Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Tvoří pepřový sprej a kokain smrtící koktejl?

USA

  13:39
SAN FRANCISCO/PRAHA - Ač je pepřový sprej považovaný za bezpečenou alternativu k jiným donucovacím prostředků, pro člověka s kokainem v těle může být smrtíci, naznačuje výzkum.

Pepřový sprej v (policejní) akci foto: Reprofoto

V 90. letech se v USA došlo k několika případům úmrtí poté, co policie proti postiženým (nebo davu, ve kterém se pohybovali) použila takzvané pepřové spreje. Objevila se řada spekulací, že tato domněle bezpečná technologie tak bezpečná není. Ovšem nikdy se nepodařilo odhalit mechanismus, který by v pozadí těchto úmrtí mohl stát.

Zajímavou hypotézu ovšem nabízí práce odborníků z Addiction and Pharmacology Research Laboratory v St Luke's Hospital v San Franciscu. Ti se znovu podívali na staré případy a přišli na zajímavou souvislost. Pitevní protokoly ukázaly, že 19 z 26 lidí, kteří zemřeli za podobných okolností v Kalifornii v letech 1993 a 1995, vykazovalo známky kokainu nebo jiných drog (metamfetaminu nebo pseudoefedrinu) v těle.

Hlavní složkou pepřového spreje je kapsaicin (pálivá složka chilli papriček). Vědci proto vyzkoušeli účinky kombinace této látky s kokainem na laboratorních zvířatech.

Nejprve provedli kontrolní pokus. Z myší, kterým vědci vstříkli do břišní dutiny dávku 60 mg čistého kokainu na kilogram váhy zahynulo celých 13 procent. Pokud se ale ke stejné dávce kokainu přidal také kapsaicin, úmrtnost myší se rázem zvedla na 53 procent. Podobný efekt vědci zaznamenali také u vyšších dávek kokainu (75 mg na kg, úmrtnost 53 a 90 procent).

Vědci zatím neví, jak by kapsaicin mohl zvyšovat toxicitu kokainu a varují, že výsledky experimentu nemusí být přesným obrazem skutečnosti. Vypadají sice hrozivě, ovšem myši například dostaly kokain přímo do břišní dutiny, zatímco lidé ho "jen" vdechují. Svou roli může sehrát i řada dalších faktorů.

Pokud ovšem souvislosti prokáží přesvědčivě i další, podrobnější (a samozřejmě nezávislé) práce, budou muset policejní složky nepochybně reagovat. A protože rozeznat intoxikované kokainem od jiných osob je v terénu téměř nemožné, kdo ví, jaká budoucnost "chilli papričky ve spreji" čeká.