Ptejte se nového ministra dopravy Zdeňka Žáka

Ministerstvo dopravy povede bývalý generální inspektor Českých drah Zdeněk Žák  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

UKONČENO

Rezort dopravy se jeví jako jeden z mála, který není příliš zatížený problémy. Jenže to platí jen na první pohled. Na nástupce Zbyňka Stanjury (ODS) čeká například vyřešení povodňových škod, nebo problematická oprava dálniční tepny D1. Zdeněk Žák - nový ministr dopravy, odpovídal na otázky čtenářů serveru Lidovky.cz.

položených otázek: 36 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (10.7.2013 20:11) Marta Vůjtková-Štýrská
Zdenku, gratuluji a přeji mnoho úspěchů a štěstí na kolegy. S pozdravem Tvá spolužačka z gymnázia.
zdeněk žák: (11.7.2013 11:01)
Dobrý den přeji všem čtenářům webu Lidovky.cz,kterým není lhostejné dění v tomto státě a dopravě. Zdravím i Tebe Marto ;-) Rád bych Tě viděl, do Těšína jezdím pravidelně jako člen správní rady Nadačního fondu Gymnázia v Českém Těšíně. Děkuji za gratulaci.
OTÁZKA (10.7.2013 22:07) Karel
Dobrý den, již delší dobu se řeší propojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla "rychlodráhou" nebo spíše expresními vlaky. Jakou preferujete variantu spojení z centra Prahy, přes Buštěhradskou radiálu či spíše pražský Semmering? V současné době je Praha (HMP) pozadu za jinými evropskými městy co se týká městské elektromobility(elektrobusy, elektrokola, elektromobily). Němělo by se tomuto tématu více věnovat jak MD tak i HMP? Lze na elektromobilitu v HMP čerpat dotace z EU a v jakém finančním rozsahu? S tím samozřejmě souvisí ochrana životního prostředí, která je v současné době stále horší a elektromobilita může být jen jeden ze střípků do mozaiky, jak situaci v HMP zlepšit. A nejenom v HMP.
zdeněk žák: (11.7.2013 11:13)
Milý Karle, děkuji Vám za otázku. Budování spojení Prahy s letištěm je typickou ukázkou dlouhodobé neschopnosti státu a města vyřešit věc důležitou pro občany. Dvě desítky let jsme ztratili prosazováním megalomanské stavby, která za 40 mld. korun měla cestujícím přinést jen o cca 4 minuty kratší jízdní dobu, než podstatně levnejší varianty, které již dávno mohly být hotovy. Nezlobtě se na mě, věc která jezdí 80 km/h není rychlodráhou. Máme řešení, které nikomu nebere jeho variantu a jeho plány, a přesto umožňuje začít ve velmi krátké době jezdit až na Letiště. V nejbližší době nabídneme Praze řešení, které díky změně etapizace umožní dostat se vlakem na letiště spojením, které po případném dobudování pražské části "rychlodráhy" bude využíváno k jízdě vlaků do Kladna (neznamená tedy žádné zbytečně vynaložené náklady). Elektromobilitu já osobně považuji za budoucnost nejen dopravy, ale i dalších oborů, jako je stabilita sítí (Smartgrids) a inteligentní řešení pro města (Smartcities).
OTÁZKA (10.7.2013 22:10) Honza
Dobrý den, pane ministře. Ve kterém roce bude dokončena R35 z Opatovic do Mohelnice a ve kterém měsíci bude na I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi zvýšena rychlost na 110 km/h. Mimochodem údajně je "komplikací", že vede přes dva kraje. Přijde Vám to jako argument?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:20)
Dobrý den, Honzo, děkuji za nahrávku. ČR má již více než 20 let jedinou opravdu nezbytnou prioritu ve výstavbě dopravní infrastruktury limitující funkčnost celého dopravního systému našeho státu. To je právě paralelní spojení k dálnici D1. Uvažujete velmi moudře. Považuji za velké neštěstí, že přes stovky miliard korun proinvestovaných v dopravní infrastruktuře, nebyla dosud dobudováno tato nejdůležitější priorita. Budu se snažit ze všech sil zajistit, abychom to napravili. Mrzí mě, že hradecký kraj nenašel odvahu k řešení, které já osobně považuji za velmi rozumné. Jsem přesvědčen, že všude, kde to je jen trochu možné, bychom měli umožnit řidičům jezdit optimální rychlostí. Pilotní projekt budeme muset vyzkoušet jinde.
OTÁZKA (11.7.2013 9:45) Oušťák
Vážený pane ministře, Jsme občanem Ústí nad Orlicí a ustavičně sleduji situaci kolem přestavby nádraží v Ústí nad Orlicí. Dovolte mi prosím položit Vám jednu otázku, kterou zajisté zodpovíte. SŽDC buduje novou výpravní budovu 30 m vzdálenou od stávající, historické z roku 1874. Co si o tom myslíte?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:21)
Že je to pitomost.
OTÁZKA (11.7.2013 8:27) Existuje
Uvažujete o sloučení Drážního úřadu a Drážní inspekce?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:23)
Nesnaším polovičatá řešení. Buď můžeme mít jednotlivé samostatné úřady a nebo musíme vytvořit jeden superúřad, ve kterém bude všechno. Tj. i agenda silniční, drážní, vodní a letecké dopravy.
OTÁZKA (11.7.2013 10:59) Karel
Jaké máte plány s Českými drahami? Budete prověřovat jejich hospodaření?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:31)
První věc, kterou udělám je, že se budu velmi důrazně tázat zástupců státu v Dozorčí radě ČD v jaké je tato největší dopravní firma v kondici. Některé signály jsou znepokojivé (já sám si například nedokážu vysvětlit, jak je možné, že Cargo mívalo cca zisk 2 mld. korun a dnes je ve dvoumiliardové ztrátě, přičemž po kolejích se vozí přibližně stále stejné množství zboží). Na druhé straně se český stát chová k ČD chová velmi štědře, takže nějaké výsledky by měly býti vidět. Zároveň tím odpovídám na otázku čtenáře Petra. Rozhodně nehodlám začínat personálními změnami. Chci mít nejprve přesné informace, pak z nich vyvodím závěry.
OTÁZKA (10.7.2013 20:09) Lada
Dočkáme se čistějších vlaku na ČD? Tetka jsou hodně vlaku špinavé a mívají velký zpozdění!!!
zdeněk žák: (11.7.2013 11:36)
Tady bych se ČD zastal, obzvláště pokud jde o čistotu vlaků, se v posledních letech situace zlepšila. A doufám, že tento trend bude pokračovat. Co se týče zpoždění, možná byste se divili, ale není to tak hrozné... Problém je v jiné věci - u mnoha vlaků si ČD do jízdního řádu daly tzv. "vaty" (prodloužili jízdní doby). A my je budeme tlačit do toho, aby jízdní doby zkrátili a přesto jezdili včas.
OTÁZKA (10.7.2013 20:56) Karel
Dobrý den, jak se díváte na nákup dalších 8 RailJetů ČD, které by měly jezdit do Bratislavy a Budapešti?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:38)
Karle, nejde jen o to mít co nejvíce moderních vlaků, tomu samozřejmě fandím. Musíme mít jistotu, že jde o rozumnou investici, která se provozem zaplatí a nepotopí ČD ekonomicky. Určitě bychom nechtěli, aby ČD dopadly jako Sazka.
OTÁZKA (11.7.2013 11:14) Prokop Buben
Chystáte velké personální výměny? Jaké lidi si s sebou vezmete a proč? Někde jste říkal, že vyhodíte trafikanty - jak takového trafikanta na první pohled poznáte? Díky.
zdeněk žák: (11.7.2013 11:42)
Jak ho poznám? Jednoduše! Mám ve zvyku lidi ve svém týmu motivovat k maximálním výkonům a možná že mí předchůdci budou překvapeni, kolik toho stávající lidé na ministerstvu dokáží. Veřte tomu, že v takovéto atmosféře obvykle lidi, kteří svůj post vnímají jako trafiku, vyhovazovat nemusíte. Buď začnou pracovat nebo odcházejí sami.
OTÁZKA (11.7.2013 11:20) Milan
Dobrý den, nakolik budete měnit složení nejvyšších úředníku na rezortu?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:43)
Viz předchozí, zodpovězeno.
OTÁZKA (11.7.2013 11:29) Kraje vs MD
Dobrý den, přijde Vám systémově správné, že Os a Sp vlaky objednávají kraje? Myslím si, že pokud má být zachována síťová služba železnice, pak by vše mělo objednávat MD, aby nám vlaky nekončily na hranicích kraje....
zdeněk žák: (11.7.2013 11:45)
Jenže on se náš stát rozhodl, že to bude dělat právě takto. A kdybychom se chtěli vrátit k původnímu stavu, museli bychom celý systém změnit a začít od začátku. A to nejen na železnici, ale museli bychom vzít velkou kompetencí a peněz krajům. A to se obávám, že není v dnešní době reálné.
OTÁZKA (11.7.2013 11:33) Čtenář
Hezký den pane ministře, neměl byste udělat jediný myslitelný korektní krok a okamžitě resignovat, stejně, jako celá Vaše "vláda"?
zdeněk žák: (11.7.2013 11:46)
Neměl. Já těch myslitelných kroků vidím podstatně více :-)
OTÁZKA (11.7.2013 11:05) Tomáš Havlík
Pane ministře, co vám tak vadí na rekostrukci dálnice D1? Přeji hodně úspěchů v nové funkci. Tomáš
zdeněk žák: (11.7.2013 11:52)
Děkuji za přání, Tomáši. Mně nevadí ani tak samotná modernizace dálnice D1. Před chvílí jsem psal o chybějícím paralelním spojení k D1. Narušení provozu na klíčové dopravní tepně státu může mít dalekosáhlé následky pro národní hospodářství. Nemusí to být přímo kolaps v dopravě, co odradí logistiky velkých firem, ale už potenciální riziko. Navíc modernizace vrací kondici D1 do normovaného stavu (což je dobře), ale nepřináší řidičům za jejich útrapy během stavby nic nového (více pruhů).
OTÁZKA (11.7.2013 11:43) Hynek Fajmon
Zdravím Zdeňku z Bruselu a gratuluji ke jmenování do funkce ministra dopravy, mám dotaz týkající se výstavby nového úseku železnice v úseku mezi Milovicemi a Všejany ve Středočeském kraji. Je to 8km trati, která nyní chybí a po jejím postavení by vzniklo dobré železniční spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Je to reálné? Města i kraj si to přejí a mají to v územních plánech. Díky za odpověď. HF
zdeněk žák: (11.7.2013 11:58)
Milý Hynku, děkuji za přání. To, o čem píšeš, je jedna z věcí, která české infrastruktuře kriticky chybí a my se na ní určitě zaměříme. Jde o aktivování mhohdy gigantických staveb z minulosti. Dnes se musíme zaměřit na jejich doplnění množstvím objemově sice malých, ale velké efekty přinášejících investi. Jde i o Tebou zmiňovanou trať, která se může stát významným prvkem nejen v pražské regionální dopravě. A to už vůbec nehovořím o samostném potenciálu Milovic, jejichž letiště má nejideálnější klimatické podmínky pro provoz letiště a mohlo by se mohlo stát vhodným doplňkem pražského letiště. PS: Rád bych Tě brzy viděl.
OTÁZKA (11.7.2013 8:52) Jan Straka
Dobrý den, není vhodnější místo nejlevnějších staveb stavět stavby efektivní? Tzv. levnost je nesmyslné kritérium, v drtivé většině si nekoupíte nejlevněší výrobek, protože vám nic nevydrží a u stavby je třeba dlouhá životnost. K vašemu názoru, že projektanti předražují stavby lze dodat to, že pak to s nimi ruku v ruce dělá objednatel projektu- tedy stavebník. Je to klišé o prodražujících projektantech a vy je jen opakujete- skoro to již hraničí s pomluvou profesní skupiny. Zakopaný pes je u investora, který platí projektanta- tím je dána i "silová rovnováha" jejich vztahu. Děkuji Straka
zdeněk žák: (11.7.2013 12:09)
Pozor! Vždyť o tom já právě hovořím. Projektanti, stejně jako stavitelé, jsou v tomto případě stejnou obětí jako občan, který platí nejdražší dopravní stavby na světě. Nejde o to stavět nejlevnější stavby, stejně tak jako není řešením podrážet cenu velkorysých projektů a nechat krvácet stavební firmy. To, co navrhuji já, dělá celý civilizovaný svět. Chci aby všichni, kdo se podílejí na realizaci staveb od přípravy až po kolaudaci, vydělávali ještě více než dnes. Ať ale vydělávají na tom, že najdou takové řešení, které bude kvalitní na straně jedné a přinese pro daňového poplatníka co největší užitek za co nejnižší cenu. A tady se dostáváme k opravdové podstatě věci. Pokud se stavitelům, ale stejně tak např. i řidičům či podnikatelům vyplatí chovat se prospěšně, bude se nám všem žít lépe a nebudeme potřebovat velkou část z mnoha příkazů a zákazů, kterými je tento stát zamořen až po střechu.
přeposlat e-mailem