PRÁZNÝ: Školství bez vzdělanosti? Likvidací klasického vzdělání se řítíme do nových krizí humanity

Premium

Rembrandt Harmensz van Rijn, Učenec v pracovně, 1634 (Z výstavy Rembrandt: Portrét člověka) | foto: Národní galerie Praha

  5:00
Během posledních desetiletí pozorujeme pozvolné, leč výrazné změny v oblasti vzdělávání. Po období komunismu, kdy cílem vzdělání bylo vytvoření nového socialistického člověka, se začaly znovu objevovat smělé pokusy reformovat české školství s ohledem na naši kulturní tradici.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Avšak zatímco vzdělávání přírodovědné zůstává z povahy věci stabilní, humanitní obory, jejich smysl a povaha a s nimi i cíle vzdělávací politiky procházely zásadními změnami.

Ačkoli u nás zaznívaly hlasy poukazující na význam humanitní vzdělanosti, která má provázet profesní vzdělávání, po desetiletích duchovní devastace byl v zemi nedostatek kvalitně vzdělaných učitelů humanitních věd, kteří by je mohli předávat dále. Mnozí byli zlikvidováni německou okupací, s ostatními se vypořádal komunistický režim.

V roce 1989 zůstali jen nemnozí, kteří mohli vzdělávat – avšak často pouze malý okruh posluchačů na vysokých školách. Přerušená tradice vydala trpké plody, jimiž bylo především znevážení společenského i osobního významu klasické vzdělanosti.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

99
Předplatit
Flexibilní, bez závazků
Automatické obnovování

Roční

989
Předplatit
Nejlepší poměr cena/výkon
Ušetříte 17%

Dvouleté

1 889
Předplatit
Nejvýhodnější
Ušetříte 20%

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.