Pátek 21. června 2024, svátek má Alois
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Názory

Triviální počet metropolitní. Ve školství se zapomíná na geografickou diskriminaci

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: ČTK

Názor
Když se zaváděla povinná školní docházka, drtivá většina dětí se učila zejména trivium: číst, psát, počítat. Časy se mění, doba i rozsah výuky ještě více a škol dramaticky ubývá. Což je problém, jenž si jaksi nejsme ochotni připustit.
  17:30

Rozhlédněte se po českém venkově: takřka v každé obci najdete budovu, která byla kdysi školou. Ještě v roce 1935 jsme měli přes dvanáct tisíc základních škol, ještě v roce 1953 přes deset tisíc, ale od těch dob počet škol klesá až na dnešní čtyři tisícovky.

Poslední dekády řešíme ze všech sil diskriminaci etnickou, sociálně-ekonomickou a bůhví jakou, ale zcela se zapomíná na diskriminaci geografickou.

Narodíte-li se ve Zlámané Lhotě, máte od první třídy horší přístup ke vzdělání. Nejen to: v regionálních rozdílech ve vzdělávání patříme mezi evropskou špičku, což je smutná ostuda.

Existuje-li geografická diskriminace už od základního školství, je zjevné, jakou oslovinou by bylo zavádět spádovost středních škol, po níž touží zejména Praha. Snažit se v roce 2024 zvyšovat nerovnost a legalizovat diskriminaci může jen ten, kdo se možná naučil číst a psát, ale nenaučil se myslet.