Hluboká jáma na peníze
Filmová společnost UFA za Langův film zaplatila přes 5 milionů říšských marek, i když byl původní rozpočet jen milion a půl. V té době to byl nejdražší film všech dob. V přepočtu na dnešní peníze se jedná zhruba o 16 milionů dolarů, což je dnes v Hollywoodu směšná částka (film Avatar z roku 2009 stál 237 milionů dolarů), ovšem tehdy společnost UFA málem zkrachovala. Přispělo k tomu i to, že byl Metropolis komerčním propadákem. Kritika chválila jeho vizuální stránku, ale zároveň kritizovala slabý příběh a fakt, že byl film „moc jiný.“ Pro svou originalitu si ve své době těžko hledal publikum a při promítání v německých kinech měl zisk pouhých 75 tisíc marek.
Dost možná už nežije nikdo, kdo by viděl celý film
Původní film z distribuce UFA měl 153 minut, mnohem víc, než filmy v roce 1927 normálně měly. UFA se po Německém uvedení a katastrofálním zisku rozhodla, že pro zahraniční distribuci film zkrátí. Vzniklo několik verzí - verze pro distribuci v Anglii a USA měla 115 minut, reedice filmu v roce 1936 už jen 91 minut. Originál filmu se ale po druhé světové válce ztratil a objevili ho až v roce 2008 v Argentině. Ačkoliv se film podařilo převést na digitální nosiče a zrestaurovat, několik scén bylo poškozeno natolik, že je nebylo možné zachránit. V propasti historie se navždy ztratilo 5 minut záznamu.
Lang zfilmoval dílo své manželky
Thea von Harbou napsala román Metropolis výhradně proto, aby byl zfilmován jejím manželem. Po dohodě s filmovou společností UFA ale dříve, než román vůbec vyšel, začala von Harbou své dílo na pokračování publikovat v časopise. Doprovázely ho fotky z natáčení filmu. Jednalo se o jeden z prvních případů cross-promotion v historii (vzájemné reklamy dvou a více produktů pro prolínající se cílové skupiny).
Je zázrak, že při natáčení nikdo nezemřel
Názory: WEISS: Sci-fi |
Fritz Lang byl známý perfekcionista, který nikdy nebyl spokojený. Ve filmu je scéna, kde Freder padá k nohám Marii. Herci ji museli natáčet celé dva dny a na konci už se herec, který hrál Fredera, nemohl ani postavit. Lang se také nebál své herce vystavovat riziku. Ve scéně, kde Mariu pálí na kůlu, ji od ohně chytly šaty a lehce ji plameny popálily. Lang ji řekl, ať se ihned převlékne, protože si to sjedou znovu. V části, kde je město zatopeno, vzal Fritz Lang 500 dětí z řad komparzistů a nechal je stát ve vodě, která byla velmi studená. Scéna se točila dva týdny.
Wells si o filmu myslel, že je to hloupost
Herbert George Wells byl respektovaný autor sci-fi románů jako Stroj času a Válka světů. Stroj času Langa ovlivnil natolik, že pojetí svého Metropolisu na chudinskou dolní část města a bohatou horní část převzal právě z této knihy. Wells o filmu prohlásil, že je „hloupý, ale takovým tím zhoubným způsobem hlouposti.“
Inspiroval filmaře, návrháře i hudebníky
Metropolis byl filmem, který měl nenapodobitelný vizuální styl. Futuristická metropole plná robotů sloužila jako nevyčerpatelná studnice nápadů a inspirací. Vzhled droida C-3PO ze ságy Star Wars byl vytvořen podle robotů z Metropolis. Sestry Wachowské se netajily s tím, že jejich Matrix čerpal z Langova světa. Inspiroval videoklip k písni Whitney Houston Queen of the Night a několik klipů k písním Lady Gaga. I tvůrci Supermana pojmenovali po Metropolis město, které střeží ikonický superhrdina. Film měl obrovský vliv také na žánr sci-fi jako takový. Inspiroval nespočet knížek a filmů, mezi nimi třeba kultovní film Blade Runner s Harrisonem Fordem v hlavní roli. Ve světě módy Metropolis ovlivnil třeba Donatellu Versace a Riccarda Tisciho.