Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Žákům zrušené školy by pomohl magistrát

Libor Vacek

UKONČENO

Česká školní inspekce se kvůli podplacené maturitě rozhodla podat ministerstvu školství návrh na vyškrtnutí pražského Soukromého gymnázia Pod Vyšehradem z rejstříku škol. Na prohřešky škol jste se ptali 8. srpna od 14:00 náměstka České školní inspekce Libora Vacka.

položených otázek: 34 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (8.8.2008 12:10) Frederika
Dobrý den pane Vacku, zajímalo by mne, zda si myslíte, že případ gymnázia Pod vysehradem je v Česku ojedinely, nebo si myslite, ze podobnych skol je vic. Dekuji za odpoved a preji hezky den.
ODPOVĚĎ (8.8.2008 13:58)
Dobrý den, případ gymnázia Pod Vyšehradem je nepochybně ojedinělý v souhrnu všech událostí, jež se na něm v poslední době odehrály. Tedy i v tom, že část studentů a pedagogů na podivné jednání vedení školy veřejně upozornila. Jinak si nedělám iluze, že by pokušení k podobným krokům bylo až tak ojedinělé.
OTÁZKA (8.8.2008 12:12) Jaroslava
Dobry den, jake budou dalsi kroky v pripade gymnazia Pod Vysehradem? Musi skola, ktera by byla zrusena najit studentum novou skolu? Co s nimi bude? Dekuji a mejte se hezky.
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:08)
Ministerstvo školství musí nyní posoudit návrh České školní inspekce na výmaz školy z rejstříku škol a rozhodnout, zda tento návrh akceptuje či nikoliv. Předjímat toto rozhodnotí nedokážu. Nicméně pokud by skutečně ke zrušení došlo, musí jak škola, tak příslušný krajský úřad (v tomto případě magistrát hl.m. Prahy) napomoci se zajištěním pokračování studia na jiné škole.
OTÁZKA (8.8.2008 12:13) jix
Myslite si, ze podobne podvody a uplatkareni jsou jen na soukromych skolach, nebo i na statnich? Diky za odpoved.
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:11)
Pokušení obejít pravidla si jistě nevybírá a vždy záleží na konkrétních lidech, zda mu podlehnou či nikoliv. Typ zřizovatele školy v tomto směru nehraje roli.
OTÁZKA (8.8.2008 12:18) Luboš Nový
Přeji hezký den. Jsem rád¨, že se konečně upozornilo na nešvary, který se na těchto školách dějou. Chtěl bych vědět, jestli by toto gymnázium, když bude zrušeno, bylo první, který zanikne kvůli podvodu. Stalo se už něco podobneho nekdy? Díky za odpověď.
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:13)
Česká školní inspekce dosud k podobnému kroku nepřistoupila. Z tohoto úhlu pohledu by to byl první případ.
OTÁZKA (8.8.2008 12:20) ladislav
Jak muzete vy nebo ministerstvo potrestat statni skolu a jak soukromou za to, co se stalo na gymnaziu pod vysehradem. Je v tom rozdil, jestli jde o soukromou nebo o¨statni skolu?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:18)
Česká školní inspekce (ČŠI) není primárně represívní institucí, proto nemáme k dispozici prakticky žádné nástroje k přímému trestání kohokoliv. Kromě toho při své činnosti zásadně nebereme ohled na typ zřizovatele. Obecně lze říci, že tam, kde není zřizovatel totožný s vedením školy, může zřizovatel činit personální opatření (např. odvolat ředitele).
OTÁZKA (7.8.2008 14:14) Petr
Když už Gymnázium ná problémy, jak to bude s tou maturitou získanou úplatky? Platí?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:24)
Při kontrole na gymnáziu Pod Vyšehradem jsme konstatovali řadu pochybení vůči právním předpisům, ale ty samy o sobě nezpochybňují platnost maturitní zkoušky a k takovému rozhodnutí ani nemáme kompetence.
OTÁZKA (7.8.2008 14:28) Bývalý
Zdá se mi, že ředitelové nadužívají možnost použití ředitelského volna - podle mého pozorování si skoro vždy jen prodlužují prázdniny, kterých je teď snad i bez toho dost
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:27)
Pravidla pro vyhlašování ředitelského volna jsou přesně stanovena ministerstvem školství a jejich porušení bychom nepochybně odhalili při naší kontrolní činnosti. Z jejích výsledků vyplývá, že Váš dojem nemohu potvrdit.
OTÁZKA (7.8.2008 15:28) Martin MELICHNA
pane Vacku, v r.1994 mě u státních zkoušek rekvalifikačního studia z německého jazyka zkoušela ze všeho pouze jediná examinátorka-p.t.Marta Š. Chyběla tedy celá komise, kterou MUSÍ tvořit zkoušející, přísedící a svědek. Státní zkoušku jsem - na základě rozhodnutí jediného člověka - neudělal. Když jsem chtěl vidět protokoly o těchto mých státních zkouškách, děkan PF v Hradci Králové, kde jsem SZZ konal, p.t.Vladimír Wolf to odmítl. Ptám se, zda mám nárok vidět protokoly o mých státních zkouškách a kde mohu tento nárok uplatňovat? Děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:29)
Kompetence ČŠI nezasahují do oblasti vysokého školství, doporučuji, abyste se se svým dotazem obrátil na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
OTÁZKA (7.8.2008 16:27) Kateřina Sedláčková
Jak je možné, že na místní základní škole již několik let učí pár pedagogů pod vlivem alkoholu a to s vědomím ředitele školy? Jak je možné sjednat nápravu?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:34)
Takový problém by měl především řešit zaměstnavatel těchto pedagogů, tedy v první řadě ředitel školy. Vyžadovat to po něm může např. školská rada, kde jsou i zástupci rodičů žáků. Pokud by se nezdařilo touto cestou zjednat nápravu, obraťte se na zřizovatele školy.
OTÁZKA (7.8.2008 17:04) tichá voda
Učím na nejmenované střední škole. Jsem koordinátor, který má na starosti tvorbu školního vzdělávacího programu. Část vedení včetně ředitele je proto, abychom to co nejdříve někde opsali a byl klid. Já se proti tomu bouřím, většině kolegů je to ale dost jedno. Jak bude inspekce posuzovat opsání ŠVP? Vidím tu v budoucnu jako velký problém a skandál s tím, jak budou jednotlivé ZŠ a SŠ žalovat jiné, které jim opsali část nebo celý jejich vzdělávací program. A podle mě by na to měli svaté právo. Pokud chceme po studentech originalitu a ne plagiátství, měli bychom i za takovéhle chování nést veškeré důsledky.
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:41)
Školní vzdělávací program si škola tvoří sama proto, aby co nejlépe zohlednil konkrétní podmínky, ve který právě ta škola působí. Proto "opisování" ŠVP je v principu prti smyslu tohoto nástroje a nic dobrého nemůže škole přinést. Naši inspektoři nebudou pátrat po tom, zda jste ŠVP opsali, ale určitě poznají, že deklarujete něco, co nemůžete v plné míře uskutečnit ve vaší pedagogické praxi.
OTÁZKA (8.8.2008 8:08) Vladimír, učitel
Dobrý den, chtěl bych se zeptat - jak je možné, že někteří inspektoři kritizují výuku nebo hodinu, ale když jsou dotázáni, jak to či ono udělat správně, tak jen odpoví "nejsme poradní orgán". Mé osobní zkušenosti s inspekcí byly v pořádku (před 2 měs.), ale jazykáři před cca rokem se setkali právě s touto odpovědí! To považuji za nepřijatelné. Jaké má inspekce po prvním roce zavedení ŠVP zkušenosti? Je znát rozdíl v pojetí výuky? Já osobně si to nemyslím, ale co vy?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:49)
ČŠI už z povahy své existence není tvůrcem výukových metodik, na druhou stranu onu lakonickou odpověď, kterou citujete, by neměli naši inspektoři používat a velmi důsledně je k tomu nabádáme. Všichni jsou zkušení pedagogové s mnohaletou učitelskou praxí a jejich úkolem není jen hodnotit, ale i orientovat školy ke zkvalitnění jejich pedagogické činnosti. Na hodnocení zavedení ŠVP je ještě brzy, sám jistě víte, že pedagogická práce přináši většinou své skutečné výsledky až s určitým časovým odstupem. Nicméně už teď můžeme říci, že s tvorbou ŠVP se drtivá většina škol vyrovnala se ctí a zaslouží za to uznání.
OTÁZKA (8.8.2008 14:46) Jitka
Dobrý den, můžete říci, jaké postihy běžně ispekce ukládá? Například návrhy na propuštění profesorů, pokuty, nebo jako v případě gymnázia pod Vyšehradem návrhy na vyškrtnutí celé školy? Kolik bylo například vážných prohřešků v minulém roce?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:55)
Česká školní inspekce v současné své podobě není represivní instituce, naším úkolem není trestat a ani k tomu nemáme prakticky žádné nástroje. Návrh na výmaz ze školského rejstříku je prakticky jediný a zcela mimořádný nástroj, který můžeme použít.
OTÁZKA (8.8.2008 14:50) Libor Mráz
Čím se školy nebo učitelé nejčastěji proviňují?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 14:59)
Jak už jsem napsal v předchozí odpovědi, naše činnost nesměřuje k hledání viníků a provinění. Naším hlavním úkolem je poskytovat školám zpětnou hodnotící vazbu tak, aby mohly zkvalitňovat svoji pedagogickou činnost, a upozorňovat je na rizika v jejich stávající činnosti.
OTÁZKA (8.8.2008 9:47) Linda, matka
Náš syn půjde za 3 týdny do 1. třídy. Pochopitelně pro něj chceme to nejlepší vzdělání a jsme ochotni za něj také platit. Máme oba vyšší vzdělání a tak bychom rádi, aby i náš syn dosáhl akademického titulu, ale rozhodně nebudeme tlačit na pilu, pokud se ukáže, že dítě prostě není studijní typ. Jakou hodnotu má ovšem maturita, pokud si ji synáček-fracek vlivného tatíka může prostě koupit? Je to fér vůči ostatním, kteří se na ni poctivě připravili? Proč nemáte nástroj na odebrání takto podvodně získané maturity? Nedejbože, že toho hocha tatík protlačí i medicínou!! Představte si, že na něm bude záviset třeba život vašich blízkých!!! Chápete, co je vaše odpovědnost???
ODPOVĚĎ (8.8.2008 15:01)
Zcela souhlasím s vaším názorem, ale nástroje a kompetence si nestanovujeme sami, jsou nám stanoveny školským zákonem a za jeho obsah samozřejmě nese odpovědnost zákonodárce.
OTÁZKA (8.8.2008 9:59) Saša
Pamatuji si, jak na gymnáziu ocenili ( školní inspektoři) nejlepším učitelem jednu matikářku, která byla všeobecně ne moc oblíbená, ani toho moc nenaučila, ve třídě nikdo nedával pozor...atd. Ale před inspektory sehrála krásné divadýlko, chodila od stolu ke stolu, ptala se, kdo čemu přesně nerozumí a hned vysvětlovala, používala výrazy jako " teď si vemte barvičky děti" no děsné, ale oni na to skočili :-) bylo to celé k smíchu a do teď školním inspektorům nevěřím :-) No, a otázka tedy asi je, proč se o to inspektoři vlastně snaží, po asi týdnu hodnotit nejlepšího učitele?
ODPOVĚĎ (8.8.2008 15:06)
Váš příběh nepochybně už má "svá léta". A od té doby se mnohé změnilo a změnila se i školní inspekce. V současné době jednotlivé učitele v žádném případě nehodnotíme, naše hodnocení se vztahuje ke škole jako celku. A "potěmkiniády" docela spolehlivě poznáme.