Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

RECENZE: Sophie Lorenová po letech ve filmu o toleranci a lásce

18:00
PRAHA - Edoardo Ponti natočil film podle románu Romaina Garyho Život před sebou a jednu z hlavních postav svěřil své matce Sophii Lorenové, která se tak po letech vrátila na filmové plátno. Snímek má v pátek premiéru na Netflixu.

Rosa a Momo. Sophia Lorenová s Ibrahimem Gueye. foto: NETFLIX

Autor literární předlohy je známý pod několika pseudonymy a pod jménem Émile Ajar se stal jediným spisovatelem, který získal dvakrát Goncourtovu cenu, podruhé právě za nyní zfilmovaný román. Ten vypráví příběh židovky Rosy, která přežila holokaust a ve svém bytě se stará i o děti bez domova. Bývalá prostitutka Rosa na žádost svého přítele přijme k sobě bezprizorného senegalského chlapce Moma, který ji předtím okradl na trhu.

Chlapec se stane vypravěčem příběhu, jehož hluboký humanismus a naděje dojímají. Z počáteční oboustranné nedůvěry vznikne silný vztah, něžné pouto a chlapec se pak o Rosu stará v závěru jejího života. Sophia Lorenová v rozhovoru pro deník La Repubblica chápe film jako naléhavou zprávu o toleranci a lásce. „Všichni máme právo být milováni a máme nárok na to, aby se naše sny proměnily ve skutečnost,“ dodává.

Scénář napsal Ponti společně s Ugem Chitim. Posteskl si, že pro něj bylo těžké román převést do scénáře, protože musel mnoho působivého obětovat: „Nakonec jsme se rozhodli příběh aktualizovat a přenést do Itálie. Museli jsme najít město, které je křižovatkou etnických skupin, mozaikou náboženství a kultur. A také je lidsky barevné, vitální. Takové město jsme našli v apulském Bari a byla to dobrá volba.“

Sophia Lorenová v této souvislosti připomněla své jižanství a rodiště Neapol. „Když se narodíte v Neapoli, na své kořeny nikdy nezapomenete. Neapol je v mém srdci, a když mám třeba zazpívat píseň, je vždycky neapolská.“ Rosa má stále na ruce vytetované číslo z koncentračního tábora a nemine den, aby nemyslela na to, co musela prožít „Na taková traumata nelze zapomenout,“ vysvětlila Lorenová a dodala, že postavy z filmů, které měly válečnou tematiku, ji vždy inspirovaly.

Ke svému návratu ještě dodala, že námět ji opravdu chytl za srdce. „Jsem již mnoho let mimo filmový svět , potřebovala jsem si odpočinout, být v klidu a věnovat se rodině. Když mně Edoardo přinesl scénář, znovu jsem pocítila touhu postavit se před kameru, měla jsem pocit, že je to pro mě důležité, ten příběh za to stál a Rosa mi také svou lidskostí připomněla moji matku.“

Herečka se u příležitosti uvedení filmu vyjádřila ke covidové epidemii a řekla, že ji dnešní situace zarmucuje. „Dodržuji všechna nařízení, v podstatě nikam nechodím. Všichni musíme být opatrní a teď je zvlášť důležité mít pevné vztahy a rodinu,“ uvedla. Řekla také, že ji nesmírně mrzí zavřená kina a divadla. „S tím ale nemůžeme nic dělat, musíme chránit své zdraví. Ale to se jistě změní a nesmíme ztrácet naději, jak říká Rosa, když už nevěříš, že se něco krásného stane, přicházejí ty nejkrásnější věci.“

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...