Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Získá letos Chalupeckého malíř?

Česko

V pražském centru DOX vystavují finalisté ceny pro nejlepšího umělce do 35 let. Zítra budou svá díla obhajovat před veřejností.

V loňském roce se na hlavu organizátorů a porotců Ceny Jindřicha Chalupeckého snesla vlna kritiky. Zčásti za prezentaci děl finalistů, za vyhlašování vítěze a koneckonců i za výběr vítěze, Jiřího Skály. Společným jmenovatelem těchto stížností mohla být únava z konceptuálního umění, které posledním ročníkům vévodilo a které již začalo zmáhat i některé kulturní kritiky. Skála v tom byl přitom celkem nevinně, jeho expozice v loňském 20. ročníku soutěže skutečně patřila k nejlepším. Letos je situace trochu jiná. Výstavní síň DOX se rozumně rozhodla opustit loňský nápad s vystavováním umělců v jednotlivých patrech své „věže“ a nalezla pro ně důstojnější, horizontální prostor na galerii prvního patra. Také práce finalistů, kterých je díky dvěma dvojicím dohromady sedm, jsou tentokrát různorodější.

Jedná se o soutěž, pojďme tedy poměřit jednotlivé borce. Jako první se představují David Böhm a Jiří Franta, kteří jediní zaklekli do finálových bloků i loni. Jejich místnost je nejzábavnější. Umělci prezentují kresby vytvořené v krkolomně ztížených podmínkách – táhlem od posilovacího zařízení se závažím, koncem provazochodecké tyče, větvemi stromů, srdcem zvonu. Může to být žertovný pandán k výtvarnému hledačství v Praze nedávno vystavujícího George Dokoupila či hořký klaunský komentář o tom, jak těžké je dnes zaujmout „klasickou“ výtvarnou technikou. Přes veškerý půvab však má jejich práce povahu jednorozměrného vtipu.

Tvorba o tvorbě ještě zdaleka neřekla poslední slovo, jak je vidět i na komorní prezentaci Václava Magida. Formou jakýchsi rozkládacích knih zobrazuje fiktivní umělce, k nimž si můžeme přečíst jejich umělecké a životní osudy. Texty vycházejí z poetiky Michala Ajvaze, literárních kvalit však nedosahují a obrázky napovídají, že by Magid mohl být zdatný ilustrátor dětské knihy. Body k dobru mu však přidávají jeho aktivity na dalších polích uměleckého provozu.

Podobným případem je dvojice výtvarníků původem z Ruska, Vasil Artamonov a Alexey Klyuykov. Také oni na sebe již několik let upozorňují různorodou tvorbou na pomezí tradičního a konceptuálního umění, avšak jejich prezentované dílo komplexnosti takového Jiřího Skály nedosahuje. Nalezené a dobarvené fragmenty industriálních dřevěných konstrukcí v sobě sice nesou příběh mizení českého industriálu, leč k vítězství by jim musela dopomoci jejich ostatní tvorba.

Víceméně tradiční malbu reprezentují díla Alice Nikitinové, která rok od roku zjednodušuje a propracovává portréty všednosti, momenty a zvětšeniny, v nichž obyčejné věci po dostatečně dlouhé upřené pozornosti vyjevují své až metafyzické nitro. Na vítězství je to však málo a nezachrání to ani pestrobarevné pneumatiky na podlaze.

Podle mého soudu by si ocenění zasloužil Jakub Matuška, v graffiti komunitě známější jako Masker, byť za sebou nemá kurátorské projekty ani není autorem vysokých konceptů. Jeho street artem poučené a přes šablony stříkané obrazy vás dostanou do kolen. Podivné výjevy divných lidí divných tvarů v sobě mají něco ze surreálného účinku Neo Raucha, jsou divoké, energické, vyhraněné, v českém kontextu originální a velmi suverénně zvládnuté. Navíc street art je stále ještě docela sexy model.

Verdikt padne 23. listopadu na slavnostním ceremoniálu. Ještě předtím ale máte možnost poslechnout si samotné finalisty hovořící o svých dílech v rámci přednáškového cyklu Středy na AVU na půdě Akademie výtvarných umění v Praze 7 (zítra v 18 hodin).

Finále 2010 – Cena Jindřicha Chalupeckého

Dox, Poupětova 1, Praha 7 4. 11. 2010 – 17. 1. 2011

O autorovi| IVAN ADAMOVIČ, Autor je kulturní kritik

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...