Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Ohrozí stávka cestování? Pilot ČSA právě odpovídá na vaše dotazy

Viceprezident pro Letový provoz ČSA Marek Týbl.

UKONČENO

Ve středu vypukla masivní vlna propouštění pilotů ČSA. Odhaduje se, že o místo přijde až 100 lidí. Kvůli tomu hodlají letci od pondělí stávkovat nezvyklou formou, budou důsledně dodržovat zákoník práce a všechny předpisy. To může výrazně zkomplikovat dopravu, letadla mohou nabírat zpoždění nebo vůbec nevystartují. Jak bude stávka probíhat? Mají se cestující obávat zpoždění? Neohrozí snižování stavů bezpečnost létání? Viceprezident pro Letový provoz ČSA kapitán Marek Týbl odpovídal na vaše dotazy.

položených otázek: 30 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (29.7.2011 11:43) Ondřej M.
Dobrý den, zajímalo by mě, zda jsou piloti ČSA v otázce řešení současné situace ve shodě s postojem odborářů, případně jaké procento pilotů se staví na stranu managementu a jaké na stranu odborů. Není postoj odborů ČSA kontraproduktivní a nefér pokud nezastává stanovisko drtivé většiny pilotů ČSA? děkuji za Váš čas a odpověď ...
ODPOVĚĎ (29.7.2011 13:56)
Ondro, ze schůzek se zaměstnanci mám velmi pozitivní dojem a myslím si, že většina pilotů uvažuje racionálně. Přesné procento podpory této akce neznám.
OTÁZKA (29.7.2011 11:47) michal
Dobry den, Neni mi uplne jasna jedna vec...CSA se systematicky nedari najit optimalni model fungovani, aby byl ziskovz. V soucasnosti to neni jiz pouze o krizi, ta pomalu odezniva...v cem spociva jadro problemu? Jak byste vy definoval hlavni soucasne problemy, resp. hrozby CSA? Dekuji
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:02)
Dobrý den, Michale, svou odpověď na nezvratné změny v letectkém odvětví v současné době hledají všechny společnosti v Evropě i na západní straně Atlantiku. Dovolím si tedy obecně shrnout současné trendy v tomto odvětví: přebytek nabídky nad poptávku tlačí ceny letenek výrazně dolů, a proti tomu nezadržitelně roste cena leteckého paliva. Mění se i struktura cestujících, kdy na kontinentálních letech ubývá cestujcích v byznys třídě. To vše a řada dalších faktorů činí z letecké dopravy jedno z nejkonkurenčnějších a nejnáročněnjších odvětví.
OTÁZKA (29.7.2011 11:50) karel
Jak tezke bylo pro Vas osobne prijmout post v managementu firmy. Jiz tehdy jste musel tusit, ze se drive ci pozdeji odborari proti Vam obrati...a mimochodem, jste vy sam clenem CZALPA? Podporoval jste jako pilot nekdy v minulosti nektere z protestnich akci CZALPA? Preji vam hezky den
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:15)
Dobrý den Karle, členem CZALPA jsem. Kromě zastupování zaměstnanců se tato profesní organizace zabývá i odbornými problémy a také pomáhá kolegům, kteří se z různých důvodů ocitnou ve složité situaci. Nabídku stát se součástí vrcholového vedení jsem dlouho a pečlivě zvažoval. Rozhodující pro mě byl fakt, že budoucnost ČSA je pro mě velmi důležitá a v této pozici ji mohu přímo ovlivnit.
OTÁZKA (29.7.2011 11:51) Pavel Hroch
Prosím o informaci, jak vysoké je odstupné pro pilota ČSA v případě ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. Bude mi stačit počet nul před desetinnou čárkou. Otázka není položena z důvodu závisti, ale rád bych zjistil, zda má pilot pro propuštění existenční problémy a bude se strachovat že umře hlady.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:23)
Dobrý den, Pavle, ve vyspělých kulurách bývá pravidlem o takových věcech nemluvit a věřím, že pochopíte, že takový detail je interní záležitostí, kterou nezveřejňujeme. Odstupné slouží ve všech firmách k tomu, aby člověku umožnilo najít další uplatnění. Dobu takového hledání se navíc snažíme zkrátit tím, že již řadu měsíců našim pilotům zprostředkováváme aktuální nabídku práce
OTÁZKA (29.7.2011 11:53) jirka
Media popisuji situaci v CSA ruznorode. Ze zprav Lidovek spise vyplzva, ze postoj odboru je nepatricny a ze management nemuze ustupovat...MF Dnes se zase obvykle stavi na stranu zamestnancu a upozornuje na neefektivnosti managementu...Ovlivnuji tyto zpravy nejak radove zamestnance? Jak na ne pohlizite Vy?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:28)
Jirko, jakožto člen vrcholového vedení firmy plně respektuji poslání novinářů nezávisle na tom, pro jaké médium pracují. Velice si vážím těch, kteří své zprávy zakládají na čirých a ověřených faktech.
OTÁZKA (29.7.2011 11:55) Martin Hrdinka
Právě jsem se v LN dočetl, že ÚCL považuje dobu na předletovou přípravu pilotů za dostatečnou. Co vůbec musí pilot za hodinu stihnout v rámci této přípravy?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:34)
Dobrý den, Martine, kdybyste byl pilotem, v rámci předletové přípravy byste se musel seznámit s aktuální a předpovídanou meteorlogickou situací, s tratí, kterou se chystáte letět a s provozuschopností letišť, které leží na této trase. Tyto informace jsou shrnuty do formátu, kdy se v nich dá dobře a rychle zorientovat. Na základě výše uvedeného byste se rozhodl, kolik paliva si vezmete nad rámec toho, co pro Vás spočítali dispečeři. Poté byste se pozdravil s palubním personálem a nechal se odvézt k letadlu. Buď Vy, nebo kolega byste provedl prohlídku letadla a ten druhý by zatím nachystal kabinu. Objednal byste si kávu a vzhůru do oblak.
OTÁZKA (29.7.2011 12:00) Anonym
jakým způsobem probíhá vyhlašování protestních akcí CZALPA? Probíhá napřed nějaké kvazi referendum mezi piloty, nebo CZALPA vyhlašuje protestní akce dle svého uvážení a další piloti se buď připojí nebo ne?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:37)
Na tuto otázku nyní nedokážu odpovědět. Bývalo dobrým zvykem, že na důležitých krocích se musela shodnout většina členské základny.
OTÁZKA (29.7.2011 12:09) Anonym
jake profesni uplatneni budou mit propusteni piloti? Jakz je soucasny stav na trhu pilotu?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:38)
Poptávka po zkušených pilotech nyní je, bohužel však téměř výhradně v daleké Asii.
OTÁZKA (29.7.2011 12:10) ON
Někde jsem se dočetl, že létate na letadlech ATR...těch se ale prý chtějí ČSA zbavovat. Nebojíte se o práci i Vy?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:39)
O práci se nebojím a o budoucnosti ATR ČSA nerozhodly.
OTÁZKA (29.7.2011 12:11) Jaromír Kratochvíl
Vážený pane kapitáne, včera, 28.07.tomu bylo 35 let, co jsem přežil havárii letadla IL 18 v Bratislavě. Ze 69 pasažerů, včetně posádky, jsme se zachránili 3. Do dnešního dne bez jakéhokoli zájmu ČSA, obtížně žiji i s rodinou. Myslíte si, že v dnešní době jsou piloti lépe cvičeni a mají větší odpovědnost? Sám jsem na letadla vůbec nezanevřel, ale myslím si, že od této doby piloti ČSA vykazují daleko excelentnější výkony, než tomu bylo za kpt. Rosy. Chce to poděkování. Do letadla jsem sám ani nikdo s rodiny již nenastoupil.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:47)
Vážený pane Kratochvíle, dovolte mi poděkovat za Vaše slova. Mohu potvrdit, že letecká doprava udělala obrovský skok dopředu, zejména pokud se týká bezpečnosti. Jsem rád, že jste na letadla nezanevřel a velice rád se s Vámi osobně setkám, pokud o to projevíte zájem.
OTÁZKA (29.7.2011 12:14) Anonym
Jako pilot a zároveň manažer aerolinek jste ve schizofrení pozici. Jak se díváte na výši platů pilotů z pozice pilota, a jaký je pohled z pozice manažera? Není čas, aby platová bublina splaskla? Děkuji za odpověď
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:52)
Dobrý den, výše mzdových nákladů a efektivita plánování posádek jsou dvě spojené nádoby, které vnímá jak manažer, tak i řadový pilot. Vzhledem k tomu, že v roce 2009 došlo v ČSA k výraznému snížení platů, nelze hovořit o platové bublině. Je to však stále velmi populární mediální téma...
OTÁZKA (29.7.2011 12:20) Anonym
jak blizko jsou CSA konkursu, kterym v tydnu pohrozil ministr Kalousek? Je ekonomicka situace spolecnosti opravdu tak krehka, ze i kratsi protestni akce ji muze vazne ohrozit?
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:56)
Ministr Kalousek hovořil pokud vím pouze o tom, že společnost nesmí polevit v efektivním snižování nákladů tak, aby se vyhnula potížím. Nacházíme se nyní v druhé třetině restrukturalizačního období a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se nám jej nepodařilo naplnit. Nerozvážné kroky některých zaměstnanců by však úspešný trend mohly pokazit.
OTÁZKA (29.7.2011 12:24) honzy
duveryhodnost je klicovym prvkem pro kazdou aerolinku. K tomu je klicova komunikace se zakazniky. Vedeni CSA ale nyni musiintenzivne komunikovat i se zamestnanci...jak podle vas tyto cinnosti zvladate, co se vam dari lepe? Diky za odpoved
ODPOVĚĎ (29.7.2011 14:59)
Honzo, my se každopádně snažíme o obojí. O tom, že jdeme dobrým směrem, nás přesvědčuje rostoucí počet cestujících (navzdory tomu, že jsme snížili počet nabízených letů) a mám pocit, že i zaměstnanci čím dál více chápu další směřování ČSA.
OTÁZKA (29.7.2011 12:39) Ivana
Dobrý den, celkem je jasné, že si buď udržíte Vaše na české poměry velmi vysoké platy za cenu propouštění nebo personál zůstane v plném počtu, ale Vy budete muset s platem dolů. Možná i proto, že pro všechny práce na plný úvazek nebude. Co z toho si chcete vyvzdorovat? Není Vaše jednání dětinské? Za firmu nese zodpovědnost zaměstnavatel. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 15:00)
Dobrý den, Ivano, zcela s Vámi souhlasím, i když jste vlastně asi nehovořila směrem k mé osobě :-)
OTÁZKA (29.7.2011 12:52) Gaba
Já to prostě nechápu. Když stávkovali v hromadné dopravě, záviselo na nich tisíce lidí. Totéž teď, navíc všichni víme, že toho v ČSA máte dost. Jen chci, abyste věděl, že normální lidi to vidí, že takové protesty jsou nesmysl, jen nepřispívají do chatů a neškodí. Držím pěsti, ať to všechno zvládnete. ČSA si nezaslouží, aby se do nich jenom kopalo.
ODPOVĚĎ (29.7.2011 15:02)
Děkuji za podporu i zájem nejen Vám, ale i ostatním čtenářům. Doufám, že budete hojně využívat služeb ČSA, které, a to mohu slíbit, učiní vše pro to, abyste se na palubě cítili co nejlépe. Hezký víkend Marek Týbl