Absurdní bylo, že resorty dovolily svým ústavům statut V.V.I.
Pokud se resortní ústavy chtějí primárně profilovat jako veřejné výzkumné instituce, jejichž posláním je především základní výzkum, vyžadující maximální akademickou nezávislost na "daňovém poplatníkovi" a svobodu bádání, tak je něco špatně. To je právě to zmatení pojmů a chaos a binec v systému vědy a výzkumu v ČR. Chybí nám zde například ekvivalent německé Fraunhofer nebo Helmholtz Gesellschaft, které právě jsou sítí takových aplikovaně orientovaných výzkumných institucí, majoritně, ale zdaleka ne výlučně financovaných z veřejných prostředků. (30% na základní "metabolismus" přímo od státu a Länder, zbytek z grantů a komerčního smluvního výzkumu). Například typický Fraunhofer institut, jeden ze zřizujících členů tzv. "eingetragener Verein", si musí 25% provozního rozpočtu vydělat poskytováním komerčních výzkumných služeb. Mimochodem, do sítě takových ústavů by nepochybně patřily i některé VVI nyní začleněné do svazku AV, jak plyne z názvů některých z nich a z typu výzkumu v nich provozovaného.Posláním resortních ústavů přeci má snad primárně být kvalitní aplikovaný výzkum v oblastech vymezených "sponzorem=zřizovatelem=vlastníkem" a ko-financovaný odběrateli a uživateli výsledků z praxe. To neznamená, že v takových ústavech nemůže být provozován též kvalitní orientovaný základní výzkum vedoucí především ke kvalitním vědeckým publikacím. Asi to ale nemá být hlavní náplní a někdy jediným hmatatelným výstupem resortních výzkumných ústavů a jejich únikovou cestou ze situace, kdy mnohdy neumějí odběratelům z praxe nabídnout něco, za co jsou tito ochotni zaplatit. Když takové Gesellschaft nemáme, tak mnohem racionálnější by snad bylo bývalo převést ty resortní ústavy na státní akciové společnosti fungující v neziskovém režimu, s uvedením výzkumu jako primárního účelu zřízení v zakladatelské smlouvě podle Obchodního zákoníku. Tím by si uchovaly statut výzkumné organizace podle Rámce společenství o veřejné podpoře výzkumu a vývoje, měly by možnost čerpat státní finanční podporu prostřednictvím výzkumných záměrů a grantů (de facto státních zakázek na smluvní výzkum) od svých a jiných resortů a vlastník (stát), dominantně financující takové instituce, by si přitom ponechal kontrolu nad jejich chodem a majetkem. Takové instituce by přitom měly veškeré možnosti poskytovat výzkumné služby též na komerční bázi a ještě by ušetřily za DPH odečítané na vstupu proti zdanitelnému plnění.