Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Utržené zařízení není lanovou dráhou, tvrdí asociace

Nákladní lanovka, která se v pátek zřítila ve Špindlerově Mlýně, není lanovkou ani lanovou dráhou ve smyslu zákona o drahách. Tvrdí to Asociace lanové dopravy (ALDR). Zařízení bylo jasně určené k přepravě nákladu a jako takové vylučuje přepravu osob, uvedla asociace v tiskové zprávě. Drážní inspekce zatím verdikt o tom, zda lanovka spadá do režimu zákona o drahách či nikoliv, nevydala. Policie dosud nikoho neobvinila.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JN

4. 12. 2013 5:18
Pánové z asociace musí být

hodně na hlavu. I podle fotek a mého takřka laického náhledu jsem přesvědčen, že tohle tedy rozhodně nemá nic společného se stavebním vrátkem, jak se oni snaží naznačit. A pokud v minulosti proběhlo jakékoliv povolovací řízení k provozu tohoto zařízení, tak z jejich strany jsou to jen kecy, které znamenají, že takovýchto svinstev se v republice nachází daleko větší množství, než si vůbec někdo troufá odhadnout. Pravda je ovšem taková, že ta zařízení mohla být před převratem poměrně bezpečná, protože se někdo o ně staral, i když byla třeba používána v rozporu s jejich účelem. Ale dnes? Vždyť se o to evidentně nikdo nestará, jen myslí na to, jak rejžovat prachy. O nic jiného dnes přeci nejde, že?

0 0
možnosti
JB

4. 12. 2013 15:08
Re: Pánové z asociace musí být

Pane Novák, já vím, že vám to co by býv. SNB nedá, ale to bede řešeno jinak.Je úplně jedno, jak budeme zařízení nazývat , důležité pouze je to, že není tak zvaným vyhrazeným zařízením dle vyhl. 19/1979 Sb. a tudíž provozovatel neporušil důležitou povinnost. ( posudek, proč se lano přetrhlo bude vzhledem k smrti a zranění sice zpracován , ale na věc by neměl mít vliv - prostě lano zubem času a korozí zkorodovalo a ztratilo schopnost vyhovět pevnosti ). Požadavek, jak bude zařízení spolehlivě a bezpečně provozováno by se měl najít ve stavebním povolení a resp. v kolaudaci, kde jistě bude uvedeno, že zařízení neslouží k dopravě osob. Bude ale zajímavé, jak se obsluha ( nahoře ) domlouvala s tím, kdo nakládal zavazadla , dole. Dnes by to byl na př. mobil, ale za bolševika byly jen vysílačky - to bude věc vyšetření dnešní policie.  Jestli ti zranění dosvědčí, že obsluha lana věděla, že poveze lidi, tak má majitel o malér postaráno.

0 0
možnosti
MW

3. 12. 2013 18:46
názvosloví

Lanovka není lanovka... Má to lano, má to sloupy, má to motor, má to jakousi otevřenou kabinku - bednu. Pro mě to lanovka je.

Pro úřady ne. A proto se na ní nevztahuje nařízení bla bla bla.

Když si doma postavím auto a udělám s ním nehodu, tak úřady řeknou, že to nebylo auto?

Když si postavím cihlový dům bez kolaudace, tak to není dům?

Připadá mi, že za tím, že se zařízení nekontrolovalo, mohou i úřady a teď se z toho snaží vycouvat.

0 0
možnosti
JS

3. 12. 2013 19:11
Re: názvosloví

Hlavní viník je majitel, ne úřady, protože majitel to provozuje ale jen úřady povolují a kontrolují provoz. Pokud ta lanovka byla přihlášená. My měli báňkou kotrolu, a ta byla velmi přísná. Navíc ta Bumbálka je buď nákladní lanovka anebo třeba vrátek.

Pokud si postavíte dům, tak ho musíte zkolaudovat, jinak to není obytný dům ale stavba. Pokud se tam něco stane, zodpovídáte, bydlet se tam nesmí Také tam nesmíte udělat rozvod plynu atd.

0 0
možnosti
SV

S. Vor

3. 12. 2013 17:44
víte proč se línej strhal?

protože nechtěl jít dvakrát.....(myšlenka dne)

0 0
možnosti
JS

3. 12. 2013 16:48
Hrubá a hloupá chyba

Zatím mi není jasné, jak to lano mohlo prasknout. Když už je poškozeno, tak se jednotlivé prameny odvíjí, to se musí vidět. Otázka je, zdali se neuvolnilo zachycení korby lanovky na lano, anebo lano spíš spadlo s otočné rolny. Lanovka byla přetížená, tolik lidí tam nemůže být, nehledě na to, že lidé nesmějí do nákladní lanovky nastupovat. Na lanovky jsou velmi přísné předpisy, a ty byly hrubě porušeny. Lanovka na lidi má nosné a tažné lano. Zde to nebylo.

Měl jsem na starosti nákladní lanovku 1 km dlouhou a 60 - 100 m nad terénem, ale nikdy by mě nenapadlo tam někoho vozit, samozřejmě vyjma oprav, ale to muselo být

dobře připravené a nahlášené zajištěné vysílačkami. Přesto jsme byli v ohrožení života asi 3x. Ale je to už téměř 30 let.

0 0
možnosti
ZP

3. 12. 2013 16:41
Lenost

je nejrychlejší cesta k průseru a pod kytičky.

0 0
možnosti
SV

S. Vor

3. 12. 2013 16:33
skvělý pohled na věc

a zajímavé vysvětlení samo o sobě,že nákladní vlak není vlak v pravém slova smyslu a nepatří do zákona o drahách.Krom toho se musí u nás každá blbost a sebemenší činnost sdružovat do asociací.Za chvíli nebudu moci ani vyjít na ulici bez asociace chodců a ulic.:-)

0 0
možnosti
JM

J. Malý

3. 12. 2013 18:34
Re: skvělý pohled na věc

No v první řadě nějak nechápete pojmy a mícháte jablka s hruškami. Takových výtahů (lanovek je po horách spousty a ne jen u nás. Já osobně zase nechápu proč to musí spadat pod drážní úřad. Ono totiž spousta podobných záležitostí je je pod drážním úřadem ještě z dob první republiky.  Viděl bych takováto zařízení na revizi výtaháři a úřadem bezpečnosti práce každý rok. Povolení od městského a stavebního úřadu. To, že byly porušeny bezpečnostní předpisy je jasné. Proč je kolem toho tolik humbuku nechápu. Chatař porušil předpis, tím to zvadlo., teď by za svou chybu měl shrábnout výdělek. O tom, že v koši je lidský náklad věděl a dovolil to.

0 0
možnosti
VG

3. 12. 2013 15:39
No nevím,

ale takové ,,vrátky,, na materiál by měly mít nějaké pravidelné revize a údržbu, tak jako vrátky na stavbách. Za totáče se třeba vedl deník ke každému vrátku, teď v tom porevolučním  binci nevím.  Mohl to obsluhovat jen prokazatelně proškolený člověk.

0 0
možnosti
ŠA

Š. Apolen

3. 12. 2013 15:58
Re: No nevím,

Když jsem viděl onu "lanovku" v televizi, říkal jsem si jak do ní 38 letý člověk vůbec mohl vlézt. Natož se dětmi. Jak se tam vůbec naskládali?

0 0
možnosti