Frygtelig
Lykkelig); Dánsko
režie: Henrik Ruben Genz
Zvláštní cena poroty
Fotograf (The Photograph);
Indonésie, Francie, Nizozemsko,
Švýcarsko, Švédsko
režie: Nan T. Achnasová
Cena za režii
Alexej Učitěl za film Zajatec
(Plennyj); Rusko, Bulharsko
Cena za nejlepší
ženský herecký výkon
Martha Issová za roli ve filmu Děti
noci; ČR
režie: Michaela Pavlátová
Cena za nejlepší mužský
herecký výkon
Jiří Mádl za roli ve filmu Děti noci
Zvláštní uznání (ex-aequo)
Karamazovi; ČR, Polsko
režie: Petr Zelenka
Pátrání (A nyomozó); Maďarsko,
Švédsko, Irsko
režie: Attila Gigor
SOUTĚŽ DOKUMENTÁRNÍCH
FILMŮ
Cena za nejlepší dokumentární
film (do 30 minut)
Ztracený svět (Letünt világ);
Maďarsko, Finsko
režie: Gyula Nemes
Cena za nejlepší dokumentární
film (nad 30 minut)
Muž na laně (Man on Wire);
Velká Británie
režie: James Marsh
Zvláštní uznání
Větší, silnější, rychlejší (Bigger,
Stronger, Faster); USA
režie: Christopher Bell
SOUTĚŽ NA VÝCHOD
OD ZÁPADU
Hlavní cena
Tulpan; Kazachstán, Německo,
Švýcarsko, Rusko, Polsko
režie: Sergej Dvorcevoj
Zvláštní uznání
Šičky (Šivački); Bulharsko
režie: Ljudmil Todorov
DALŠÍ CENY FESTIVALU
Cena za mimořádný umělecký
přínos světové kinematografii
Robert De Niro, Dušan Hanák,
Juraj Jakubisko, Ivan Passer
Cena prezidenta
MFF Karlovy Vary
Danny Glover, USA
Christopher Lee, Velká Británie
Armin Mueller-Stahl, Německo
Divácká cena deníku Právo
12; Rusko
režie: Nikita Michalkov
Cena mezinárodní filmové
kritiky
Karamazovi; ČR, Polsko
režie: Petr Zelenka
O autorovi| (Od zpravodajky LN na MFF)