Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Od Jugendstilu k avantgardě. Plzeň vystavuje skvosty mnichovské školy

Kultura

  6:00
PLZEŇ - Pod názvem Mnichov – zářící metropole umění 1870–1918 začíná v Západočeské galerii v Plzni v rámci projektu Evropské hlavní město kultury 2015 výstava představující slavnou malířskou mnichovskou školu. Vystavena jsou díla umělců jako Carl Theodor von Piloty, Franz von Stuck, Vasilij Kandinskij, Alexej von Javlenskij nebo Paul Klee. Výstava zahrnuje i tvorbu českých umělců působících v Mnichově té doby – Václav Brožík, Alfons Mucha, Joža Uprka, Jakub Schikaneder a další.

Gabriel von Max, Umučení svaté Ludmily, 1864 olej, plátno, 90,4 x 100,1 cm, Lawrence Steigrad Fine Arts, New York foto: Lawrence Steigrad Fine Arts, New York

Termín ‚zářící metropole umění‘ v názvu výstavy je převzat ze známé novely Thomase Manna Gladius Dei z roku 1902. Mnichov získal v druhé polovině 19. století pověst jednoho z hlavních evropských uměleckých center. „Byl vyhledáván mladými umělci z celého světa, mezi nimiž měla silné zastoupení česká komunita,“ uvádějí autoři výstavy Roman Musil a Aleš Filip.

Jan Autengruber, Vlastní podobizna I, 1910 olej, plátno, 97 x 84 cm,...
Lovis Corinth, Innocentia, kolem 1890 olej, plátno, 66,5 x 54,5 cm,...
Vasilij Kandinskij, plakát Phalanx – 1. výstava, 1901, litografie, 498 x...
Franz von Stuck, Faun a nymfa (Škádlení), 1892 olej, plátno, 63 x 64 cm,...

Na výstavě jsou zastoupeni umělci představující slavnou malířskou mnichovskou školu, mnichovský Jugendstil a avantgardní hnutí skupiny Der Blaue Reiter. Koncentrace tolika hodnotných výtvarných děl klíčových českých a zahraničních umělců slavné éry Mnichovské školy, zapůjčené z několika zemí Evropy, je podle programového ředitele Plzně 2015 Jiřího Sulženka jedinečným příkladem naplnění myšlenky Evropského hlavního města kultury. „Výstava detailně ilustruje tvůrčí spolužití mezinárodního společenství umělců, bohémů a myslitelů v 19. století, ale i současnou skvěle fungující česko-německou přeshraniční spolupráci. Ukazuje, že můžeme stavět na velmi silných základech společného evropského kulturního prostoru,“ říká Sulženko.

Lovis Corinth, Innocentia, kolem 1890 olej, plátno, 66,5 x 54,5 cm,...

Pro umělce ze zemí Koruny české Mnichov představoval alternativu k pařížskému školení, nebo jeho předstupeň. „V rámci střední Evropy však předstihl další umělecká centra, jakými byly Praha, Vídeň, Berlín a jiné. Po nástupu secese v 90. letech 19. století se specifický koncept mnichovské školy transformoval do pluralitního spektra uměleckých tendencí. Ty se pak staly zárodečnou půdou pro vystoupení modernistů a avantgardistů v prvních decenniích 20. století,“ uvádějí autoři výstavy Roman Musil a Aleš Filip.

Časové vymezení výstavy od roku 1870 do roku 1918 zahrnuje období od slavné éry mnichovské školy až po konec první světové války, která změnila mapu světa, včetně jeho dosavadních kulturních center. V uvedené době se v bavorské metropoli vyprofilovalo několik hlavních uměleckých proudů: mnichovská škola náboženské a historické malby, reprezentovaná výraznou pedagogickou osobností Carla Theodora von Pilotyho; krajinomalba, zejména z okruhu umělecké kolonie v Dachau (jednou z jejích klíčových osobností byl olomoucký rodák Adolf Hölzel), Jugendstil a sdružení Mnichovské secese, disponující vlastní výstavní a publikační platformou, se širokým spektrem uměleckých tendencí od naturalismu přes impresionismus až po symbolismus; a konečně avantgardní tendence směřující k expresionismu a abstrakci skupiny Der Blaue Reiter (Modrý jezdec).

Na výstavě, která potrvá do 6. dubna, je prezentováno více než 100 děl od 43 umělců (obrazy, kresby, grafika a plastika).

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!