Králíkův seznam už se sice kvantitativně završil stovku kvalitních filmů, které si předsevzal dostat v rámci Projektu 100 do českých kin, měl pohromadě už při desátém ročníku. Přesto se v našich kinech ještě zdaleka neobjevily všechny skvosty světového filmu, které bychom měli znát.
Úsilí Jiřího Králíka a Asociace českých filmových klubů trvá dál, jen se nepatrně přesouvají akcenty: v kolekci deseti snímků letošní nabídky najdeme více novinek než v uplynulých letech a tentokrát také chybí domácí zástupce.
Projekt 100 nabízí: |
Třetí muž VB 1949 Režie: Carol Reed |
O zfilmování provokativní a stále aktuální knihy Mechanický pomeranč Anthonyho Burgesse se usilovalo už v šedesátých letech (partu násilníků měli hrát členové Rolling Stones), doba na něj ale ještě nebyla zralá. Projektu se mohl zhostit až Stanley Kubrick v polovině sedmdesátých let. Otázkou je, zda je dnes doba už dost zralá na film o absolutní ztrátě morálky.
Nepravý muž a Třetí muž
Z tvorby Alfreda Hitchcocka se do výběru dostal jeden z jeho zásadních titulů, špionážní thriller Na sever severozápadní linkou. Cary Grant vytvořil ve filmu s nepředvídatelnou zápletkou a velmi černým humorem typickou hitchcockovskou postavu „nepravého muže“, který musí prokazovat svou nevinu, aniž by spáchal zločin.
Nejstarším zástupcem je letos v Projektu 100 klasické dílo Carola Reeda Třetí muž z roku 1949, které Britové vyhodnotili jako svůj nejlepší film všech dob. Američana, který přijede navštívit do Vídně svého přítele a uvízne v síti intrik, hraje v pozoruhodném snímku Orson Welles.
O pestrost žánrového spektra kolekce se stará například western Sama Peckinpaha Pat Garret a Billy the Kid. Drsně lyrickou podívanou o krachu jednoho mužného přátelství, ale i o soumraku westernového žánru, obohatil svou hudbou i hereckou účastí Bob Dylan.
Francouzskou novou vlnu tentokrát reprezentuje snímek Agnes Vardové Cléo od 5 do 7. Zdánlivě dokumentární záznam devadesáti minut ze života slavné zpěvačky dnes můžeme vnímat i jako osobitý portrét Paříže a života v metropoli v neopakovatelné atmosféře 60. let. Vzácně osobní je snímek Andreje Tarkovského Zrcadlo. Režisér ho poskládal ze vzpomínek a útržků zachycených v paměti. Snímek, v němž muž středního věku bilancuje svůj život, označuje řada odborníků na Tarkovského dílo za jeho stěžejní film. Asijskou kinematografii zastupuje snímek Cesta domů režiséra Zhanga Yimou, který do hlavní role v křehké romanci o negramotné dívce a učiteli obsadil mladičkou Zhang Ziyi.
V trojici novinek figuruje jihoafrický snímek Tsotsi (loňský držitel Oscara a Zlatého glóbu), projekt Kena Loache Zvedá se vítr o počátcích IRA, který má na kontě Zlatou palmu z Cannes, a provokativní exkurz do maďarských dějin nazvaný Taxidermia, pod nímž je podepsaný György Pálfi. Recenze novinek z Projektu 100 přinese příští týden.