Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

MACHALICKÁ: Cesta do pekel. Z Brna

Názory

  17:00
Ve všeobecném srabu, který postihl divadla jakožto instituci založenou na společenském kontaktu, brněnská radnice oprášila výborný nápad – zbavit se svého Národního divadla a zdá se, že záměr přivítali i v Ostravě, kde sídlí další Národní divadlo – moravskoslezské, rovněž placeno a zřizováno z rozpočtu města.

Nezabiješ. Jánošík i s moderním arzenálem čelí mravnímu dilematu. Inscenace Jánošík Revisited (2019). Režie: Martin Františák. foto: ND BRNO

Tento nápad, který nemá legislativní oporu a jde proti třicetiletému trendu odstátňování a decentralizace, je třeba striktně odmítnout. Ve hře je ale i řada aspektů spojených s dnešní podobou brněnských divadel, jež odrážejí nedůslednost místních politiků. Ti také pro podporu svého konání notně zkreslují fakta i historii.

Tahanice o Národní divadlo v Brně. Město jej chce převést pod ministerstvo, to o tom nechce slyšet

Začíná to hned u názvu Národní divadlo Brno a tady je třeba malý historický exkurz. V roce 1990 se ze Státního divadla v Brně po třiačtyřiceti letech stalo Zemské divadlo a po dvou letech Národní, což bylo odůvodněno jako návrat k historickému názvu. Jenže ten nijak nesouvisel se státem, ustanovení Družstva českého národního divadla v Brně v roce 1881 artikulovalo především snahu hrát česky v převážně německém Brně. Což se stalo a přídomek národní různě figuroval v názvu až do roku 1931, pak se divadlo přejmenovalo na Zemské, v roce 1947 na Státní. 

Za první republiky i předtím bylo jeho zřizovatelem družstvo, a nikoliv stát a to, že jím byl za komunistické éry, je irelevantní, státní bylo vše. Takže argumentace návratem k ideálnímu stavu kulhá na obě nohy. Na druhé straně je pravda, že financování tak významné vícesouborové scény město zatěžuje a stát by na ni měl přispívat, což ale činí. Jenže význam a obslužnost není totéž a Národní vedle města značnou měrou obsluhuje Jihomoravský kraj a ten by se především měl na financování divadla podílet.

Nesmyslné nápady zřejmě budou vznikat do té doby, dokud se nepodaří vydupat systémové řešení, čili dokopat politiky k příslušné legislativě, na kterou se čeká třicet let, a pak přeměnit divadlo v jiný typ právnické osoby. V civilizovaných evropských zemích je toto zákonem ošetřeno dávno, případně smlouvami mezi městy a kraji (spolkovými zeměmi, departementy apod.). Kdy asi s podobnými nápady přijdou jiná města, proč třeba nemít Národní divadlo v Plzni, které je kolébkou českého divadla.

Všude teď mají zřizovatelé problém svá divadla ufinancovat. A jestli chce někdo nyní v parlamentu prosazovat tento hloupý nápad zcela mimo systém a dovést ho k rychle vykvašenému zákonu, tak to je cesta do pekla. Možná by se primátorka Brna měla víc věnovat lobbování za zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře než snaze o zbavení se divadla. Nebo se aspoň našprtat pár faktů téhle problematiky, aby nemusela posílat esemesky svým podřízeným, kteří jí to pro otravnou redaktorku LN mají předžvýkat. A když už to jinak nejde, nepřekliknout se a příslušnou esemesku poslat na správné číslo.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat