Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Známe se s vaší DNA...

PRAHA - Při čtení lidského genomu si vědci dávali velký pozor, aby neprozradili, čí DNA vlastně čtou. Prvním „přečteným“ člověkem se tak stal „neznámý vojín“. I když soukromá společnost Celera Genomics poté připustila, že mezi dárci DNA byl také tehdejší ředitel společnosti genetik Craig Center.

James Dewey Watson foto: ČTK

„Projekt Jim“, zahájený ve Spojených státech, odstartoval novou kapitolu ve zkoumání lidské DNA. Poprvé bude přečtena a zveřejněna dědičná informace konkrétní osoby. Volba padla na spoluobjevitele dvojšroubovicové struktury molekuly DNA Jamese Watsona, který po několik let řídil první čtení lidské DNA mezinárodním konsorciem Human Genome Project. Watson už poskytl soukromé společnosti 454 Life Science vzorky krve.

„Hlavní důvod? Jsem zvědavý na svůj život,“ řekl Watson v rozhovoru pro vědecký týdeník Science. „Koneckonců, je pro mě lepší, když se někdo na můj genom podívá.“ Počátkem roku 2007 se aparatury v laboratořích 454 Life Sciences rozjely na plný výkon a během několika týdnů přečetly kompletní genom Jamese Watsona. V současnosti je DNA laureáta Nobelovy ceny přečtena již potřetí. „V několika příštích týdnech dokončíme šesté čtení, což je zárukou vysoké přesnosti a spolehlivosti údajů,“ říká viceprezident 454 Life Sciences Michael Egholm. „A cena? Něco kolem milionu dolarů.“

V létě by měla být DNA Jamese Watsona veřejně dostupná v internetové databázi. Brzy k ní přibudou další genomy konkrétních lidí. Craig Venter již ohlásil, že nechá zveřejnit svůj vlastní. Harvardský genetik George Church pracuje na přečtení a zveřejnění kompletní DNA několika dobrovolníků. Zatím známe totožnost jednoho: George Churcha.

Jedním z hlavních cílů „Projektu Jim“ je odzkoušet v praxi etické, psychologické a zřejmě i právní důsledky zveřejnění informací o kompletním lidském genomu.
Jde o ožehavé téma. Watson si například vymínil, že z dat o jeho DNA bude vymazána část týkající se genu ApoE, který u člověka významně zvyšuje riziko propuknutí Alzheimerovy choroby. Odborníci z 454 Life Sciences souhlasili a po důkladných diskusích došli k závěru, že z Watsonova zveřejněného genomu vymažou i další „citlivá místa“.

Zřejmě tak vypadnou všechny sekvence, o nichž je známo, že mají vztah ke vzniku závažných onemocnění. Pokud by vědci vynechali jen ty části DNA, které činí Watsona k těmto chorobám náchylným, každý by si domyslel, že genetik má „riskantní“ varianty genů.

Ani to však není definitivní řešení. Časem se mohou ukázat jako rizikové i některé sekvence DNA, o jejichž úloze zatím nic nevíme, a které proto v databázi zůstanou. To by mohlo v budoucnu poškodit nejen Watsona, ale třeba i jeho syny, kteří mohli po otci tuto vlohu zdědit.

454 Life Sciences předá Watsonovi slavnostně jeho genom na DVD a devětasedmdesátiletý genetik dostane čas, aby si ještě vše promyslel a probral s rodinou. Teprve pak se rozhodne, co všechno ze své DNA zveřejní a kdy a jak k tomu dojde.

Quality Hotel Brno Exhibition Centre