Pátek 18. června 2021svátek má Milan 31 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Orientace > Věda

Mobil v kapse škodí spermiím

Mobil v kapse (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobil v kapse (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Lidské spermie poškozuje i slabé elektromagnetické záření mobilních telefonů, tvrdí australští vědci. Každý dvacátý muž je neplodný. Příčina tohoto alarmujícího stavu není jasná. Neplodní muži produkují ve většině případů dostatek spermií, ale ty nesou celou řadu defektů a nejsou s to oplodnit vajíčko. Často mají takové spermie těžce poškozenou dědičnou informaci. Australští vědci prokázali, že k poškození DNA spermií může významnou měrou přispívat i elektromagnetické záření mobilních telefonů.

Už dřívější studie naznačovaly, že lidské spermie mohou být k účinkům elektromagnetického záření z mobilních telefonů velmi citlivé. Mezi muži, kteří se léčili z neplodnosti, měli nejhůře poškozené spermie ti, kteří nejčastěji používali mobilní telefon. Přímý důkaz pro negativní vliv mobilů ale chyběl.

Lékaři nemohli vyloučit, že poškození spermií je vyvoláno jinými vlivy a souvislost se zvýšeným vystavením pohlavních buněk záření z mobilů je jen náhodná.

Tým vedený Johnem Aitkenem z University of Newcastlle v australském Callahanu vystavil lidské spermie v laboratorních podmínkách stejným dávkám elektromagnetického záření, jakým by čelily pohlavní buňky v těle mužů hojně využívajících mobilní telefon. Efekt byl razantní a jednoznačný. Spermie velmi rychle ztrácely schopnost pohybu a hynuly. V postižených pohlavních buňkách pozorovali vědci tvorbu tzv. volných radikálů, jež jsou s to narušit nejrůznější molekuly. Ve spermiích zhusta poškozovaly DNA.

Dvojitá šroubovice se na mnoha místech lámala a vznikaly v ní "díry".
Silně redukovaná schopnost takto poškozených spermií oplodnit vajíčko se zdá nakonec menším zlem, než kdyby vznikly zárodky, které by po otci zdědily "polámanou" DNA. Některé genetické defekty by byly neslučitelné se zdárným vývojem plodu v těle matky. Další by mohly vyvolat vrozené defekty u narozených dětí nebo zvýšit náchylnost k nádorovým onemocněním. Slabé, ale ne dost Na první pohled nemá elektromagnetické záření z mobilního telefonu dostatek energie k tomu, aby škody na DNA vyvolalo. To dokáže například radioaktivní záření s mnohem vyšší energií.

John Aitken a jeho spolupracovníci odhalili, že záření mobilních telefonů působí v lidských spermiích přednostně na jejich mitochondrie. Tyto organely vyrábějí energii pro pohyb bičíku spermie. Jsou to jakési "elektrárny" každé buňky a představují "špinavý provoz", který musí být od zbytku buňky důkladně oddělen.

Elektromagnetické záření mobilů narušuje v lidských spermiích "izolaci" mitochondrií a z těch pak unikají volné elektrony. Právě toto "prosakování" elektronů z mitochondrií stojí zřejmě na počátku všech defektů, jež postihují spermie vystavené záření z mobilů.

Provoz mobilního telefonu může u jeho majitele vážně poznamenat kvalitu spermií. Ve studii, kterou zveřejnil vědecký časopis PLoS ONE, vyslovili Aitken a jeho kolegové dokonce podezření, že poškození DNA spermií vyvolané zářením z mobilu může mít negativní vliv na zdraví dětí, které muži s pochroumanými spermiemi počnou. Mužům v reprodukčním věku hojně užívajícím mobil proto australští vědci doporučují nenosit přístroj v kapsách kalhot.

Advantage Consulting, s.r.o.