Sobota 15. června 2024, svátek má Vít
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Glosa: Úspěch si za peníze nekoupíte

Věda

  6:00
Jak to dopadá, když se velké společnosti z off-line světa snaží za každou cenu získat vliv na internetu? Jako příslovečný slon v porcelánu.

Ilustrační foto. foto: SiemensReprofoto

Český internet zažil menší zemětřesení, alespoň co se majetkových poměrů týče. Tím, že společnost CME provozující televizi Nova a všechny její internetové aktivity koupila portál Jyxo.cz a s ním i další weby, se rázem stala trojkou na českém internetu. Odstup od čtvrté příčky, kterou zaujímá mediální skupina Mafra, je sice jen v jednotkách procent, ale to nikoho ze zúčastněných nejspíše netrápí. Michal Illich, který Jyxo založil a posléze odprodal, má svých 160 až 200 miliónů jistých. Podle jednoho uštěpačného názoru v internetové diskusi může být rád hned dvojnásob: nejenom kvůli penězům samým, ale také proto, že se mu jako jednomu z mála Čechů podařilo dostat peníze z prohrané arbitráže zpět.

Stejně tak vedení Novy a lidé zodpovědní za rozjezd portálu tn.cz si mohou oddechnout. Nebudou totiž muset nikomu vysvětlovat, proč nesplnili ambiciózní plány, které slibovaly obsadit už zmiňovanou třetí příčku na českém internetu. Ze začátku se to mohlo zdát být jednoduché: stačí menší mediální kampaň s jasným a úderným heslem („To musíte vidět.“) plus neustálé omílání, že daleko více krve, mrtvol a skandálních odhalení najdeme na tn.cz.

Jenže právě takto internet nefunguje. Běžného člověka, který sleduje jednu, nebo dvě televize a maximálně si jednou do týdne koupí noviny, aby měl televizní program na další týden, podobnou mediální masáží přesvědčíte o všem, co potřebujete. Oproti tomu aktivní uživatel internetu dobře ví, že nemusí a dokonce by ani neměl věřit každé informaci, která se mu nabízí. Internet tak jako by byl jinou planetou, na které zas až tak úplně neplatí pravidla z „off-line světa“ a chcete-li zde něco dokázat, musíte použít hrubou sílu.

Jako ještě jasnější příklad tohoto tvrzení nám může posloužit Microsoft. Sám nástup internetu zaspal a když konečně pochopil, že jedině v něm leží budoucnost, snaží se jako rozzuřený dinosaurus urvat, co může. Že se mu ale nikdy nepodaří dosáhnout takového úspěchu, jaký má Google, který vše buduje na zelené louce, není potřeba zdůrazňovat.

A tak, ať dáte kolik chcete miliónů korun nebo dolarů, vždy bude platit, že štěstí stejně jako úspěch si za ně nekoupíte.

Autor: