Pondělí 2. srpna 2021, svátek má Gustav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Opera koronaviru navzdory. Odvážní pořadatelé uspořádali hned tři festivaly

Kultura

  16:00
PRAHA - Zatímco pro stálá operní divadla byla od března koronavirová opatření tak restriktivní, že musela přestat hrát, naděje na prázdninové rozvolnění se nevzdaly tři festivaly. A stejně jako v předchozích letech se vůči repertoárovým souborům vymezily barokními „delikatesami“.

Haydnův Sen. Arnošt Goldflam, sopranistka Markéta Böhmová a kontratenorista Thomas Lichtenecker na znojemském festivalu. foto: PETR VOKUREK

Specialitou Hudebního festivalu Znojmo s geniem loci tohoto vinařského regionu jsou pod vedením Jiřího Ludvíka původní hudebně-dramatické inscenace, v nichž vedle opery dostávají scénickou podobu i oratoria, kantáty nebo francouzská moteta. Tentokrát festival představil Michaela Haydna, mladšího bratra mnohem slavnějšího Josepha, a zároveň připomněl barokní podobu žánru hudební pantomimy.

V kombinaci pohybových výstupů, instrumentálních i vokálních čísel a mluveného slova ji takhle pěstovaly v druhé polovině 18. století mnišské řády, které s oblibou využívaly divadelní formy jako efektivní součást výuky náboženství i rétoriky.

Haydnův Der Traum / Sen byl s opulentní barokní scénickou výpravou uvedený v roce 1767 v divadle salcburské benediktýnské univerzity. Na to, že scénář napsal benediktýnský mnich a profesor rétoriky Florian Reichssiegel, je děj pořádně ztřeštěný. Vychází z komedie dell’arte a do bláznivých honiček, naschválů, řetězců nedorozumění a dalších groteskních skečů autoři včlenili i pěvecká čísla s parodiemi na operu seria, na dobově oblíbené turecké scény nebo na vznešenou antickou mytologii a barokní moralitu o nestálosti tohoto světa, jak vtipně s afektovanou teatrálností vystihli sopranistka Markéta Böhmová, basista Štefan Kocán a kontratenorista Thomas Lichtenecker.

Znojemské inscenátory rámec ničím neomezeného snění inspiroval k volnosti při zacházení s původním scénářem, který zcela nahradily texty Arnošta Goldflama. Svým typickým „naivisticky udiveným“ způsobem v hvězdičkovaném pyžamu četl své bizarní fantazie klukovských postřehů z života židovské rodiny. Když upadal do hlasitého chrápání, burcovala ho skupina pěti nezbedných mimů, kteří v nápadité choreografii Radima Vizváryho i s artistickými prvky nového cirkusu dávali situacím volně pojatou podobu groteskních pantomimických skečů.

Jakkoli je ve snu možné vše, tato kombinace s Haydnovou „scénickou“ hudbou v různých podobách menuetů působila hlavně zpočátku nesourodě. Teprve postupně se inscenace začala stmelovat a u publika rezonovala i tím, že scénky intenzivněji prosvěcoval úlevný humor. Za normálních časů by takto razantní úprava Haydnova Snu vyvolávala úvahy směřující k jejímu promyšlenějšímu propracování – ani zdánlivě svobodné území snění není zcela bez pravidel. V době vymknuté koronavirovým šílenstvím se však inscenace v jízdárně Louckého kláštera stala zrcadlem ještě mnohem bláznivější doby.

Koronavirových omezení se nezalekl ani Komorní festival Český Krumlov. Jeho dominantou je barokní noc, v níž si diváci coby hosté velitele legendární Schwarzenberské gardy mohou zašpásovat s maskami komedie dell’arte, zatančit v barokním stylu v Maškarním sále, svést bitvu, pobavit se s žongléry, kejklíři a chůdaři, fandit v myších závodech nebo v Zrcadlovém sále propadnout hazardním hrám. Než noc vyvrcholí v zámeckém parku prozářeném tisícovkami svící hostinou a ohňostrojem podle historických pramenů, je jednou z „kratochvílí“ opera v autentickém českokrumlovském zámeckém barokním divadle.

Děj docela prostý

Dramaturg festivalu Martin Voříšek pro letošní rok vybral oslavnou serenatu Franze Ferdinanda Arbessera s typicky barokním mnohomluvným názvem: Die durch Cupido und Hymäns stärcke glücklich gemachte Trauungs Wercke / Mocí Kupida a Hyména svatba šťastně zařízená, kterou v roce 1745 zadal svému hudebnímu sloužícímu Josef Adam ze Schwarzenbergu, aby dodala lesku svatebnímu obřadu u vídeňského císařského dvora.

Nicméně děj je docela prostý: Nevěsta na poslední chvíli pochybuje o sňatku, než ji bohové i ženich přesvědčí o ctnostech věrnosti a lásky. Novodobé provedení domovským festivalovým souborem Capella Regia pod vedením Roberta Huga bylo spíše informací o tehdejší hudební „konfekci“, než aby se pokusilo vykřesat ze schematických postav a árií v jednoduché podobě galantního stylu designový „model“. Samozřejmě ve prospěch celkové atmosféry hraje prostor barokního divadla s unikátně dochovaným systémem scénické mašinerie, která umožňuje efekty rychlé výměny dekorací.

Soubor Musica Florea sice originál krumlovského prostoru k dispozici nemá, ale zbudoval si vlastní repliku převozného barokního divadla Florea Theatrum s malovanými dekoracemi a měkkým svícením. Na nádvoří HAMU v Lichtenštejnském paláci v ní Marek Štryncl, zakladatel souboru, „impresário“ a dirigent, který se pokoušel stíhat i hru na barokní kytaru, spojil do jednoho večera dvě krátké komické opery z 18. století: italskou Služku paní Giovanniho Battisty Pergolesiho, která stála u základů žánru opera buffa a stala se dokonce jablkem sváru ve sporu, který vešel do dějin jako „válka buffonistů“, a její českou variantu v podobě Opery o komínku zedníky špatně postaveném Karla Jana Loose. V anekdotě o starém mládenci, kterého si mladá chytrá služebná omotá kolem prstu a nakonec ho dostane do chomoutu, však režisérka Magdalena Švecová stopu commedie dell’arte potlačila a místo jadrnější komiky zvolila „ušlechtilejší“ podobu, v níž Miloš Horák a Eva Kývalová jako prototypy oborů basso buffo a subretního sopránu zůstali příliš uhlazení.

Komediální potenciál naznačoval alespoň mim Anton Eliáš nejprve v němé roli sluhy Vespona, ale hlavně pak v Loosově operním skeči, když s vysokým cylindrem balancoval na štaflích coby zfušovaný komín. Kontratenorista Jan Mikušek coby cementarius k protřele suverénnímu vychvalování ledabylé práce přidal s humorným nadhledem i mudrování: jsme také z hlíny pošli, přece k velkým věkům došli.

Odvaha pořadatelů všech tří festivalů přes všechna rizika a nejistoty změn epidemiologických opatření dopřát divákům prázdninové operní osvěžení byla tentokrát korunována i úlevným zážitkem ze vzájemné pospolitosti.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!