130 let

Diskuze

Ministerské výzkumné ústavy se obávají likvidace. Hrát se bude o miliardy.

Novela zákona o veřejných výzkumných institucích by podle ústavů dala jejich zřizovatelům až příliš velké pravomoci.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S

Sebop

5. 2. 2013 23:09
Absurdní bylo, že resorty dovolily svým ústavům statut V.V.I.
Pokud se resortní ústavy chtějí primárně profilovat jako veřejné výzkumné instituce, jejichž posláním je především základní výzkum, vyžadující maximální akademickou nezávislost na "daňovém poplatníkovi" a svobodu  bádání, tak je něco špatně. To je právě to zmatení pojmů a chaos a binec v systému vědy a výzkumu v ČR. Chybí nám zde například ekvivalent německé Fraunhofer nebo Helmholtz Gesellschaft, které právě jsou sítí takových aplikovaně orientovaných výzkumných institucí, majoritně, ale zdaleka ne výlučně  financovaných z veřejných prostředků. (30% na základní "metabolismus" přímo od státu a Länder, zbytek z grantů a komerčního smluvního výzkumu). Například typický Fraunhofer institut, jeden ze zřizujících členů tzv. "eingetragener Verein",  si musí 25% provozního rozpočtu vydělat poskytováním komerčních výzkumných služeb. Mimochodem, do sítě takových ústavů by nepochybně patřily i některé VVI nyní začleněné do svazku AV, jak plyne z názvů některých z nich a z typu výzkumu v nich provozovaného.Posláním resortních ústavů přeci má snad primárně být kvalitní aplikovaný výzkum v oblastech vymezených "sponzorem=zřizovatelem=vlastníkem" a ko-financovaný odběrateli a uživateli výsledků z praxe. To neznamená, že v takových ústavech nemůže být provozován též kvalitní orientovaný základní výzkum vedoucí především ke kvalitním vědeckým publikacím. Asi to ale nemá být hlavní náplní a někdy jediným hmatatelným výstupem resortních výzkumných ústavů a jejich únikovou cestou ze situace, kdy mnohdy neumějí odběratelům z praxe nabídnout něco, za co jsou tito ochotni zaplatit. Když takové  Gesellschaft nemáme, tak mnohem racionálnější by snad bylo bývalo převést ty resortní ústavy na  státní akciové společnosti fungující v neziskovém režimu, s uvedením výzkumu jako primárního účelu zřízení v zakladatelské smlouvě podle Obchodního zákoníku. Tím by si uchovaly statut výzkumné organizace podle Rámce společenství o veřejné podpoře výzkumu a vývoje, měly by možnost  čerpat státní finanční podporu prostřednictvím výzkumných záměrů a grantů (de facto státních zakázek na smluvní výzkum) od svých a jiných resortů a vlastník (stát), dominantně financující takové instituce, by si přitom ponechal kontrolu nad jejich chodem a majetkem. Takové instituce by přitom měly veškeré možnosti poskytovat výzkumné služby též na komerční bázi a ještě by ušetřily za DPH odečítané na vstupu proti zdanitelnému plnění.
0 0
možnosti
J

Jhrusak

15. 2. 2013 15:36
souhlasím s mnohým, ale
souhlasím s mnohým, ale nezjednodušujme příliš ....Atributem VVI není nutně základní výzkum - ostatně cca 50% výzkumu ve veřejném sektoru (VVŠ a VVI) má charakter aplikovaného výzkumu. Co třeba biotechnologie ?Stejně tak mají (některé) resortní VVI i jiné úkoly než nutně pouze kvalitní aplikovaný výzkum a jeho komercializaci. Plní zadání, které jim zřizovatel vložil do vínku, a za které je platí (nyní i nuceně mimo kafemlejnek). Jedná se např. o tvorby standardů, sledování kvality, znalostní management, logistika a podpora sektorových politik atd. atd.  Ano, některé VVI by mohly mít i jinou právní formu, stejně jako by některé bývalé resortní výzkumáky - nyní např s.r.o. - mohly být VVI. Nevylijme s vaničkou i dítě.
0 0
možnosti
  • Vybrali jsme pro Vás