Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Protisňatky státně povinné

Jak vidno máme kulturní války i v Česku. Stále trvající diskuse a argumenty za znovu zavedení povinných státních sňatků se potměšile ukrývají za clonou právnických floskulí. Zřejmě nás chtějí obalamutit svou rádoby odborností.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

michael wiener

19. 11. 2008 0:08
Civilni obrad "Protisnatkem"?

Civilni snatek "Protisnatkem"? Alexander Tomsky si ponekud zjednodusil pozadavek civilniho snatku, jak to existuje v rade zemi, at tam cirkevni snatky existuji nebo ne. Dohoda o snatku mezi snoubenci je/ma byt strikne jejich zalezitosti, ale snatek samotny je vzdy regulovanym statem a vlastne i religioznimi organizacemi – at si Sasha Tomsky zkusi vzit v “civilizovane” zemi svou sestru nebo dceru.

Snatek ma pravni ramifikace, spolecenska prava a povinnosti, je pravnim aktem a stat, organizovana spolecnost, ve ktere zijeme, zada splneni primarnich pravnich pozadavku, zvlast kdyz je to stat, u ktereho jeden nebo oba manzele hledaji "utociste", kdyz manzelstvi "selze". To, ze take existuje zpusob jak ukoncit manzelstvi zijicich partneru rozvodem nebo annulaci na veci moc nemeni, stejne jako fakt, ze nekteri na sve povinnosti, jako vyzivu deti, jednostranne abdikuji a “prenechaji” je statu. Ze?

Ve Svycarsku, pokud vim, musi kazdy par mit civilni svadebni obrad a ten nasledujici religiozni, pokud je, je jejich privatni zalezitosti. V USA musi mit oddavajici pri religioznim obradu take provomoc civilniho organu a bez vysloveni “civilni” formule je obrad neplatny. Americky system, na rozdil od toho svycarskeho, vsak umoznuje civilni i nabozensky snatek v jednom obradu.

Pozadavky pro a rozdily mezi ruznymi nabozenskymi obrady a pravnimi pozadavky statu jsou mnohdy znacne. Pozadavek stejneho-pro-vsechny civilniho obradu nebo registrace, se stejnymi pravnimi ramifikacemi pro vsechny, se mi proto prehnanym vubec nezda. Ackoliv 1789 francouzska revoluce zlegalizovala civilni snatky, ani ona, ani pozdejsi komunisticky rezim nedelaly nic jineho nez katolicka cirkev, ktera si kdysi vynutila absolutni autoritu nad svymi “oveckami” a to asi byly tolerantnejsi vuci tem, kteri se autorite statu/cirkve chteli vyhnout a chteli zit "na hromade".  

Michael Wiener

0 0
možnosti

mmf

29. 9. 2008 17:10
vždyť tu debilitu od Pospíšila snad už zrušili, nebo ne ?

Je to již několik týdnů , kdy byla zveřejněna zpráva , že návrh na povinné civilněúřední sňatky byl zamítnut v parlamentu definitivně . Tak proč se zde toto tema objevuje znovu ,s prominutím bez právního důvodu ?(Y)>-(Y) Nebo je tento stát ještě debilnější než si myslím ? a cosi mi u majecka bendovýho uteklo ???

0 0
možnosti

Ant

27. 9. 2008 22:49
OK, ať se lidé berou pouze před bohem...ale...

...ať pak nechtějí výhody a garance po státu.

0 0
možnosti

JFP

29. 9. 2008 16:52
Re: OK, ať se lidé berou pouze před bohem...ale...

Jistě, tato možnost je otevřená. Pokud těm dvěma půjde o tzv. tajný sňatek, pak dozajista farář nepodnikne povinné kolečko před státními úřady a nemaje příslušné povolení z matriky, nevykoná sňatek se státní platností. Výsledkem budou dva lidé spojení před Bohem, farářema  dvěmi svědky, všichni vázáni slibem mlčenlivosti, kterého je může zprostit buď souhlas obou manželů či situace, kdy vyzrazením tajemství zabrání něčemu horšímu, napři bigamii či přbuzenskému sňatku. Pro stát, daně či dědická řízení se nemění nic.

0 0
možnosti

Jar

27. 9. 2008 21:58
Poznámka

Pan Tomský, zcela neoprávněně klade problém jako jakýsi boj ateistů proti věřícím. To je naprostý nesmysl. Používá formulace, jako : Stát má sňatky, tak jako církev, prostě vzít na vědomí." a on se snad stát od církve v tomoto směru nějak liší. On snad někomu ukládá, že si má či nemá někoho vzít, nebo kdy to má udělat? Církev "do toho" v tomto smyslu přece mluví daleko více než stát.

Pan Tomský dělá zcela zbytečně bouři ve skjlínce vody. Žijeme přece v nějaké společnosti, kteráá prostě pořádek v registraci demografických údajů tak či onak prostě potřebuje, prostě proto, že vznikem manžesltví vznikají pro manžele nové socioprávní změny v jejich statusu. Nevidím žádnou persekuci v tom, že "na úřadě proběhne tento "úkon " a, na snaze státu učinit ho důstojným formou určitého společenského rituálu. Konec konců, ať se tedy zvolí úsporná krátká forma "registrace" této "změny" a jestli to pak někdo chce ještě ztvrdit rituálem v kostele, v balóně, nebo na dně mořském či trampské osadě je čistě jeho věcí. Proč by ale měl farář přebírat úřednické povinnosti (když úředníkem není) a proč by měla být fara úřadem, když nemá v podstatě žádnou právní legimitimitu (církevní hodnostáři nejsou nikým voleni, nikdo na ně žádná svá práva nedelegoval, dokonce ani věřící ne...)

0 0
možnosti

JFP

29. 9. 2008 15:58
Re: Poznámka

Ech - jak tam u Vás probíhá volba matrikářek? Všelidovým referendem?!

0 0
možnosti

L

26. 9. 2008 7:35
Kdyz se nekomu nelibi cirkevni snatek, at ho nema.

Jenze me se zas nelibi poslouchat komunisticke debily z nejakeho uradu. Po cirkevnim snatku se to stejne musi vyridit na urade a stejne je nutne se s temi podradnymi uredniky zahazovat. Nesnasim uredniky, protoze jsou to urednici. Nesnasim uredniky, protoze jsou uskocni, zli, skodolibi, proste komousi.

0 0
možnosti

JFP

29. 9. 2008 17:02
Re: Kdyz se nekomu nelibi cirkevni snatek, at ho nema.

Mám nějakou tu zkušenost se sňatky státními i církevními. Většinou jsou úředníci ne úskoční, zlí či škodolibí, ale ustrašení - tedy nechtějí být nachytáni, že něco udělali špatně. V praxi to znamená, že na každé matrice je jiný seznam papírů, které vyplňuje farář a které vyplňuje matrika. Nejde-li ale o nějaký výjimečný sňatek (např s cizincem), pak to nebyl nikdy problém.

0 0
možnosti

sKoba

26. 9. 2008 6:18
Obávám se, že víc, než o úroveň sňatku jde kléru o jeho vliv

Církevní papaláši povětšinou nejsou žádní empatičtí, laskavostí přetékající bližní, ale příliš často chladně kalkulující a vlastní postavení ve státním prostoru budující šikulové. Vím o čem mluvím, býval jsem léta hodně mezi nimi a ověřil jsem si, že to platí bez ohledu na konfesi. Extrém vidíme u papalášů katolických, kteří po Evropě nakumulovali nejvíce vlicu a moci - ať už přímo nebo přes oddané politiky. Tyhle pány je třeba držet zkrátka, protože z principu (povýšenecký pocit vlastní nadřazenosti z důvodu domněle jedinečného postavení) budou vždy inklinovat k vytváření talibanů všeho druhu. Jejich přítomnost ve svatební den má být volbou onoho páru, nikoliv nárokem báboženských papalášů. Jinak těch nároků přibyde - a ve Středověku budeme jedna dvě. Však jim také nejde o nic jiného, než získat stejnou míru vlivu, jako tehdy. Vím to od nich ....

0 0
možnosti

Emigrant

26. 9. 2008 6:43
Re: Obávám se, že víc, než o úroveň sňatku jde kléru o jeho vliv

Ja zase vim od tebe, ze jses debil;-D 

0 0
možnosti

lumír

26. 9. 2008 5:48
Tomský uhodil hřebík

na hlavičku. Naši ateisté jsou opravdu především žáky komunistů, stejně jako komunisté jsou žáky krvežíznivce Robbespiera, který absolutizoval státní moc v republikánském hávu pomocí absolutní gilotiny. Pod kterou naštěstí sám později skončil.  A tyhle resty komunistického myšlení jsou nebezpečnější než nějaké estebácké struktury ve státní správě. Tím ovšem nevylučuji, že tyhle estebácké struktury jsou trvale nositeli proticírkevních hesel...

0 0
možnosti

sKoba

26. 9. 2008 6:25
Pokud vím, církev jako první popravovala lidi s jiným

názorem. Pronásledovala Židy v Evropě - a samozřejmě ty křesťany, kteří si dovolili považovat Boha za skutečnou autoritu, na rozdíl od papeže v Římě. A pofdle toho také chtěli žít (říká se tomu svoboda svědomí). Smutná revoluce ve Francii byla jen důsledkem letitých tlaků církve, která svou mocí dusila společnost nad snesitelnou mez. A když tu šanci dostane, udělá to znovu - snahy jsou vidět po celé EU. Pracoval jsem nějakou dobu v Polsku a kam došel vliv kněží na život společnosti, je až děsivé. Místní mi pohoršeně vyprávěli o vydírání v případech poplatků za obřady, a podobné věci. Jo, Roma semper idem! (Řím je stále stejný!)

0 0
možnosti

ateista

25. 9. 2008 22:44
asi jsem nepochopil,

ale proč nemá stát lézt do manželské postele a velebníček tam může?

0 0
možnosti

wennda

25. 9. 2008 22:51
Re: asi jsem nepochopil,

kdyz ho tam nekdo chce tak ho nech ne .. sak tebe tady nidko neresi ze si vobcas doma na mejdlu zasu..kate vsichni mezi sebou ... takova koncentrovana ruzova zahrad..a ...

0 0
možnosti

Chapete ?

25. 9. 2008 22:05
Zakladem teto blbe, rude, ceske byrokracie statnich snatku

je obcanska legitimace !

Tam musite mit uvedenu  trvalou adresu !  I kdyz na ni uz 20 let nebydlite !

Tam musite mit take uvedeno zdali jste zenaty nebo ne !

Ozenite-li se,  nebo rozvedete-li se v cizine - musite prijit s urednim prekladem od nejake Mgr. - ponevadz cesti urednici umi z cizich jazyku akorat castecne koktat slovensky. A musite samozrejme prijit s vynosem ceskeho soudu !  A pak vzdy musite dostat novou obcanskou legitimaci !   Vite lide - kdyby se zrusily statni snatky - kolik poloblbych verejnych uredniku by prislo o pohodlnou praci ?  

V britskych statech neexistuje trvale bydliste !   Udaje zdali jste zenaty v legitimaci take nejsou !  Dokonce ani obcanske legitimace tam neexistuji !   A jsou take zivi !

0 0
možnosti

Mejla

25. 9. 2008 22:02
Státní úředníci získávají stále větší moc nad námi i nad na-

šimi rodinami a jakékoliv omezení této zvůle je dobré.

0 0
možnosti