On-line o policii u dopravních nehod
UKONČENO
Policisté budou k dopravním nehodám vyjíždět jen tehdy, pokud škoda na jednom voze překročí 100 tisíc korun. Dohodli se na tom zástupci České asociace pojišťoven (ČAP) a ministr vnitra Ivan Langer. Ptali jste se 9. dubna v 12:00 specialisty na pojištění motorových vozidel z ČAP Michala Šimona.
položených otázek: 58
| jak se správně ptát | Aktualizovat
- Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
- Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
- Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
- Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
- Podepište se.
- Neopakujte dotazy, které už položili jiní.
Zodpovězené otázky
OTÁZKA (8.4.2008 21:52)
anonym
Dnes se policie volá, když škoda přesáhne 50.000,- nebo když se řidiči nedohodnou. Nedohodnout se mohou i při škodě 1000 korun. Jak se bude řešit případ, když viník vinu neuzná? Co má v takovém případě dělat postižený? On bude chtít volat policii, zaplatí si tento "zbytečný" výjezd za chybu druhého?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:00)
Dobrý den,
navrhované řešení nepožaduje po účastnících dopravní nehody, aby na se na místě dopravaní nehody, domlouvali na otázce zavinění, ale pouze objektivně popsali vznik, průběh a následky dopravní nehody. K tomuto účelu budou pojišťovny doporučovat vyplnění tiskopisu Záznam o dopravní nehodě tzv. jednotné evropské hlášení.
OTÁZKA (8.4.2008 22:17)
NM
Jak může laik odhadnout cenu opravy? Bude zveřejněn ceník náhradních dílů, lakování a práce pro všechny značky?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:03)
Zákon používá termín "škoda zřejmě převyšující" stanovený limit. Je předpoklad, že každý řidič má alespoň přibližnou představu o ceně svého vozidla a na základě tohoto bude schopen posoudit výši vzniklé škody. Odhad tedy bude probíhat stejným způsobem jako v současnosti, pouze limit bude vyšší.
OTÁZKA (9.4.2008 7:51)
Petr
Dobrý den
Mohl by jste popsat postup by mělo probíhat vyšetřování nehody pod 100 000 Kč. Myslím tím co mám dělat při takové události.
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:07)
Účastníci dopravní nehody budou mít povinnost řádně zdokumentovat příčiny, průběh a následky dopravní nehody. Za tímto účelem je vhodné využívat jednotné evropské hlášení. Tento tiskopis pojišťovny distribují v rámci materiálů předávaných klientům při sjednání pojištění. Obecně lze doporučit zajištění co nejvíce důkazů např. svědecké výpovědi, fotodokumentace aj.
OTÁZKA (9.4.2008 8:19)
gaston
Něco ze života:
Stojím na vedlejší silnici a dávám přednost autobusu přijíždějícímu z pravé strany po hlavní silnici. Ten mi při svém elegantním příliš rychlém zatáčení na tu vedlejší mírně poškodí nárazník. Vyskočí a začne řvát, že tam nemám co dělat, že jsem mu nedal přednost, že nevím, co je to hranice křižovatky....
Prostě evidentně odmítá vinu za nehodu.
Zavolám policii a autobusák dostane pokutu, protože mu policie vyloží, jak to s tou hranicí křižovatky a tedy i s vinou je.
Škoda nepatrná, ale k dohodě řidičů nedošlo.
Kdo teď po novu zaplatí výjezd policie?
Kdo zaplatí výjezd, když se viník na poslední chvíli před příjezdem polišů rozhodne přiznat vinu a dohodnout se s poškozeným?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:08)
Kdo a jakým způsobem bude hradit "neoprávněný výjezd Policie ČR" je otázka spíše pro MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 11:56)
Jan Latal
Dobrý den, jak se zatím likviduje hromadná nehoda na D1? Dají se v takovém případě vysledovat viníci, nebo to pojišťovny berou tak, že viník je každý, protože nedodržel dostatečnou vzdálenost? Děkuji
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:10)
V současné době nemáme k tomuto tématu konkrétní informace.
OTÁZKA (8.4.2008 20:19)
Mike
Vyborne, takze nekoho naborim, pekne se s nim pozdravim, reknu mu jak se jmenuju atd. A kdyz prijde na pojistovnu, tak reknu ze se na nic nepamatuju, a ze si to ten druhy vymyslel a budu v klidu - je to hnus !!
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:12)
Obecně lze i v současné době říct, že v případě, kdy řešíte dopravní nehody bez účasti policie je nezbytné dostatečné zajištění důkazů, tzn. písemné vyjádření ostatních účastníků, fotodokumentace, svědecké výpovědi aj.
OTÁZKA (8.4.2008 21:17)
Vážný
A jak to bude, pokud vznikne škoda na majetku třetí strany (což je vždy u služebních vozidel, vždy u vozidel na leasing, ...) U nás ve firmě máme povinnost volat PČR, kdykoli, kdy škoda přesáhne spoluúčast (5000 Kč). Bude se to týkat i krádeží a vandalismu? (Pojišťovny plní často bez PČR pokud jde o nehodu do 50000 bez PČR, ale na ukradené zrcátko, nebo šrám od pětikoruny musí být PČR.)
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:16)
Předložený návrh zákona předpokládá zrušení povinnosti oznamovat policii dopravní nehody s účastí majetku třetích osob. Tato úprava se samozřejmě netýká škod způsobených trestnou činností.
OTÁZKA (8.4.2008 23:54)
R.
Jak chcete zabranit nesmyslnemu terorizovani ridicu, kdyz z jedne strany budou pokutovani policii za privolani k prilis "levne" nehode a z druhe strany jim budou pojistovny hromadne odmitat plneni u "drazsich" nehod s poukazem na chybejici protokol od policie a nedostatecne laicke zdokumentovani nehody? Mam si zacit vozit v aute pasmo na mereni brzdne drahy, alkoholtester a fotak na dokumentaci?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:17)
Pokud bude účastníky dopravní nehody řádně vyplněno jednotné evropské hlášení, nemůže dojít k nedostatečnému zdokumentování nehody.
OTÁZKA (9.4.2008 6:53)
PORADCE
Když bude havarie 2 vozidel a jeden účastník zavolá PČR, kdy si nebude jist výšši škody, kdo to uhradí. Ten kdo tu PČR zavolal a nebo ten, kdo tu nehodu zavinil?? A nebo to je strašák pouze na řidiče, aby zbytečně PČR neotravovali.
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:18)
Tato otázka je určena spíše na MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 7:04)
Dan
Co když zavolám policii a oni mi řeknou, že škoda na autě je dejme tomu 75tisíc. Zaplatím jim tedy výjezd. Jenže v servisu zjistí, že se ještě musí toto vyměnit, tamto opravit a škoda bude nakonec třeba 150tisíc. Vrátí mi pak policie onen poplatek, který si ode mne vzali vlastně neprávem??
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:20)
Vždy záleží na okolnostech konkrétního případu. Obecně škoda musí zjevně překročit zákonem stanovenou hranici. Otázka ohledně navrácení poplatku příšluší MV ČR.
OTÁZKA (9.4.2008 8:28)
Elisabeth
Dobry den, prosim o radu. Jak presne ma vypadat dohoda mezi ucastniky dopravni nehody, tj. vinikem a poskozenym, jestlize skoda na autech bude nizsi nez 100 tisic korun? Je mozne si na internetovych strankach pojistoven stahnout nejake konkretni formulare pro tyto ucely?
A druhy dotaz: co delat v pripade, ze vinik nehody po nekolika dnech zacne svou vinu za nehodu zpochybnovat a nikdo dalsi nebyl svedkem nehody? Jak v takovem pripade bude postupovat pojistovna, u niz ma povinné ruceni sjednane prave vinik? Postaci ji formular osobnimi udaji a s vlastnorucnim podpisem vinika nebo pripad odlozi a bude cekat na vysledek pripadneho soudniho procesu?
Nemluvi tedy současná dohoda ČAP s ministrem vnitra spíše ve prospech pojistoven? Z meho pohledu si ted rada lidi radeji navic sjedna havarijni pojisteni, protoze spolehat se na poctivost eventualnich viniku nehody je v dnesni dobe spise blaznovstvim. Mam osobni zkusenost se dvema drobnymi nehodami, v obou pripadech po nekolika dnech zacali vinici svou vinu zpochybnovat. Diky policejnimu protokolu byla vsak vec jasna.
Jaky smysl tedy vubec bude mit povinne ruceni?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:26)
Opět poukazuji, že se nejedná o dohodu účastníků dopravní nehody, ale o řádné zdokumentování příčiny, průběhu a následků dopravní nehody pomoci jednotného evropského hlášení. Tento dokument je ke stažení na webových stránkách ČAP (www.cap.cz) a ČKP (www.ckp.cz)i jednotlivých pojišťoven. Pojišťovny jej také dávají klientům při sjednání pojištění.
Vyplněním tohoto formuláře dojde k plnohodnotnému nahrazení protokolu policie.
OTÁZKA (9.4.2008 10:52)
Petr
Dobrý den, stávají se často dopravní nehody, které zavinil cyklista, chodec a byla při ní způsobena škoda na kterou nebyl viník pojištěn? (poj.odpovědnsoti obč.životě) Uveďte příklad jak se taková nehoda může stát? Děkuji.
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:31)
K tomuto tématu nemám potřebné statistiky. Obecně k takovéto situaci může dojít např. pokud by cyklista nerespektoval pravidla silničního provozu a vlivem tohoho by došlo ke střetu s motorovým vozidlem.
OTÁZKA (9.4.2008 11:37)
Martin Štula
Dobrý den, v souvislosti s pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel mám takový dotaz: Co brání tomu, aby za škodu odpovídal řidič a musel být tedy i pojištěn. Systém, ve kterém je pojištěn vlastník vozidla nedovoluje dostatečně postihovat ty, kdo jezdí jako - pardon - dobytek. Když je nejhůř používají buď služební vozidlo nebo svoje pojistí prostřednictvím jiného pojistníka a malus se jich netýká. Děkuji.
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:35)
Tento systém, kdy se pojištění vztahuje pouze na osobou řidiče, tedy nikoliv na každého řidče, který dané vozidlo oprávněně užívá, existuje v USA. Znamená to ale, že např. každý člen rodiny musí mít své pojištění, aby mohl jezdit s rodinným vozem.
OTÁZKA (9.4.2008 12:15)
JH
ad ODPOVĚĎ (09.04.2008 12:00)
Na první pohled se to zdá neutrální ale objektivním popisem vzniku a průběhu směřujete logicky k tomu, že z toho v 80% případů bude vyplývat zavinění. Co když s tím druhý řidič nesouhlasí? Bude každý vypisovat svoji verzi nehody? Nebo je to tak od začátku míněno?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:40)
Jednotné evropské hlášení je koncipováno tak, že každý z účastníků dopravní nehody popisuje pouze průběh vzniku dopravní nehody ze svého pohledu. Je tedy zcela zřejmé, že bude docházet k situacím, při kterých oba účastníci dopravní nehody popíší situaci zcela opačně.
Odpovědnost za určení míry účasti jednotlivých účastníků tak bude přecházet na pracovníky pojišťoven.
OTÁZKA (8.4.2008 20:50)
vlasta
a co třeba korunová škoda na majetku třetí osoby?
ODPOVĚĎ
(9.4.2008 12:42)
Na toto bylo již odpovězeno.