Čtvrtek 30. května 2024, svátek má Ferdinand
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jaké jsou problémy školství?

Radka Kvačková

UKONČENO

Nedávno získala novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky, do Lidových novin píše od roku 1990. Vede přílohu Akademie, která se věnuje školství. Jaké má na současné dění ve školství názor? Co říká na mnohdy kontroverzní kroky ministra Josefa Dobeše? Kterou školu by doporučila, kterou naopak ne? A co třeba školné? Na dotazy čtenářů odpovídala redaktorka LN Radka Kvačková.

položených otázek: 40 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (15.2.2012 8:47) Tomas
Co si myslite o zkraceni zakladni skoly na 8 let? podle meho nazoru by 8 let neslo na ukor kvality studia, na druhou stranu by prineslo ekonomicke benefity drivejsim nastupem studentu do pracovniho procesu...
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:18)
Mně se nezdál tak špatný ten komunistický model 8 plus dva. Devítky nejsou nejlepší.
OTÁZKA (15.2.2012 8:54) Holky_z_nasi_skolky
Dobrý den, četla jste novou knihu od J. Kmenty - Všechoschopní (superguru VB) ? Pokud ano, co na ni říkáte?
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:19)
Četla jsem jen ukázku v MFD a myslela jsem si, že si někdo dělá z pana Kmenty legraci.
OTÁZKA (15.2.2012 9:24) Emilie Kosová
Paní Kvačková, nemohu zapomenout, jakým odporným způsobem jste se zasadila o vyhození skvělé profesorky Marvanové z gymnázia Jana Nerudy. Měla byste se stydět.
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:20)
To slyším poprvé, že jsem se o něco takového zasloužila. To byla ta paní profesorka na češtinu, co nechodila na první hodiny? Oni ji vyhodili?
OTÁZKA (15.2.2012 9:43) Osel
Zdravím, Vy školství nějak rozumíte, že o něm tak často píšete? Hýky, hýk
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:21)
To víte, že nerozumím, ale snažím se.
OTÁZKA (15.2.2012 10:49) Milan Praha
Paní Kvačková, jak si vysvětlujete, že o negativní zprávě OECD o stavu našeho školství - pokles úrovně, během svých hlavních zpravodajských relací informují dvě nejsledovanější televize v ČR zcela odlišně a jak byste informovala vy? Konkrétně - ČT - hlavní informací je zařazování žáků ze základních škol do praktických, NOVA - přílišná selekce našeho školského systému - výběrové ZŠ, víceletá gymnázia- nejlepší žáci odcházejí do těchto škol a nejsou tahouny v běžných ZŠ. Nesdílíte také můj názor, že pokud chceme začleňovat žáky ze ZŠ praktických do běžných ZŠ měli by tam být současně začleňováni i ti, kteří jsou na víceletých gymnáziích, aby úroveň základních škol ještě více neklesala. Domnívám se, že ČT vede určitou jednostrannou kampaň, selektivnost ve formě víceletých gymnáziíí ji nevadí, zřejmě děti jejich redaktorů tyto školy navštěvují, ZŠ praktické a výuka žáků v nich je jednostranně kritizována, zdá se mi, že na něčí zakázku. Děkuji
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:22)
Máte pravdu. Každý si vybírá, co se mu hodí.Já jsem proti osmiletým gymnáziím, ale mezi novináři jsem asi výjimka.
OTÁZKA (15.2.2012 10:59) Michal
Umíte plavat ? Jak moc dobře? Kolik uděláte bazénů? Jakým stylem nejčastěji plavete? Jakou nejčastěji plavete rychlostí? Umíte plavat pod vodou bez zacpaného nosu a s otevřenýma očima? Uplavete pod vodou víc než 1 bazén (25 m) na jeden nádech ?
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:23)
Michale, Vás žeru!
OTÁZKA (15.2.2012 11:27) Ivana Vlasáková
Vážená paní Kvačková, ráda bych se vás zeptala co říkáte zkostnatělosti našeho VŠ školství. Myslíte, že takováto rozmanitá kariéra by byla u nás v ČR možná? Níže zasílám náhodné CV profesora na jedné britské univerzitě: M. studied for his first degree in Art History at the Courtauld Institute of Art in London. After two years working as a financial journalist he then took a Masters degree in International Relations and a DPhil in International Political Economy (IPE) at the University of Sussex. His thesis, Globalization, Social Exclusion and the Discursive Localization of Poverty, combined elements of constructivist IPE with theorization of the ''social exclusion'' agenda then current in UK politics. After four years as a research associate in the Geography Department at Durham University, M. came to S. in 2001. After lecturing in the Geography Department for 10 years, M. moved to the School of Management in June 2011. Since 2008 M. has extended his academic work by acting as ''spokesperson'' for Swedish performance artists . V ČR se bakalář, magistr i doktorand a další akademické tituly studují na stejné VŠ. A až se student po tomto žebříčku na té samé škole dostane až k profesuře, zase zde učí ty začínající bakaláře.Tím chci říci, že na školu jen stěží mohou přijít nové myšlenky, které by školu obohatili. Akademikům tento stav samozřejmě vyhovuje, protože takto se výuka praktikuje léta a "čerstvý vítr" z jiných, nedejbože cizích, univerzit by některé připravil o jejich teplá , lety vysezená místa. Domnívám se, že toto je hlavní důvod, proč české VŠ (až na vyjímky) se neumísťují na světových žebříčcích kvalitních škol.
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:24)
Možná je to pravý důvod, proč se vysoké školy reformě tolik brání.
OTÁZKA (15.2.2012 12:19) jiří dostal, austerlitz
Jak modelově porovnat a rozlišit osvícenský školský projekt Marie Terezie a školskou politiku nového českého státu?
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:27)
Nezkoušejte mě, mohla bych propadnout.
OTÁZKA (15.2.2012 12:58) andrej bednár
Lidové noviny mně připadají jako brak. Vždyť názory p. Palaty, Procházkové, Fištejna nebo Neffa nelze ani číst,netož se jimi zabývat. Cena F.Peroutky mi připomíná soutěž brigád socialistické práce, tudíž platná v malém socialistickém kolektivu, všeobecně nic neříkající. Co předmětná cena pro Vás znamená ? Nestydíte se být redaktorkou LN? A jak vás bude hodnotit asi příští generace?
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:28)
Moc ráda bych odpověděla, že s Vámi v ničem nesouhlasím...
OTÁZKA (15.2.2012 12:59) Zuzana Brixová
Vysokým školám nastává období snižování počtu financovaných studentů ze strany MŚMT. Měly by se podle Vás snižovat limity financovaných studentů stejně u technických vš jako u netechnických vš? V období financování plného počtu přijatých technické vš nenabíraly takové množství uchazečů jako netechncké vš, zvlášť ne ty, které si zachovaly přijímací zkoušky. Lze tento fakt nějak nyní zohlednit při snižování financí pro vš?? děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (15.2.2012 14:30)
Pokud vím, tak nový model financování by měl přispět k tomu, že nepůjde jen o počty studentů.