Pondělí 20. května 2024, svátek má Zbyšek
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Únos s posvěcením papeže. Filmařský veterán Bellocchio nasvětluje další temné zákoutí italských dějin

Z filmu Papežův zákon foto: Aerofilms

Recenze
Skutečný příběh židovského chlapce násilně adoptovaného katolickou církví chtěl prý před časem zfilmovat Steven Spielberg. Vytrvalejší byl ve svém záměru italský filmařský veterán Marco Bellocchio.
  5:00

Film Marka Bellocchia není tak docela tím, čím se zdá na začátku být. Rozehrává jednu pozapomenutou historickou skutečnost: v polovině 19. století, kdy byla Bologna jedním z tzv. papežských států podřízených církvi, byl z židovské rodiny Mortarů úřady odvlečen chlapec jménem Edgardo.

Stalo se tak na základě středověkého ustanovení, že rodiny jiných vyznání nesmějí vychovávat křesťanské děti. A Edgardo byl podle úřadů v minulosti tajně pokřtěn.

Začíná se tedy drastickou událostí a následuje zoufalá snaha Edgardových rodičů absurdní rozhodnutí zvrátit, která naráží na bohorovnost církevních úřadů i samotného papeže Pia IX.

Potud je to příběh řekněme očekávatelný, mohl by vyústit buď v zasloužené vítězství oloupené rodiny, nebo v bolestné svědectví o neprůstřelné aroganci moci. Výsledek je mnohem bližší tomu druhému, ale není to přece jen tak jednoduché.

Mortarovi mimo jiné nejsou oběti bez zastání: je to měšťanská rodina s dobrými kontakty i slušnými příjmy, která si kupříkladu platí služebnou (což se jim bohužel vymstilo), ale také si může dovolit vést za svá práva docela účinnou kampaň.

Papežův zákon

Itálie, Francie, Německo, 2023

  • Režie: Marco Bellocchio

Premiéra 18. dubna 2024

Tak úspěšnou, že se skandální případ dostal na stránky novin v Evropě i v Americe. A povědomí o něm patrně přispělo k revoltě vůči církvi a posílilo hnutí vedoucí ke sjednocení a modernizaci Itálie.

Takže pár let po únosu je najednou mnohé jinak: Bologna už není papežský stát, Pius IX. polyká hořké pilulky ostré kritiky a někdejší církevní soudce, který nechal Edgarda unést z rodiny, se za to ocitá před soudem.

Jenomže zároveň je Edgardo pořád v Římě, kam jej církev unesla, a pod dohledem papeže se mezi dalšími chlapci stává vzorným, teologicky vzdělaným, a hlavně přesvědčeným katolíkem! A na tom už se do konce jeho dlouhého života nic nezmění.

Bellocchiův snímek empaticky vykresluje úsilí Edgardových rodičů, zdrženlivého otce (Fausto Russo Alesi) i bojovné matky, kterou působivě ztvárnila Barbara Ronchiová (jež před časem svým výkonem výrazně pomohla i filmu Petra Václava Il Boemo).

Povzdech nad ironií osudu. Snímek Il Boemo se postaral o to, aby se na hudbu Jana Myslivečka nezapomnělo

Důraz ale režisér klade také na zobrazení představitelů církve – není to jen samolibý, trestuhodně necitlivý papež, ale také ti, díky nimž se Edgardův únos podařilo dovést do konce: vzdělaní, laskaví opatrovníci, tím účinněji ovšem sloužící nelidské instituci.

A pak je tu sám Edgardo, jehož situace představuje největší hlavolam. Interpretovat jeho životní příběh jen jako politováníhodný případ vymytí mozku by bylo zjednodušující a urážlivé: je přece nutné ctít svobodnou vůli jednotlivce. Třebaže byla zformována nepřípustnými prostředky.

Co si z toho příběhu prodchnutého absurditou vzít za poučení? Především asi připomínku toho, jak bolestné a komplikované výsledky mívají lidské snahy o blaho druhých. Zejména ty prodchnuté urputnou ideologií.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!