Neděle 21. dubna 2024, svátek má Alexandra
130 let

Lidovky.cz

Za krádeží filmu byl někdo další

Česko

Více než čtyři roky připravoval režisér Juraj Jakubisko svůj projekt o hraběnce Báthoryové, lidově známé jako čachtická paní. Po několika odkladech film osobně uvedl ve světové premiéře v Karlových Varech.

* LN Zřejmě nejčastěji opakovanou informací ohledně Bathory je, že stála přes tři sta milionů korun. Film jde 10. července do kin, kde prostě musí uspět, aby se zaplatil. Spíte dobře?

No, spím dobře. Po premiéře mi lidé posílali neuvěřitelné esemesky. Domníval jsem se, že je to více film pro ženy a že třeba někoho i rozpláče, ale rozplakal i některé citlivější muže. Počítal jsem s tím, že už neexistuje nějaké univerzální publikum. Že jsou lidé vyhranění, a proto i Bathory se jim snaží vyjít vstříc a má tři rozdílné části. První je romantická, druhá je magická a až ta třetí část, kdy už všechno o životě a osudu Bathory víte, se šachová partie moci, kterou má rozehranou s palatínem Turzem, vyhrotí do konfliktu a film do thrilleru. Snažil jsem se o univerzálnost tím, že jsem natočil příběh, který nazývám historickým thrillerem. Zároveň je v něm ale mnoho podobenství, která z něj dělají více současný než historický film.

* LN Ta suma asi přináší velkou zodpovědnost. Na druhou stranu musí být příjemné mít tolik peněz na vlastní projekt...

Samozřejmě je příjemné mít hodně peněz. Na druhou stranu sehnat takovou sumu je obrovsky náročné. Podle mě měla Deana (Deana Horváthová-Jakubisková, producentka filmu, pozn. red.) v tomhle filmu dvojí roli. Jednak hrála vědmu, čarodějku Darvulii, která léčí Bathory, a zároveň čarovala jako producentka. Byla v podstatě současná čarodějka, která byla schopna sehnat peníze. Ukázalo se, že má přirozený talent shánět peníze, a kdyby nebyla ženou, tak by si jí novináři už dávno všímali a vyzdvihovali by ji jako nejlepšího producenta roku nebo něco podobného.

* LN Řekla vám někdy, že váš nápad nejde realizovat?

Nikdy. Deana je taková producentka, která ví, kam je potřeba investovat peníze, do kterých scén. Na to se třeba můžete zeptat Františka Brabce, když pracoval na Kytici. Ona má navíc schopnost dávat ty peníze do filmu tak, že jsou vidět. Mluvil jsem po projekci s novináři a ti mi říkali, že tohle je poprvé, co jsou v českém filmu vidět velké peníze. Jsou investované do snů, féerií, velkých bojových scén. Musíte sehnat koně, lidi, vyrobit kostýmy, každou lžičku, protože se nic neuchovalo. Jiný producent by se tomu třeba snažil vyhnout tím, že by to udělal jako rozhlasovou hru, ale to nejde. Musíme začít dělat filmy, které budou schopné konkurovat americkým, abychom je pak mohli dostat do evropské i americké distribuce. Věděli jsme, že náš film musí mít určité parametry. Že nepřipadá v úvahu, aby měl například dabing, protože ten třeba Američané neuznávají. Takže s tím musíte počítat. Stejně tak musíte natáčet na Kodak a na nic jiného, protože pak by měli záminku, že váš film není technicky dokonalý jako jejich filmy, a nechtěli by ho uvést. A jsou tam další jiné zvyklosti. Jako režisér jsem musel pracovat rychleji než američtí režiséři, ale aby to vypadalo stejně dobře. Zároveň jsem nesměl myslet na peníze, protože to bych pak nenatočil ani záběr.

* LN Bathory převrací naruby legendu o krvavé čachtické paní a celkem přesvědčivě vypráví jinou historii. Radil jste se s historiky?

Měl jsem dva slovenské historiky a jednoho maďarského a opírali jsme se i o jednu maďarskou soudkyni, která udělala jednak rozbory písma Bathory a jednak i rozsudku soudu, který odsoudil podezřele rychle všechny svědky v procesu s hraběnkou a zároveň ji samotnou nikdy nepředvolal. Tato soudkyně dokázala velmi vědecky, že Bathory je vlastně nevinná.

* LN Premiéra byla několikrát odložena kvůli skoro tajemným technickým problémům...

V Anglii nebyli schopni udělat zvuk tak, jak jsme chtěli. Nakonec jsme ho museli dělat v USA, což paradoxně vyšlo o polovinu levněji. Promítl se do toho samozřejmě i kurz dolaru, ale podmínky a profesionalita lidí je úžasná. My jsme třeba měli k dispozici tři zvukaře, kteří mají doma Oscara, a pracovali jsme ve špičkovém velkém studiu, které dřív patřilo Warner Bros. Pokud si někdo myslí, že to byl nějaký zbytečný luxus, tak se mýlí. Bylo to vlastně úsporné opatření.

* LN Teď chystáte Svätopluka ve Slovenském národním divadle. Prý chcete i u dalšího projektu zůstat u historické látky?

Premiéra Bathory byla na svátek Cyrila a Metoděje, tak bych to mohl vzít jako jisté znamení... Mě ohromně zajímají začátky slovanství, začátky náboženství. Jak lidé, kteří věřili v pohanské bohy, kteří je nesvazovali žádnými morálními kodexy, dobrovolně strčili hlavu do chomoutu náboženství, jež jim leccos zakazovalo a přikazovalo. S tím jsou spojeni Svatopluk, Cyril, Metoděj, Velká Morava...

* LN Film provázely soudní spory, ukradená kopie... Všechny problémy už jsou urovnány?

Prostě se nám snažili ten film ukrást nejprve mechanicky a pak prostřednictvím soudu, abychom přišli o autorská práva. Nejvíce mě ale šokovalo, že to byli lidé od filmu, kterým se může stát něco podobného. Za druhé mě překvapil ten trest, který byl jen podmíněný a velmi nízký. Jako by se vlastně nic nestalo. Myslím si, že za tím byl ještě někdo jiný, kdo ty dva navedl, aby film ukradli. A ten pak zařídil, aby dostali nízké tresty a neseděli, protože by pak mohli říct, kdo to je.

RECENZI filmu Bathory čtěte v zítřejších LN

lidovky.cz

Celý rozhovor čtěte na

* www.lidovky.cz/kultura

Autor: