Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

MACHALICKÁ: Ztracené šance na Zbraslavi. Slovanská epopej by sem dobře zapadla

Názory

  11:00
Ještě v roce 2019 figuroval zbraslavský zámek jako jedna z možností, kde by mohla být umístěna Slovanská epopej Alfonse Muchy. Byla to varianta zajímavá, neřkuli ideální. Stav zámku je výborný, navíc tu bývala sochařská sbírka Národní galerie (NG) – a byla to jedna z nejpůvabnějších lokací kousek od centra Prahy, kde bylo možné zhlédnout umělecká díla.

Alfons Mucha: Slovanská epopej - z expozice ve Veletržním paláci, 2015. Přísaha „omladiny“ pod slovanskou lípou 1926 (nedokončeno), vaječná tempera, olej, plátno, 405 x 480 cm foto: NG Prague

MACHALICKÁ: Cesta do pekel. Z Brna

Na interiéry, v nichž sídlila Orientální sbírka NG, navazoval ještě sochařský park s řadou skvostů českého sochařství. S majiteli zámku, rodinou Bartoňů z Dobenína, o možnosti umístění epopeje jednala pražská i zbraslavská radnice, která zvlášť umístění epopeje na Zbraslavi vítala. 

Přesto loni pražské zastupitelstvo rozhodlo o dočasném umístění epopeje v Moravském Krumlově. Je to nepochopitelné rozhodnutí, v tamějším zámku stále probíhají rekonstrukce a termín dokončení je nejistý (snad letošní květen), zatímco zde byly k dispozici luxusní podmínky. I tak zbraslavská radnice ohlásila, že situaci sleduje a je připravena jednání o vystavení epopeje na zámku obnovit.

Její postoj má logiku, protože odstěhováním sochařské a orientální sbírky Národní galerie ze zbraslavského zámku město přišlo o návštěvníky, kteří sem byli zvyklí desetiletí jezdit. Na odchodu Národní galerie majitelé objektu Bartoňové z Dobenína vinu nenesli, ti naopak o pokračování této tradice stáli. Pronajali navrácenou budovu Národní galerii za výhodných podmínek, a to až do roku 2014. Bylo pro ně důležité zachovat kontinuitu v místě, které má národní význam, a vždy chtěli zámek a zahradu zpřístupňovat veřejnosti.

Alfons Mucha: Slovanská epopej - z expozice ve Veletržním paláci, 2015.
Alfons Mucha: Slovanská epopej - z expozice ve Veletržním paláci, 2015.

Tehdejší ředitel Milan Knížák se s nimi nedokázal dohodnout, nejspíš ani nechtěl, přestože Bartoňové zájem o to, aby se v zámku vystavovalo hodnotné umění či sloužil pro kulturní účely, deklarovali opakovaně – například během rekonstrukce Národního muzea zde byla uskladněna část jeho knižního fondu. Podle Knížáka bylo spravování sbírky v této lokalitě, tj. v Praze 5, neekonomické. 

To je směšný argument, hlavně se zbraslavský zámek v soukromých rukách nehodil do Knížákových megalomanských záměrů shromáždit pro Národní galerii co nejvíce budov. Knížák navíc měl zodpovědnost za ztráty z povodní roku 2002, kdy nedošlo ke včasné evakuaci depozitářů ze sklepů do vyšších pater zámku. O škodách, které tehdy vznikly, je stále ticho po pěšině, ti, kteří o nich věděli, mlčí. Přesto se nedalo utajit, že voda odnesla řadu originálních sádrových modelů z 19. století i některé originály ze sádry a štuku, například zmizelo 35 děl sochaře Karla Dvořáka. 

Knížák zodpovědnost při nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu odmítl. Uvedl, že v době inventarizace NKÚ již rok nebyl ředitelem. Národní galerie odstěhovala své sbírky v roce 2009 a je příznačné, že stanovený termín pod tlakem veřejnosti prodloužila o tři měsíce, protože výstava Japonské vize krajin měla obrovský úspěch. Jen stěží lze pochopit, že takové hřivny, jako je areál zbraslavského zámku, se nějaká instituce dobrovolně vzdá. 

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!