Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ptejte se sdružení CZECHDESIGN

Sdružení CzechDesign

UKONČENO

Nezisková organizace se už devět let stará o propagaci a podporu kvalitního českého designu, věnuje se studentům, do ČR vozí zahraniční hosty a od roku 2010 provozuje i galerii CZD. Kdo tvoří jádra CzechDesign? Co si myslí o nastupující generaci designérů? A jaké budou další workshopy? Odpovídala Jana Vinšová.

položených otázek: 27 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (30.5.2012 15:06) Dalibor Hála
Podle fotografie u Vás v CzechDesignu je mnoho mladých a nadějných duší. Odkud je berete? Ze škol humanitně či ekonomicky zaměřených? Díky za odpověď
ODPOVĚĎ (30.5.2012 17:06)
A to na fotce nejsme všichni, v CZECHDESIGN pracuje celkem 40 lidí, drtivá většina dobrovolníci. Od minulého roku, kdy jsme otevřeli vlastní galerii ve Vojtěšské ulici v Praze, což je v podstatě jediná nezávislá půda českého mladého designu, se k nám hlásí stále více zájemců, kteří se chtějí také zapojit. Jsou to převážně studenti VŠUP, arts managementu, dějin umění a další.
OTÁZKA (29.5.2012 16:26) Jana
Dobrý den, kolik lidí je zapotřebí k fungování takové organizace? Zůstalo nějaké pevné jádro od začátku, nebo se to postupně vše mění? Díky
ODPOVĚĎ (30.5.2012 17:15)
CZECHDESIGN je občanské sdružení, na začátku byli tři zakladatelé, kteří měli touhou informovat o designu, založili první portál u nás, který se tomuto oboru věnoval. Cíl se postupně proměňuje, aktivity přibývají, přibylo tedy i členů. Základ tvoří 3 lidé, kteří se práci pro CZECHDESIGN věnují nastálo, o zbytek práce se dělí dobrovolníci. CZECHDESIGN vede Jana Vinšová, která je jeho členem od roku 2005. Veronika Loušová, která CZECHDESIGN v roce 2003 založila, stále spolupracuje na mnoha projektech.
OTÁZKA (30.5.2012 14:50) H.P.
Dobrý den, já bych chtěl jen poděkovat za skvěle odvedenou práci, organizaci workshopů a výstav a popřát Vám mnoho štěstí i do budoucnosti.
ODPOVĚĎ (30.5.2012 17:21)
Děkujeme, vždy nás potěší, když potkáváme lidi, kteří naše aktivity sledují.
OTÁZKA (29.5.2012 16:27) Anonym
Zdravím, slyšel jsem o přednášce equal designu, ale moc jsem tomu nerozuměl, mohli byste to osvětlit? jestli jse srávě pochopil, jedná se o desig pro postižené..?Díky Honza
ODPOVĚĎ (30.5.2012 17:58)
Naším cílem je také trochu napravovat reputaci tohoto oboru, aby nebyl chápán jen jako luxus, který patří především na stránky časopisů. Universal design, design for all, nebo jak jsme si tuto cestu uvažování nazvali my – „equal design“, je takový proces navrhování, který zohledňuje potřeby co nejširší skupiny lidí bez ohledu na jejich věk, fyzické proporce, schopnosti či omezení. Handicapovaní do tohoto spektra samozřejmě patří, ale nejde jen o ně. Designér, architekt, ale i výrobce musí vnímat svoji zodpovědnost a myslet na to, že taková omezení mohou přijít i s přibývajícím věkem, může to být také těžký nákup, kočárek, vyvrknutí kotník. Pak naopak špatná klika, obal, který lze jen těžce otevřít, prostředek městské hromadné dopravy nebo samotné prostředí města může klást překážky nebo omezení. Workshop u nás vedla teoretička Päivi Tahkokallio z Finka, kde se takto uvažuje na uměleckoprůmyslových školách naprosto běžně.
OTÁZKA (29.5.2012 16:52) Dana
Dobrý den, byla jsem na vánočním Unosto workshopu, který byl báječný, na jaké workshopy se můžeme těšit přes léto?Díky D
ODPOVĚĎ (30.5.2012 18:10)
Právě doběhl celoroční program workshopů, který jsme mohli uspořádat díky programu Mládež v akci, jehož byl třeba workshop s UNOSTO také součástí. Vedle toho jsme ještě připravovali workshop s papírnictvím Papelote, zmíněný Equal design workshop nebo Mladý obal workshop, workshopy byly jak pro veřejnost, děti nebo pro designéry. Konečně máme celoroční výstavní program, jehož součástí budou i workshopy připravované se studenty zapojených uměleckoprůmyslových škol. V létě se můžete těšit například na trička s módními návráři.
OTÁZKA (30.5.2012 7:47) Anonym
Dobrý den, za těch devět let, kam se posunul český design?
ODPOVĚĎ (30.5.2012 18:35)
I když jich není moc, čím dál tím víc výrobních firem si uvědomuje, že design může dobře sloužit jako marketingový prostředek. Obrací se proto na designéry stále častěji. Konkurence je díky otevřenosti mezinárodního trhu čím dál dravější, není možné obstát proti levnější produkci, firmy si uvědomují, že je třeba zaujmout něčím navíc, něčím, co produktu dá přidanou hodnotu. Tímto prostředkem může být design. V tomto ohledu se situace proměňuje.
OTÁZKA (30.5.2012 7:49) Martin
Ahoj, jaký máte názor na soupeření vysokých uměleckých škol u nás? Furt se o tom šušká a je hodně slyšet o všup ale jiné školy nejsou téměř akceptovány.. Reaguji na výstavu percelánu ZČU, to je skvělé, že něco podobného vzniká.. Jak myslíte, že se dá vyrovnat rozdíl mezi školami ? I mezi lidmi, kteří jako jedinou akceptují VŠUP...
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:03)
To je dobrá otázka, děje se to ve všech oborech, v kultuře tím spíš: scéna každého oboru je vytvářena v hlavních městech. Designérská scéna je pragocentrická velmi. Je to malý rybník, všichni se znají. Když se povede něco v jiném městě, je těžší o tom dát vědět. I my se věnujeme hlavně té pražské scéně. Výstava porcelánu ZČU v Plzni je první z celého programu, kdy chceme v naší malé galerii dát prostor mimopražským studentům. Projekt se jmenuje My v Praze. S každou školou pracujeme na jiném modelu: v Plzni jsme vybrali keramiku porcelán – práce z tohoto ateliéru. Je to mladý ateliér, ale věci dělají kvalitní. Současně také připravujeme projekt s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně – fakultou multimediálních komunikací. Uměleckoprůmyslové školy obecně se vždy chlubí, že ateliéry spolupracují. Není to úplně pravda, většinou to probíhá jen díky tomu, že se studenti znají a dělají na konkrétních vlastních projektech. My jsme se s UTB domluvili, že v rámci klauzurních prací uspořádáme projekt napříč ateliéry. Přijeli jsme tam a studentům několika ateliérů jsme simulovali reálné prostředí při zakládání módní značky. Výstup bude u nás prezentován v červenci. Spolupracovat chceme také se školou v Ústí nad Labem. Praha studentům vedle veškeré dostupnosti poskytuje také sebevědomí, které by naopak potřebovali i ti mimopražští.
OTÁZKA (30.5.2012 7:50) Anonym
Zdravím, viděla jsem, že na webu inzerujete i nabídky míst pro designéry - je nějaká reálná šance, že po dokončení školy člověk začne pracovat u nějaké firmy jako dsignér? zdá se mi, že v ČR je jediná cesta vlastní studio...Díky Lenka Hornová
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:07)
Myslíme, že nejdůležitější je začít se rozhlížet a získávat kontakty už při studiu. Všichni na to hřeší, pak jako absolventi chodí i za námi a trochu zmatení rozmýšlí co dál. Myslíme, že příležitosti spojit se s firmou u nás jsou.
OTÁZKA (30.5.2012 7:51) Tereza
Jaké výstavy plánujete v Galerii a na jakou se vy osobně těšíte nejvíce? T
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:20)
Výstavy u nás budou letos hodně zaměřeny na prezentaci uměleckoprůmyslových škol, jednak na jejich současné aktéry, ale i na historii. Výstava Uměleckoprůmyslové školy za továrním komínem se bude věnovat právě těm institucím, které v minulosti vznikaly z iniciativ výrobních podniků, na tu se těšíme obzvlášť. Nezapomene ani na grafický design.
OTÁZKA (30.5.2012 7:52) Tonda Poliský
Ahoj, co myslíte že v českém designové prostředí nejvíce chybí?
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:39)
Pochopení oboru a odborná kritika. Nadužíváním resp. zneužívání termínu design, designový jako označení všeho jiného, nového, často předraženého a podivného proměňuje význam nebo podstatu oboru v očích té nejširší veřejnosti. Televizní pořady typu Jak se staví sen tomu mnoho nepomáhají. Děje se to ale jistě i v jiných zemích.
OTÁZKA (30.5.2012 7:54) Anonym
Ahoj, co se Czechdesign v poslední době nejvíce povedlo? Díky Šárka M.
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:45)
CZECHDESIGNu se sedm let věnovali tři lidé. Za poslední dva roky jich víc než 30 přibylo, máme vlastní galerii, získali jsme několik grantů a čím dál lepší ohlasy veřejnosti na naše projekty. Přibylo také firem, které se na nás obrací pro radu, jak se začít designu věnovat.
OTÁZKA (30.5.2012 7:54) Marika S.
Ahoj, zbývá vám kromě Czechdesignu čas na jiné koníčky, nebo jste "nuceni" žít designem?: )
ODPOVĚĎ (30.5.2012 19:51)
Prostor našeho občanského sdružení je dobře přístupný, v létě máme pořád otevřeno do ulice, všichni tu vaříme – docela nám to jde. Tak jsme se rozhodli, že na obědy začneme zvát hosty z dalších oborů, které máme rádi. Chodí sem i herci, spisovatelé, hudebníci, lidé, kteří zastupují zajímavé projekty. Tak jsme si z práce udělali koníček.
OTÁZKA (30.5.2012 7:57) JP
Co si představujete pod pojem design? Děsí mě skutečnost, že v ČR jde hlavně o snobskou předraženou záležitost, na kterou většina normálně pracujících lidí nemá, jde možná spíš až o nějaký limitovaný art design, ale v každém případě velmi nedostupný. Jaký máte názor na tuto problematiku a co s tím?
ODPOVĚĎ (30.5.2012 20:12)
Design chápeme jako scénu. Jsou to novináři, kteří o oboru informují, jsou to designéři, kteří se touží stát ikonami, jsou to firmy, které chtějí prodávat. Je to jako kolotoč. Novináři se věnují těm exklusivnějším kouskům, protože mají za to, že čtenáři nebo veřejnost chce vnímat design jako nedostižný luxus. Designéři, aby se o nich vědělo a psalo musí dělat právě takové kousky. Design se může stát přístupnější, když se napraví jeho vnímání v očích široké veřejnosti. Stane se dostupnějším, když se mu bude věnovat víc firem. Je těžké z toho kolotoče vystoupit, ale i my se o to snažíme ze všech sil.
OTÁZKA (30.5.2012 7:58) Anonym
Produktoví designéři zuří, že namají s kým spolupracovat, že výrobci a firmy prostě nejsou - je to pravda?
ODPOVĚĎ (30.5.2012 20:14)
Jsou, není jich mnoho, těch co o spolupráci s designéry stojí. Mnohem víc je těch, kteří design nezapojují.
OTÁZKA (30.5.2012 8:00) Jana Mirsová
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se nějak dostáváte do zahraničí a jak si tam stojí český design? Díky za odpověď, Jana M
ODPOVĚĎ (30.5.2012 20:28)
Do zahraničí jezdíme pravidelně dělat reportáže, sbírat inspirace. Díky tradici české sklářské a porcelánové tvorby má český design značné jméno. Český design má světu co ukázat, ale trochu neví jak a kde. Na světových přehlídkách v Miláně, Londýně, Japonsku je neuvěřitelně těžké zaujmout, strhnout pozornost diváků. Ve srovnání s ostatním zeměmi bychom se v této oblasti měli víc snažit.