Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

On-line o policii u dopravních nehod

Michal Šimon z České asociace pojišťoven

UKONČENO

Policisté budou k dopravním nehodám vyjíždět jen tehdy, pokud škoda na jednom voze překročí 100 tisíc korun. Dohodli se na tom zástupci České asociace pojišťoven (ČAP) a ministr vnitra Ivan Langer. Ptali jste se 9. dubna v 12:00 specialisty na pojištění motorových vozidel z ČAP Michala Šimona.

položených otázek: 58 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (8.4.2008 21:52) anonym
Dnes se policie volá, když škoda přesáhne 50.000,- nebo když se řidiči nedohodnou. Nedohodnout se mohou i při škodě 1000 korun. Jak se bude řešit případ, když viník vinu neuzná? Co má v takovém případě dělat postižený? On bude chtít volat policii, zaplatí si tento "zbytečný" výjezd za chybu druhého?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:00)
Dobrý den, navrhované řešení nepožaduje po účastnících dopravní nehody, aby na se na místě dopravaní nehody, domlouvali na otázce zavinění, ale pouze objektivně popsali vznik, průběh a následky dopravní nehody. K tomuto účelu budou pojišťovny doporučovat vyplnění tiskopisu Záznam o dopravní nehodě tzv. jednotné evropské hlášení.
OTÁZKA (8.4.2008 22:17) NM
Jak může laik odhadnout cenu opravy? Bude zveřejněn ceník náhradních dílů, lakování a práce pro všechny značky?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:03)
Zákon používá termín "škoda zřejmě převyšující" stanovený limit. Je předpoklad, že každý řidič má alespoň přibližnou představu o ceně svého vozidla a na základě tohoto bude schopen posoudit výši vzniklé škody. Odhad tedy bude probíhat stejným způsobem jako v současnosti, pouze limit bude vyšší.
OTÁZKA (9.4.2008 7:51) Petr
Dobrý den Mohl by jste popsat postup by mělo probíhat vyšetřování nehody pod 100 000 Kč. Myslím tím co mám dělat při takové události.
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:07)
Účastníci dopravní nehody budou mít povinnost řádně zdokumentovat příčiny, průběh a následky dopravní nehody. Za tímto účelem je vhodné využívat jednotné evropské hlášení. Tento tiskopis pojišťovny distribují v rámci materiálů předávaných klientům při sjednání pojištění. Obecně lze doporučit zajištění co nejvíce důkazů např. svědecké výpovědi, fotodokumentace aj.
OTÁZKA (9.4.2008 8:19) gaston
Něco ze života: Stojím na vedlejší silnici a dávám přednost autobusu přijíždějícímu z pravé strany po hlavní silnici. Ten mi při svém elegantním příliš rychlém zatáčení na tu vedlejší mírně poškodí nárazník. Vyskočí a začne řvát, že tam nemám co dělat, že jsem mu nedal přednost, že nevím, co je to hranice křižovatky.... Prostě evidentně odmítá vinu za nehodu. Zavolám policii a autobusák dostane pokutu, protože mu policie vyloží, jak to s tou hranicí křižovatky a tedy i s vinou je. Škoda nepatrná, ale k dohodě řidičů nedošlo. Kdo teď po novu zaplatí výjezd policie? Kdo zaplatí výjezd, když se viník na poslední chvíli před příjezdem polišů rozhodne přiznat vinu a dohodnout se s poškozeným?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:08)
Kdo a jakým způsobem bude hradit "neoprávněný výjezd Policie ČR" je otázka spíše pro MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 11:56) Jan Latal
Dobrý den, jak se zatím likviduje hromadná nehoda na D1? Dají se v takovém případě vysledovat viníci, nebo to pojišťovny berou tak, že viník je každý, protože nedodržel dostatečnou vzdálenost? Děkuji
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:10)
V současné době nemáme k tomuto tématu konkrétní informace.
OTÁZKA (8.4.2008 20:19) Mike
Vyborne, takze nekoho naborim, pekne se s nim pozdravim, reknu mu jak se jmenuju atd. A kdyz prijde na pojistovnu, tak reknu ze se na nic nepamatuju, a ze si to ten druhy vymyslel a budu v klidu - je to hnus !!
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:12)
Obecně lze i v současné době říct, že v případě, kdy řešíte dopravní nehody bez účasti policie je nezbytné dostatečné zajištění důkazů, tzn. písemné vyjádření ostatních účastníků, fotodokumentace, svědecké výpovědi aj.
OTÁZKA (8.4.2008 21:17) Vážný
A jak to bude, pokud vznikne škoda na majetku třetí strany (což je vždy u služebních vozidel, vždy u vozidel na leasing, ...) U nás ve firmě máme povinnost volat PČR, kdykoli, kdy škoda přesáhne spoluúčast (5000 Kč). Bude se to týkat i krádeží a vandalismu? (Pojišťovny plní často bez PČR pokud jde o nehodu do 50000 bez PČR, ale na ukradené zrcátko, nebo šrám od pětikoruny musí být PČR.)
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:16)
Předložený návrh zákona předpokládá zrušení povinnosti oznamovat policii dopravní nehody s účastí majetku třetích osob. Tato úprava se samozřejmě netýká škod způsobených trestnou činností.
OTÁZKA (8.4.2008 23:54) R.
Jak chcete zabranit nesmyslnemu terorizovani ridicu, kdyz z jedne strany budou pokutovani policii za privolani k prilis "levne" nehode a z druhe strany jim budou pojistovny hromadne odmitat plneni u "drazsich" nehod s poukazem na chybejici protokol od policie a nedostatecne laicke zdokumentovani nehody? Mam si zacit vozit v aute pasmo na mereni brzdne drahy, alkoholtester a fotak na dokumentaci?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:17)
Pokud bude účastníky dopravní nehody řádně vyplněno jednotné evropské hlášení, nemůže dojít k nedostatečnému zdokumentování nehody.
OTÁZKA (9.4.2008 6:53) PORADCE
Když bude havarie 2 vozidel a jeden účastník zavolá PČR, kdy si nebude jist výšši škody, kdo to uhradí. Ten kdo tu PČR zavolal a nebo ten, kdo tu nehodu zavinil?? A nebo to je strašák pouze na řidiče, aby zbytečně PČR neotravovali.
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:18)
Tato otázka je určena spíše na MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 7:04) Dan
Co když zavolám policii a oni mi řeknou, že škoda na autě je dejme tomu 75tisíc. Zaplatím jim tedy výjezd. Jenže v servisu zjistí, že se ještě musí toto vyměnit, tamto opravit a škoda bude nakonec třeba 150tisíc. Vrátí mi pak policie onen poplatek, který si ode mne vzali vlastně neprávem??
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:20)
Vždy záleží na okolnostech konkrétního případu. Obecně škoda musí zjevně překročit zákonem stanovenou hranici. Otázka ohledně navrácení poplatku příšluší MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 8:28) Elisabeth
Dobry den, prosim o radu. Jak presne ma vypadat dohoda mezi ucastniky dopravni nehody, tj. vinikem a poskozenym, jestlize skoda na autech bude nizsi nez 100 tisic korun? Je mozne si na internetovych strankach pojistoven stahnout nejake konkretni formulare pro tyto ucely? A druhy dotaz: co delat v pripade, ze vinik nehody po nekolika dnech zacne svou vinu za nehodu zpochybnovat a nikdo dalsi nebyl svedkem nehody? Jak v takovem pripade bude postupovat pojistovna, u niz ma povinné ruceni sjednane prave vinik? Postaci ji formular osobnimi udaji a s vlastnorucnim podpisem vinika nebo pripad odlozi a bude cekat na vysledek pripadneho soudniho procesu? Nemluvi tedy současná dohoda ČAP s ministrem vnitra spíše ve prospech pojistoven? Z meho pohledu si ted rada lidi radeji navic sjedna havarijni pojisteni, protoze spolehat se na poctivost eventualnich viniku nehody je v dnesni dobe spise blaznovstvim. Mam osobni zkusenost se dvema drobnymi nehodami, v obou pripadech po nekolika dnech zacali vinici svou vinu zpochybnovat. Diky policejnimu protokolu byla vsak vec jasna. Jaky smysl tedy vubec bude mit povinne ruceni?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:26)
Opět poukazuji, že se nejedná o dohodu účastníků dopravní nehody, ale o řádné zdokumentování příčiny, průběhu a následků dopravní nehody pomoci jednotného evropského hlášení. Tento dokument je ke stažení na webových stránkách ČAP (www.cap.cz) a ČKP (www.ckp.cz)i jednotlivých pojišťoven. Pojišťovny jej také dávají klientům při sjednání pojištění. Vyplněním tohoto formuláře dojde k plnohodnotnému nahrazení protokolu policie.
OTÁZKA (9.4.2008 10:52) Petr
Dobrý den, stávají se často dopravní nehody, které zavinil cyklista, chodec a byla při ní způsobena škoda na kterou nebyl viník pojištěn? (poj.odpovědnsoti obč.životě) Uveďte příklad jak se taková nehoda může stát? Děkuji.
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:31)
K tomuto tématu nemám potřebné statistiky. Obecně k takovéto situaci může dojít např. pokud by cyklista nerespektoval pravidla silničního provozu a vlivem tohoho by došlo ke střetu s motorovým vozidlem.
OTÁZKA (9.4.2008 11:37) Martin Štula
Dobrý den, v souvislosti s pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel mám takový dotaz: Co brání tomu, aby za škodu odpovídal řidič a musel být tedy i pojištěn. Systém, ve kterém je pojištěn vlastník vozidla nedovoluje dostatečně postihovat ty, kdo jezdí jako - pardon - dobytek. Když je nejhůř používají buď služební vozidlo nebo svoje pojistí prostřednictvím jiného pojistníka a malus se jich netýká. Děkuji.
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:35)
Tento systém, kdy se pojištění vztahuje pouze na osobou řidiče, tedy nikoliv na každého řidče, který dané vozidlo oprávněně užívá, existuje v USA. Znamená to ale, že např. každý člen rodiny musí mít své pojištění, aby mohl jezdit s rodinným vozem.
OTÁZKA (9.4.2008 12:15) JH
ad ODPOVĚĎ (09.04.2008 12:00) Na první pohled se to zdá neutrální ale objektivním popisem vzniku a průběhu směřujete logicky k tomu, že z toho v 80% případů bude vyplývat zavinění. Co když s tím druhý řidič nesouhlasí? Bude každý vypisovat svoji verzi nehody? Nebo je to tak od začátku míněno?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:40)
Jednotné evropské hlášení je koncipováno tak, že každý z účastníků dopravní nehody popisuje pouze průběh vzniku dopravní nehody ze svého pohledu. Je tedy zcela zřejmé, že bude docházet k situacím, při kterých oba účastníci dopravní nehody popíší situaci zcela opačně. Odpovědnost za určení míry účasti jednotlivých účastníků tak bude přecházet na pracovníky pojišťoven.
OTÁZKA (8.4.2008 20:50) vlasta
a co třeba korunová škoda na majetku třetí osoby?
ODPOVĚĎ (9.4.2008 12:42)
Na toto bylo již odpovězeno.